Selasa, 10 September 2013

10 Kapal Selam Terbaik Sepanjang Zaman.


Sabar mengugut mangsa mereka dalam dua Perang Dunia dan tugasnya membawa peluru berpandu nuklear sebagai penghalang dalam Perang Dingin, kapal selam telah banyak memainkan peranan besar. Walaupun ghaib di samudera tetapi sumbanganya amat besar dalam konflik di abad ke-20
Tetapi mana yang terbaik daripada yang terbaik? untuk mengetahui yang kapal selam yang disenaraikan sebagai Sepuluh Kapal selam terbaik sepanjang masa.

10.Kelas George Washington
5491848_orig


Oleh kerana logik semasa Perang Dingin, kapal selam yang bersenjata lengkap dengan peluru berpandu nuklear strategik membuat banyak sumbangan untuk menjaga keamanan. Ia tersembunyi di bawah lautan dan amat sukar untuk dikesan, kapal selam berkuasa nuklear dilengkapi peluru berpandu balistik (SSBN) adalah penghalang yang paling sempurna.




Musuh berpotensi tahu bahawa walaupun serangan mengejut nuklear di darat berjaya dihapuskan. Sebelum peluru berpandu dan pesawat pengebom musuh ini dilancarkan, SSBNs (atau "boomers") akan bertahan untuk membalas dendam sekali lagi.

SSBN yang pertama di dunia ialah USS George Washington, pertama yang diperintahkan pada tahun 1957 dan ditauliahkan pada tahun 1959. Kapal selam Terdahulu Soviet telah membawa senjata peluru berpandu balistik nuklear, tetapi kapal selam mereka berkuasa diesel dengan daya ketahanan yang terhad.

Pendorongan nuklear The George Washington membolehkan ia kekal di bawah air untuk beberapa bulan tanpa naik ke permukaan. Setiap daripada lima kapal selam kelas George Washington membawa 16 peluru berpandu Polaris, memberikannya sebuah kapal selam tunggal yang berkeupayaan untuk membinasakan kekuatan kawasan musuh.


9.Jenis XXI U-bot

2238564_orig

Pihak Berikat amat bernasib baik kerana jenis XXI U-bot tiba terlalu lewat untuk menyertai pertempuran. Kalaulah ia telah dikerahkan sebelum akhir perang, ia boleh memberi kesan buruk pada Pertempuran di lautan Atlantik.

Jenis XXI mempunyai pelbagai ciri-ciri canggih pada masa itu, termasuk bateri berkapasiti tinggi yang membolehkan ia kekal di bawah air untuk beberapa hari, badan kapal boleh diselaraskan, dan mengecas semula bateri di dalam air walaupun menyelam dengan menggunakan sistem snorkeling utk menyedut udara dan membuang gas ekzoz daripada enjin diesel kapal selam ni. Dengan kelajuan di dalam air sebanyak 17 knot, ia sebenarnya boleh menjejaki kapal perang di permukaan dengan mudah.


8.Typhoon Kelas
6508289_orig

Soviet Typhoon adalah kapal selam terbesar di dunia telah dibina, beratya adalah 48000 tan (AS Ohio kapal selam kelas peluru berpandu balistik beratnya kurang daripada 20,000 tan, manakala Arleigh Burke kelas pemusnah adalah hanya kira-kira 9,000 tan).

Walaupun saiznya raksasa, enam Typhoon telah dibina dan amat menghairankan ia tenang dan sukar untuk dikesan. Kapal selam ini membawa 20 SS-N-20 (NATO nama kod "Sturgeon") peluru berpandu balistik yang boleh dilengkapi dengan kepala peledak nuklear, serta peluru berpandu anti kapal dan torpedo. Badan kapal selam ini dibina dengan amat kukuh.



7.Sentoku Class7. Sentoku Kelas
1355534_orig

Sebuah kapal selam yang pembawa pesawat seolah-olah seperti mengawankan ikan dan gajah, tetapi itu tidak menghentikan tentera laut Jepun daripada terus mencuba.

Tentera Laut diraja Jepun I-400 Kelas bot Sentoku pada Perang Dunia ke II adalah seberat 6500 tan, hampir tiga kali ganda kelas saiz kapal selam AS Gato, dan kira-kira sama seperti sebuah kapal selam AS George Washington-kelas kapal selam nuklear yang membawa peluru berpandu berkuasa nuklear dari awal tahun 1960-an .

Ketiga-tiga bot Sentoku setiap satunya membawa tiga torpedo lengkap dengan M6A Seiran floatplanes yang akan dilancarkan oleh lastik, dan kemudian mendarat di dalam air apabila kembali.


6.X-craft
8596519_orig

Walaupun banyak kapal selam yang paling terkenal adalah kelas gergasi, ada juga kelas midget . Britain X-kraf telah digunakan untuk misi serangan khas di pelabuhan dimana pertahankannya yang sukar ditembusi oleh serangan kapal selam konvensional.

Serangan kapal selam ini yang paling terkenal adalah pada tahun 1943, apabila X-kraf berjaya merosakkan kapal perang Jerman Tirpitz di pelabuhan Norway. Kecil dan seberat 27-tan, kapal selam ini telah ditunda oleh bot-bot yang lebih besar ke kawasan sasaran, di mana mereka telah dibuang untuk membuat jalan mereka ke sasaran. Kru akan menanam bahan letupan caj sebelum mereka kembali ke kapal selam induk.


5.USS Nautilus
8420224_orig

USS Nautilus adalah kapal selam pertama yang berkuasa nuklear.

Sebelum Nautilus, kapal selam telah dikuasakan oleh enjin diesel yang tidak boleh digunakan dalam air. Kapal selam sama ada boleh mendedahkan diri mereka apabila di permukaan bila menggunakan diesel, atau tenggelam menggunakan kuasa bateri yang akan mengehadkan kuasa.

Tetapi sebuah kapal selam berkuasa nuklear boleh menghabiskan pelayaran keseluruhan dengan tenggelam dan tersembunyi. Pada tahun 1955, untuk pelayaran sulung beliau, Nautilus mengembara sejauh 1,100 batu nautika iaitu dengan pelayaran menyelam dalam sejarah pada masa itu.


4.T Kelas
4464868_orig


Dikenali juga sebagai Kelas Triton, bot-bot ini membentuk tulang belakang bagi pasukan kapal selam British semasa Perang Dunia II.

Beratnya kira-kira 1,500 tan, Kelas T dibekalkan dengan persenjataan 10 tiub torpedo. Walau bagaimanapun, kapal selam ini menembak ke hadapan, berbanding dengan kapal selam lain yang boleh menembak torpedo dengan kedua-dua busur dan tiub tegas.

bot kelas-T ini telah meragut banyak kapal penghantaran bekalan pihak Nazi itu di Afrika, tetapi mengalami banyak kerugian yang besar di perairan sempit dan cetek di laut Mediterranean.



3.Gato Kelas
8326065_orig

Kelas American Gato adalah kapal selam yang menjadi kutukan bagi kapal-kapal saudagar Jepun semasa Perang Dunia II. Tangkas dan mempunyai pelbagai bersenjataan dengan baik, kelas ini juga sesuai untuk peperangan laut menentang Jepun.

berat kelas Gato kira-kira 1,500 tan, dan bersenjatakan dengan enam busur dan empat tegas tiub torpedo. Kapal selam ini boleh bergerak 20 knot di permukaan dan hampir 9 knot bila tenggelam.


2.Seawolf Class
140630_orig

Ia berharga $ 4 billion sebuah, kapal selam Kelas Seawolf adalah yang paling mahal dalam sejarah. Tetapi mereka telah direka bagi memastikan misi yang dilaksanakan tidak gagal. Ia direka untuk memusnahkan kapal selam peluru berpandu balistik soviet sebelum mereka boleh melancarkan senjata mereka.

Kapal selam ini direka untuk bertindak dengan cepat dan halimunan, kerana nilai harga yang sangat tinggi dan kekurangan ancaman kapal selam Soviet setelah berakhirnya perang dingin menyebabkan program memilikinya dengan banyak dibatalkan selepas tiga kapal selam pertama telah dihantar.

Salah satu daripada kapal selam ini adalah, USS Jimmy Carter, sejak itu ia telah ditukar menjadi kapal selam pengintip.


1.Jenis VII U-Boat

1273232_orig
Mungkin simbol muktamad pemangsa maut lautan, Jenis VII U-bot adalah kelas kapal selam yang paling terkenal dalam sejarah manusia.

Ia juga merupakan yang paling banyak, berkhidmat untuk armada laut Nazi sebagai angkatan kapal selam Jerman dalam Perang Dunia ke-II. Pada kira-kira berat 900 tan dan bersenjata dengan lima tiub torpedo, Jenis VII adalah lebih kecil daripada armada besar bot Amerika, tetapi ia hampir dekat dengan untuk memenangi Pertempuran di lautan Atlantik.

kos pembinaannya adalah murah, lebih 1,100 U-bot yang dibina dalam Perang Dunia II - termasuk 700 jenis VII - lebih daripada 800 telah hilang dan musnah. Lebih daripada 75 peratus daripada anak kapal U-bot terbunuh.
 http://v12gether.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...