Rabu, 21 Mac 2012

Panduan Mengurangkan Risiko Kesihatan Anak !


Panduan mengurangkan risiko kesihatan:


Mengehadkan masa di hadapan komputer.

Ibu bapa harus mengehadkan masa bermain kepada lima belas minit saja, kemudian minta anak berehat dengan memandang alam sekitar kemudian menyambung semula sekiranya perlu. Sebaiknya hadkan masa penggunaan kepada satu jam sehari.



Pencahayaan yang baik. 

Ibu bapa digalakkan menyusun semula perabot supaya sumber cahaya tidak bersinar terus pada muka atau terus ke skrin monitor bagi mengelak mata berair atau kering. Pastikan skrin dilaraskan dengan betul dari segi kontras dan kecerahan. Segera berunding dengan pakar mata sekiranya anak anda mengadu penglihatan mereka kabur atau sakit kepala kerana mereka mungkin mempunyai masalah mata.

Susunan perabot.

Pastikan perabot digunakan tepat untuk ukuran kanak-kanak. Kerusi menyediakan sokongan belakang yang baik dan selebihnya kaki anak anda mencecah lantai atau diletakkan satu kotak supaya mereka dapat memijaknya. Apabila tangan anak anda berada pada papan kekunci, siku mereka seharusnya berada di bawah. Skrin seharusnya berada pada tahap sama dengan kepala untuk mengelakkan ketegangan.

Menawarkan makanan ringan dan minuman yang sihat. 

Bagi mengelak masalah kegemukan atau kekurangan berat badan, ibu bapa digalak menyediakan makanan dan minuman berkhasiat kepada anak-anak. Galakkan juga anak melakukan aktiviti fizikal bagi mengeluarkan peluh.

Elak duduk di meja.

Bagi anak kecil, mereka tidak digalakkan duduk di meja komputer kerana ini menyebabkan kecederaan seperti terjatuh. Ibu bapa harus memantau pergerakan anak-anak atau simpan komputer riba, tablet atau gajet anda di tempat yang tidak boleh dicapai anak-anak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...