Basikal
sebenarnya adalah sebuah kenderaan yang digerakkan menggunakan tenaga
manusia iaitu dengan cara mengayuh pada pedal basikal tersebut.
Basikal pada awalnya telah dicipta di Eropah pada abad ke-19 iaitu orang yang dikatakan paling awal mencipta basikal ialah Von Drais pada tahun 1817 dan kemudian basikal tersebut di patentkan pada tahun 1818. Namun ada teori yang mengatakan bahawa basikal telah di reka bentuk pada seawal tahun 1493 lagi iaitu oleh Giacomo Caprotti. Teori ini telah dibuktikan dengan terjumpanya gambar atau lakaran basikal yang dibuat oleh Giacomo Caprotti. Tak kira siapa yang paling awal mencipta basikal, ia telah menjadi sebuah kenderaan yang sangat popular di mana-mana negara pun.
“Timeline” Basikal
1817:
Pada tahun ini Baron von Drais iaitu seorang rakyat Jerman telah
mencipta basikal yang dinamakan Draisienne. Basikal ini diperbuat
daripada kayu. Ianya mempunyai tempat duduk dan handle tetapi ia tidak
mempunyai pedal(pengayuh). Pada masa itu, mereka menggerakkan basikal
tersebut dengan cara mengayuh kaki ke lantai.
payah ni... guna kaki.. xde pedal lagi..
1839: Pada tahun ini, seorang tukang besi berbangsa Scottish yang bernama Kirkpatrick Macmillan telah mencipta basikal yang boleh bergerak sendiri. Sistem bagi basikal ini ialah ia menggunakan sebatang besi yang terletak pada tayar hadapan yang dihubungkan dengan tuil pada tayar belakang. Basikal ini sangat iaitu seberat 56 punds dan hanya pengguna yang gagah sahaja yang mampu menunggang basikal ini.
1863: Pierre Michaux of Paris telah mencipta basikal yang diberi nama Michaux Velocipede. Basikal ini mempunya pedal dan tuas yang terletak dihadapan roda basikal. Basikal ini telah menjadi kenderaan tunggangan yang paling banyak dikeluarkan pada masa itu. Basikal ini juga dinamakan sebagai "boneshaker” dan ianya popular sehingga ke tahun 1870.
1870: James Starley mencipta basikal yang boleh dikatakan sebuah basikal biasa dimana basikal tersebut mempunya roda hadapan yang besar manakala roda belakangnya pula adalah kecil sedikit dari roda hadapan. Ciri-ciri ini membenarkan penggunanya bergerak lebih jauh dalam apa bila melakukan setiap kayuhan. Untuk menunggang basikal ini, penggunanya perlulah mempunyai latihan dan skil yang tinggi kerana basikal ini sukar unutk ditunggang.
*macam mana mau naik ni basikal arr???
1884: H.J Larson telah mereka bentuk basikal yang digerakkan menggunakan rantai. Basikal ini dinamakan Safety. Roda basikal ini bersaiz medium dan ianya adalah lebih stabil dan mudah untuk ditunggang jikan dibandingkan dengan basikal Ordinary.
1885-1900:
John Kemp Starley, iaitu anak buah James Starley telah mencipta basikal
yang dinamakan Rover Safety.basikal ini sangat menarik keran ia
mempunyai kerusi yang memberi keselesaan kepada penggunanya. Selain itu,
pemegang basikal ini juga di pasang dengan”grip”. Basikal ini boleh
dikatakan mempunya aspek keselamatan.
1888: John Boyd Dunlop telah mencipta tayar pneumatik iaitu tayar tersebuat berisi dengan udara. Tayar ini memberi tunggangan yang selesa kepada penunggangnya.
1890-an:
Harga basikal telah jatuh dan ia mampu dimiliki oleh semua orang. Oleh
itu ramai orang membeli basikal sebagai pengangkutan ke tempat kerja
ataupun bersiar-siar. Sekitar tahun ini, kaum wanita melihat basikal
sebagai tiket ke arah kebebasan. Kaum wanita dibenarkan menunggang
basikal dengan memakai skirt. Susan B. Anthony berkata bahawa basikal
telah membebaskan kaum wanita daripada segala benda yang ada di dunia
ini.
Circa
1900: Seorang pengusaha Inggeris mencipta”wheel hub” yang mempunyai
tiga kelajuan yang membenarkan penunggang berbasikal di kawasan yang
berbukit.
Circa 1910: basikal untuk kanak-kanak mula dicipta dan dijual.
camni punye kot.. basikal kanak2 la ni...hihihi...
1940-an:
“kick stand” basikal dicipta. Ia digunakan dalam perang. Pelumba
basikal Eropah mula menggunakan “derailleur” yang mempunyai lima tahap
kelajuan.
yg ade stand ni....
1963:
Schwinn memperkenalkan Sting-Ray iaitu basikal pertama yang menggunakan
tempat duduk “banana” dan mempunyai handle yang tinggi. Basikal
Sting-Ray telah membuka jalan basikal BMX unutk menjadi terkenal pada
tahun 1970-an.
1960-an: Basikal yang mempunya gear 10-speed telah menjadi satu kemestian dalam reka bentuk sesuatu basikal.
1970-an:
Akibat kesedaran terhadap alam sekitar, basikal telah menjadi kenderaan
yang popular kerana ianya tidak menggunakan minyak. Dalam tahun 1978,
jualan basikal di US adalah lebih tinggi berbanding dengan jualan
kereta.
1984: roda bergigi ditambah pada bahagian gear menyebabkan kelajuan basikal bertambah dari 15 ke 18, 21 dan 24.
1986:
Satu survey dibuat oleh The International Bicycle Fund. Hasil dari
survey tersebut didapati bahawa basikal adalah sukan ke-3 paling popular
selepas renang dan senam robik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan