MENGENAI solat
sebagai penawar jasmani dan rohani jelas dinyatakan dalam hadis yang
diriwayatkan oleh Ibnu Majah daripada Abu Hurairah RA bermaksud:
Rasulullah SAW melihatku sedangkan aku tidur melingkar kerana sakit
perut, lalu Baginda berkata, asykam darda? Aku menjawab, betul wahai
Rasulullah SAW. Baginda berkata: “Bangunlah lalu solat, kerana solat
adalah ubat."
Dalam kajian
mengenai solat sebagai ubat atau penawar bagi perut yang sakit, para
ulama mengungkapkan sekurang-kurangnya ada beberapa alasan.
Pertama, urusan
Ilahi yang merupakan ibadat. Kedua, urusan jiwa iaitu kerana jiwa yang
merasa sakit terhibur dengan bersolat dan berkurangan kesedihannya
sebelum timbul kekuatan yang mengatasi rasa sakit.
Perlu diketahui
bahawa para tabib yang mahir zaman dahulu melakukan segala usaha untuk
memperkuatkan kekuatan jasmani dan rohani.
Kadang-kadang
mereka menguatkan dengan makanan, kadang-kadang dengan harapan,
kadang-kadang dengan rasa takut, sedangkan solat menghimpun lebih banyak
daripada itu. Di dalamnya menimbulkan kepada seseorang hamba rasa
takut, khuatir, harapan, malu, cinta dan ingat akhirat yang dapat
menguatkan stamina serta melegakan dadanya, lalu dengan itu menjadi
tertolaklah penyakit itu.
Menurut Imam
az-Zahabi, solat mempunyai manfaat semula jadi iaitu seperti olahraga
jiwa dan olahraga tubuh. Ini kerana solat menghimpun antaranya berdiri,
rukuk, sujud, ketundukan, perkumpulan, ikhlas, ibadat, merendahkan diri,
menghinakan diri dan lain-lain.
Bersamanya bergerak
sendi-sendi badan dan kebanyakan organ tubuh menjadi lunak, terutama
perut dan usus serta bantuannya yang paling kuat dalam mendorong air
seni dan menurunkan makanan dari lambung (perut).
Selain itu, solat
berfungsi sebagai penawar dan ubat seperti diungkapkan oleh al-Muwafaq
Abdul Latif al-Baghdadi dalam kitab Al-Arabain: “Aku sungguh telah
melihat sekumpulan mereka yang mempunyai waktu luang dan kemewahan yang
terjaga kesihatannya lalu mencari sebab manfaatnya itu, maka aku
mendapati mereka banyak solat dan tahajud."
Al-Baghdadi juga
menyatakan alangkah bermanfaatnya sujud untuk penderita keadaan lemah
fizikal, alangkah kuatnya bantuan sujud untuk membuka sumbatan hidung,
alangkah kuatnya bantuan sujud mematangkan air seni dan menurunkan
makanan dari lambung serta usus, dan menggerakkan kotoran yang tertahan
di dalamnya serta mengeluarkannya.
Sementara itu, Imam
az-Zahabi menyatakan, kebanyakan yang dapat digembirakan oleh solat itu
adalah jiwa dan solat dapat menghilangkan kesedihan.
Solat juga dapat
memadamkan api amarah, menyebabkan suka kepada kebenaran dan sikap
merendah diri kepada sesama manusia, menghaluskan perasaan hati,
menganjurkan memberi maaf dan membenci terhadap perkara yang buruk dan
bersifat dendam.
Imam az-Zahabi
menyatakan lagi, banyak perkara yang bermanfaat didapati dalam solat,
iaitu berupa fikiran dan pengaturan yang tepat, jawapan yang benar,
membuat seseorang ingat apa yang telah lupa, lalu ia berfikir tentang
sumber-sumber perkara dan jalan-jalannya serta kemaslahatan dunia dan
akhirat.
Solat juga dapat
menjadi saranan muhasabah diri, terutama waktu solat malam (tahajud dan
qiamullail), waktu hening sunyi, di mana kekuatan alam rohani amat
memberi manfaat bagi seseorang.
Ibnu Qayyim
Rahimahullah dalam Al-Musnad berkata, bahawa Nabi SAW apabila bersedih
kerana suatu perkara, baginda melalukan solat. Kerana Allah berfirman
bermaksud: Ambillah pertolongan daripada kesabaran dan solat.
Menurut Ibnu
Qayyim, manfaat solat juga membawa rezeki, menjaga kesihatan, mengusir
gangguan, menolak penyakit, memperkuat hati, menyerikan wajah,
menyenangkan jiwa, menghilangkan kemalasan, memotivasi organ tubuh. Juga
meningkatkan stamina, melapangkan dada, menyuntik gizi pada rohani,
menyinari jiwa, memelihara kenikmatan, menghilangkan bencana, membawa
berkat, menjauhkan daripada gangguan syaitan dan mendekatkan diri kepada
Allah SWT.
Oleh kerana itu,
Ibnu Qayyim menyimpulkan, bahawa solat mempunyai pengaruh yang ajaib
sekali dalam menjaga dan memelihara kesihatan jasmani dan rohani
seseorang serta dapat mengusir segala bentuk unsur yang membahayakan.
Apabila dua orang
yang sama-sama terkena musibah atau diserang penyakit, bala dan cubaan,
pasti yang melakukan solat akan merasa lebih ringan dan akibat yang
dirasakan juga lebih aman dan selamat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan