Isnin, 8 April 2013

Pernahkah Anda Tahu Sungai Terpanjang Di Dunia ??? Jom Baca

Bumi kita mempunyai beberapa sungai yang luar biasa panjangnya. Banyak faktor yang berperanan untuk menentukan sungai terpanjang di dunia, sementara kebanyakan saintis dan penyelidik bersetuju pada urutan, ketepatan ukuran panjang sungai. Dengan demikian, ukuran panjang sungai adalah perkiraan.


Sungai Nil – 6,650 km / 4,132 mil

grey (Gambar) Pernahkah Anda Tahu Sungai Terpanjang Di Dunia ??? Jom Baca 

Sungai Nil adalah sungai utama yang mengalir di bahagian utara di timur laut Afrika, umumnya dianggap sebagai sungai terpanjang di dunia. Panjangnya adalah sekitar 6.650 km (4.132 batu).





Sungai Nil adalah “sungai antarabangsa” kerana sumber airnya dikongsi oleh sebelas negara iaitu, Tanzania, Uganda, Rwanda, Burundi, Republik Demokratik Congo, Kenya, Ethiopia, Eritrea, Sudan Selatan, Sudan dan Mesir. Secara khusus, Sungai Nil menyediakan sumber air utama dan sehingga menjadi arteri hidup bagi negara-negara hilir seperti Mesir dan Sudan.

Sungai Nil mempunyai dua sungai besar, Sungai Nil Putih dan Nil Biru. Sungai Nil Putih lebih panjang dan naik di kawasan Tasik Besar Afrika Tengah, dengan sumber paling jauh masih belum ditentukan tetapi terletak di Rwanda atau Burundi. Sungai ini mengalir ke utara melalui Tanzania, Tasik Victoria, Uganda dan Sudan Selatan.

Sungai Nil Biru ialah sumber dari sebahagian besar air dan tanah yang subur. Ini bermula di Tasik Tana di Ethiopia pada dan mengalir ke Sudan dari arah tenggara. Kedua-dua sungai bertemu dekat ibu negara Sudan Khartoum.

Bahagian utara sungai mengalir hampir seluruhnya melalui padang gurun, dari Sudan ke Mesir, sebuah negara yang peradabannya bergantung pada sungai sejak zaman purba. Sebahagian besar penduduk dan bandar-bandar Mesir terletak di sepanjang bahagian-bahagian lembah Nil Aswan utara, dan hampir semua laman budaya dan sejarah Mesir Purba dijumpai di sepanjang tepian sungai. Sungai Nil tamat di sebuah delta besar yang bermuara ke Laut Mediterranean.

Sungai Amazon – 6,400 km / 3,976 mil

grey (Gambar) Pernahkah Anda Tahu Sungai Terpanjang Di Dunia ??? Jom Baca 

Sungai Amazon terletak di Amerika Selatan adalah sungai yang terpanjang kedua di dunia dan setakat ini terbesar oleh aliran air dengan debit rata-rata lebih besar daripada tujuh sungai terbesar berikutnya yang merupakan gabungan (tidak termasuk Madeira dan Rio Negro, yang merupakan anak sungai dari Amazon) .

Sungai Amazon mempunyai cekungan drainase terbesar di dunia, sekitar 7.050.000 kilometer persegi (2,720,000 batu persegi), menyumbang sekitar seperlima daripada aliran sungai total dunia.

Lebar dari Amazon adalah antara 1,6 dan 10 kilometer (1,0 dan 6.2 batu) pada tahap rendah tetapi memperluaskan selama musim hujan hingga 48 kilometer (30 batu) atau lebih.

Sungai memasuki Lautan Atlantik di sebuah muara yang luas dengan lebar sekitar 240 kilometer (150 batu). Mulut utama sungai adalah 80 kilometer (50 batu). Kerana dimensi yang luas, kadang-kadang disebut Laut Sungai.

Sungai Yangtze, 6,300 km / 3,917

grey (Gambar) Pernahkah Anda Tahu Sungai Terpanjang Di Dunia ??? Jom Baca 

Sungai Yangtze, atau Chang Jiang adalah sungai terpanjang di Asia, dan terpanjang ketiga di dunia. Sungai itu mengalir sepanjang sekitar 6,300 kilometer (3,917 batu) dari glasier di Dataran Tinggi Qinghai-Tibet di Qinghai di barat daya ke arah timur, tengah dan timur China sebelum mengosongkan ke Timur Laut China di Shanghai.

Sungai ini juga salah satu sungai yang terbesar dengan jumlah debitnya di dunia. Sungai Yangtze mengalir seperlima dari luas tanah Republik Rakyat China (PRC) dan syarikat daerah aliran sungai adalah rumah bagi pertiga penduduk Cina.

Seiring dengan Sungai Kuning (Yellow River), Sungai Yangtze adalah sungai yang paling penting dalam budaya, sejarah dan ekonomi China. Sungai Yangtze mengalir melalui pelbagai ekosistem dan habitat itu sendiri bagi spesies endemik dan terancam beberapa termasuk buaya Cina dan sturgeon Yangtze.

Selama beribu-ribu tahun, orang telah menggunakan sungai untuk air, pengairan, kebersihan, pengangkutan, industri, batas-tanda. 3 Dam terbesar di Sungai Yangtze adalah hidro-electric penjana elektrik terbesar di dunia.

Sungai Mississippi – 6,275 km / 3,902 mil

grey (Gambar) Pernahkah Anda Tahu Sungai Terpanjang Di Dunia ??? Jom Baca 

Sungai Mississippi adalah sungai utama dari sistem drainase terbesar di Amerika Utara. Mengalir seluruhnya di Amerika Syarikat (walaupun aliran sungai ada yang mencapai ke Kanada).

Dengan anak sungainya, Sungai Mississippi mengalir kesemua atau sebahagian daripada 31 negara bahagian AS dan 2 wilayah Kanada antara Rocky dan Banjaran Appalachian.

Sungai Mississippi sebagai yang terpanjang keempat dan kesepuluh terbesar di dunia. Sungai menjadi sempadan atau memotong melalui negara bahagian Minnesota, Wisconsin, Iowa, Illinois, Missouri, Kentucky, Tennessee, Arkansas, Mississippi, dan Louisiana.

Sungai Yenisei – 5,539 km / 3,445 mil

grey (Gambar) Pernahkah Anda Tahu Sungai Terpanjang Di Dunia ??? Jom Baca 

Yenisei juga ditulis sebagai Yenisey, adalah sistem sungai terbesar yang mengalir ke Lautan Arctic. Ini adalah pusat dari tiga sungai besar Siberia yang mengalir ke Lautan Arctic (dua yang lain adalah Sungai Ob dan Sungai Lena).

Meningkat di Mongolia, ia mempunyai saluran menuju utara ke Teluk Yenisei di Laut Kara, penyusutan sebahagian besar di Siberia tengah, sungai terpanjang mengikuti sistem sungai Yenisei, Angara, selenga, Ider.
Kedalaman maksimum Sungai Yenisei adalah 80 kaki (24 m) dan kedalaman rata-rata adalah 45 kaki (14 m). Kedalaman sungai keluar 106 kaki (32 m) dan inflow adalah 101 kaki (31 m) ..

Sungai Kuning (Yellow River) – 5,464 km / 3,395 mil

grey (Gambar) Pernahkah Anda Tahu Sungai Terpanjang Di Dunia ??? Jom Baca 

Yellow River atau Sungai Kuning (atau Huang He) merupakan sungai terpanjang kedua di Asia selepas Yangtze dan enam terpanjang di dunia pada panjang dianggarkan 5.464 kilometer (3.395 batu).

Berasal di Har Bayan Banjaran di provinsi Qinghai China bahagian barat, mengalir melalui sembilan wilayah dan bermuara di Laut Bohai dekat bandar Dongying di wilayah Shandong. Cekungan dari Sungai Kuning mempunyai batas timur-barat dari 1.900 kilometer (1.180 batu) dan sebahagian utara-selatan dari 1.100 km (680 batu). Daerah cekung total adalah 742.443 kilometer persegi (286.659 batu persegi).

Sungai Kuning disebut “tempat lahir tamadun Cina” sebagai cekungan, khususnya, Lembah Sungai Wei yang melintasi selatan panjangnya Loop Ordos adalah tempat kelahiran peradaban China kuno dan wilayah yang paling makmur dalam sejarah China awal.

Sungai Ob – 5,410 km / 3,364 mil

grey (Gambar) Pernahkah Anda Tahu Sungai Terpanjang Di Dunia ??? Jom Baca 

Sungai Ob disebut juga Obi, merupakan sungai utama di Siberia bahagian barat, Rusia dan ketujuh sungai terpanjang di dunia. Sungai ini adalah yang paling barat dari tiga sungai besar Siberia yang mengalir ke Lautan Arctic (dua yang lain adalah Sungai Yenisei dan Sungai Lena). Teluk Ob adalah muara terpanjang di dunia.

Ob ini membentuk 16 batu (26 km) barat daya dari Biysk di Altai Krai di pertemuan Sungai Biya dan sungai Katun. Kedua-dua sungai mempunyai asal mereka di Kampung Altay, yang Biya mengeluarkan dari Tasik Teletskoye, sedangkan Katun, panjangnya 700 kilometer (430 batu), mengalir keluar dari glasier di Gunung Byelukha.
ohduniaku.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...