Ahad, 24 November 2013

Antara sebab berlaku pergaduhan dan pertelingkahan


Dikongsi oleh Utz Rashidy Jamil
Antara sebab berlakunya pergaduhan dan pertelingkahan sesama kita akan dijelaskan dibawah adalah mengikut ahli psikologi arab.

Pertama:
Sebab tidak kenal . Jika kita dah mengenali seseorang itu, kita boleh bertolak ansur jika ada sikit perkara yang kurang menyenang hati kita. Malah bila kita dah kenal org itu, kita mungkin dah tahu perangai dia, jadi kita faham kelakuan dia yang sebenar.

Kedua: 
Sebab lapar. Kita mudah marah bila perut kita lapar. Jadi janganlah sesekali cuba buat hal dengan orang yg lapar. Jika kita perlu juga, bagilah makan dia dulu. Cth: bila suami balik lewat malam, jgn terus tanya dia 1001 soalan. Sebaliknya, hidangkan makanan dulu. Bagi dia makan sampai kenyang. Lepas tu baru buat edisi siasat. 

Ketiga:
Kurang ilmu. Ni sangat penting. Bila seseorang tu ada ilmu yang cukup dia dapat buta pertimbangan yg sewajarnya...walaupun dia sedang lapar dan tidak mengenali org itu. Ilmu penting untuk kita membuat sesuatu keputusan yang penting dalam masa yang singkat. 

Moral
Kita hendaklah mengawal emosi kita dengan baik. Ilmu adalah perkara yang penting dalam hal ini, terutama ilmu agama. Bacalah buku tasauf oleh ulamak hebat, InsyaAllah kita juga dapat berkongsi ilmu macam mana utk mengawal diri kita dalam setiap keadaan terutama ketika marah. Banyakkan zikir dan membaca quran juga satu terapi untuk mengawal diri supaya jadi lebih tenang. Semoga perkongsian ni dapat memberi sedikit ilmu kepada anda semua. waallahualam. 
http://tulapasai.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...