Khamis, 29 Mac 2012

Pusaran Air Naruto di Jepun Menjadi Tumpuan Ramai

 
Di Selat Naruto, Hyogo, Jepun, terdapat pusaran air yang berlaku sepanjang pantai Shikoku kerana isi padu besar air bergerak antara Laut Seto dan Lautan Pasifik di antara air pasang serta surut digabungkan dengan geografi unik di dasar laut.

Pusaran air Naruto ini berlaku kira-kira setiap enam jam dan biasanya boleh dilihat sekali pada waktu pagi dan sekali lagi pada waktu petang untuk tempoh satu atau dua jam. Saiz pusaran air akan jadi berbeza dan ini bergantung kepada keamatan air pasang surut.




Mengikut kajian, saiz pusaran akan menjadi lebih besar pada musim panas manakala pada musik sejuk pula, saiz pusaran adalah lebih kecil. Pusaran terbesar kira-kira 20 meter akan terjadi semasa air pasang surut di musim bunga yang berlaku setiap dua minggu pada musim tersebut.

Jika kita menaiki kapal atau berada di sisi jambatan Naruto yang dibina merentasi selat itu yang berukuran 1629 meter panjang dan lebar 876 meter dan 41 meter dari paras laut, kita boleh memerhatikan fenomena pusaran air ini secara dekat. Pusaran air naruto sentiasa menjadi tarikan pelancong apabila melawat Jepun.

Jom lihat gambar pusaran air Naruto yang tersedia di bawah ini  :




 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...