Rabu, 11 September 2013

Menakjubkan ! Gua Terbesar Didunia Berada di Vietnam


Gua Son Doong merupakan sebuah gua di Vietnam. Terletak di Vietnam Pusat, Phong Nha-Ke Bang, wilayah Quang Binh, 450 km selatan Hanoi. Pada bulan April 2009, gua terbesar di dunia Son Doong, ditemui oleh sepasukan peneroka gua Inggeris dari British Caving Association. Hang Son Doong mempunyai tinggi 198.12 meter dengan lebar 152.4 meter dan bererti gua ini dua kali lebih besar dari gua terbesar yang terdapat di Sarawak, Malaysia dengan nama Gua Rusa yang mempunyai tinggi 91.44 meter dengan lebar 82.29 meter.
 

Hang Son Doong cave, hanya kadang-kadang disebut Son Doong,, adalah sebuah gua di Phong Nha-Ke Bang National Park, Vietnam, yang diyakini terbesar dijumpai sampai sekarang.

Gua itu dijumpai oleh seorang lelaki tempatan bernama Hồ-Khanh pada tahun 1991 tapi orang-orang  tempatan takut untuk meneroka kerana suara bersiul itu kedegaran dari sungai bawah tanah. Namun, tidak sampai 2009 adalah itu membuat dikenali masyarakat ketika sekumpulan saintis Inggeris dari British Cave Research Association, yang dipimpin oleh Howard Limbert, melakukan kajian di Phong Nha-Ke Bang pada bulan April, 2009. Menurut Limbert, gua ini adalah lima kali lebih besar dari gua Phong Nha, yang sebelumnya dianggap sebagai gua terbesar di Vietnam. Ruang terbesar Anak doong lebih daripada lima kilometer panjangnya, 200 meter dan 150 meter lebar.














 
zamrispoons blogsport

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...