Selasa, 17 April 2012

Kanak 2 China Menaiki Kabel Buatan Sendiri Merentasi Lembah Untuk ke Sekolah


Pergi ke sekolah pada masa yang tepat boleh menjadi sukar bagi sesetengah pelajar, tetapi kanak-kanak ini mempunyai alasan yang wajar jika mereka lewat - mereka perlu menyeberangi lembah di dalam kereta kabel buatan sendiri hanya untuk sampai ke sekolah.

Mereka tinggal di kampung Decun di Provinsi Guizhou di barat daya China, dan bersedia untuk mengambil risiko setiap hari untuk menerima pendidikan mereka.


Perjalanan berbahaya mereka adalah polar bertentangan dengan bagaimana kanak-kanak di bahagian lagi didunia melalui perjalanan ke sekolah - sesetengah ibu bapa begitu takut mereka enggan membiarkan anak-anak mereka berjalan dan berasa lebih selamat menurunkan mereka di luar pintu pagar sekolah.
Anehnya, sebenarnya sebelum adanya kereta kabel itu, mereka kesekolah dengan berjalan kaki selama lima jam.


Keadaan ini hanya berubah pada tahun 2002 apabila penduduk tempatan, Hui Defang membina sebuah laluan atau talian kabel mudah. Beliau berkata: 'Ia terlalu jauh bagi pelajar yang setiap hari pergi dan balik dari sekolah. Berfikir anak-anak saya akan kesekolah tidak lama lagi, saya memutuskan untuk membina laluan atau talian kabel untuk mereka.

Juga ia boleh menjadi mudah untuk 100 kanak-kanak lain di kampung untuk sampai ke sekolah, "tambah beliau. Hui dan lain-lain 20 penduduk kampung bekerja secara percuma untuk satu bulan bagi membina sistem pengangkutan itu. Sekarang talian kabel itu telah menjadi pusat akses hanya kepada dunia luar kepada 2000 penduduk kampung yang tinggal di Decun.

Kos 1 Yuan dikenakan untuk pelajar menaikinya dan 2 Yuan untuk orang dewasa.


"Setiap kali saya mengambil laluan atau talian kabel, jantung saya akan berdenyut lebih cepat, 'kata seorang pelajar.
 lulu-pages

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...