Rabu, 20 November 2013

Sistem Penulisan Paling Popular Di Dunia

Dalam falsafah akademik, penulisan dikenali sebagai tanda - ia adalah tanda- tanda lain (lidah dituturkan) dan ia dicipta kerana manusia hidup dalam komuniti dan memerlukan satu cara untuk memberi menyampaikan kepada orang lain dan orang jauh (dalam jarak dan dalam masa).
Dalam komuniti yang berbeza bentuk penulisan yang disampaikan juga turut berbeza dari setiap tamadun dan perubahan zaman ke zaman. Berikut adalah 10 jenis sistem penulisan yg utama digunakan dari dahulu dan juga sekarang.
 

 1-Skrip-Proto Sinatic dan Phoenicia

Skrip Proto-Sinatic adalah abjad pertama, dan oleh itu ia hampir semua sistem tulisan abjad telah wujud sejak kemunculan yang lain. Ia timbul di Mesir dan Sinai sekitar 1900 SM dan, ianya telah diilhamkan dari hiroglif Mesir. Pengaruh ia mempunyai luar biasa: segala-galanya daripada bahasa hebrew( Ibrani ), Runes, abjad Latin, Cherokee senarai suku kata, dan Ethiopic boleh digesan asal-usul untuk abjad ini. Skrip Phoenicia adalah ciri-ciri langsung Proto Sinai dan berbeza sedikit daripada itu, tetapi, disebarkan oleh pedagang Phoenicia di seluruh Mediterranean, ia menjadi abjad yang sangat meluas digunakan untuk beberapa bahasa. Kerana ini, pengaruh Phoenicia luar ke dalam banyak keluarga utama sistem penulisan.

2-Latin


Abjad Latin adalah dalam senarai ini atas sebab-sebab yang jelas. Selain menjadi abjad global lingua franca, Bahasa Inggeris, ia juga abjad yang paling meluas digunakan dalam kewujudan. Berasal dari varian abjad Yunani sekitar 700 SM, ia cepat merebak pertama di seluruh Eropah, dan kemudian di seluruh dunia. Ia diikuti dengan pengembangan Empayar Rom ke Eropah Barat, dan kemudian ke Tengah dan Eropah Utara dengan penyebaran agama Kristian dalam Zaman Pertengahan. Sesetengah bahasa orang Slavic juga mula menggunakan abjad sebagai pendakwah ditukar kepada Katolik. Penjajahan Eropah kemudian membawa abjad Latin Amerika, Afrika, Oceania, dan Asia bersama-sama dengan bahasa penjajah. Ia menjadi meluas diterima pakai dan disesuaikan, kedua-dua antara bahasa yang menggunakan sistem penulisan dan bahasa lain yang sebelum ini tiada.

3- Greek


 Abjad Yunani menandakan lonjakan besar dalam pembangunan huruf, terutamanya kerana ia adalah yang pertama untuk termasuk vokal sebagai huruf individu. Ia telah wujud dari 800 SM hingga ke hari ini, dan sepanjang sejarah yang panjang telah digunakan untuk menulis bahasa Ibrani, Arab, Turki, Gaul, dan Albania, di kalangan bahasa-bahasa lain. Penulis Yunani sebelum ini telah mencuba di Mycenaean Greece, tetapi abjad seperti yang kita tahu ia adalah percubaan pertama yang berjaya, yang diwujudkan sejurus sebelum kebangkitan Greece Purba. Selain maksudnya yang jelas mengenai sastera dan rekod Greece Purba, pengaruh pada sistem bertulis lain telah besar, terutamanya kerana ia adalah asal huruf Tulisan Cyril dan Latin. Kepentingan abjad sejak berkurangan-fungsi utama kini sistem bertulis bagi Yunani dan matematik Moden simbol-tetapi jika tidak kerana abjad Yunani, banyak penulisan dunia akan menanggung sedikit persamaan dengan apa yang ada hari ini.

 4-Arabic
Oleh kerana bilangan besar penutur Arab dan pengaruh Islam yang luas, abjad Arab adalah abjad yang kedua paling banyak digunakan di dunia, ditemui kebanyakannya di Afrika Utara dan Barat,India, Asia Timur, Asia Tenggara dan Asia Tengah. Sistem bertulis di mana huruf semua konsonan (skrip Arab tidak, bagaimanapun, mempunyai diakritik vokal pilihan). Abjad wujud di sekitar 400 Masihi (kira-kira 200 tahun sebelum Islam), tetapi kebangkitan Islam dan penulisan al-Quran yang dibawa memberi perubahan ketara bagi sistem tulisan, seperti diakritik vokal. Pengaruh yang kukuh dengan agama adalah jelas dalam penggunaan meluas abjad Arab oleh penduduk berbahasa Arab bukan Islam, termasuk Farsi, Urdu, Punjabi, Pashto, dan Kurdish, bersama-sama dengan pada masa lalu dan kini.

5- Brahmi


Sistem penulisan banyak digunakan di Asia Selatan hari ini dapat dikesan kembali kepada skrip Brahmi. Ini abiguda (sistem bertulis di mana huruf semua konsonan dan vokal ditulis sebagai diakritik wajib) muncul dalam abad ke-5 SM dan telah digunakan untuk menulis Prakrit dan Sanskrit. Lebih seribu tahun akan datang atau lebih, Brahmi berkembang menjadi puluhan skrip serantau, yang kemudiannya dikaitkan dengan bahasa rantau masing-masing. Ia meluas boleh diklasifikasikan sebagai Utara dan Selatan, dan dengan perkembangan agama Hindu dan Buddha, kumpulan Selatan merebak ke Asia Tenggara manakala skrip Utara merebak ke Tibet. Hari ini, skrip Brahmic digunakan di seluruh Asia (terutamanya India), dan juga digunakan untuk tujuan keagamaan di kawasan dengan penduduk Hindu yang besar.
 6-Chinese

 Skrip Bahasa Cina, selain daripada bilangan besar pengguna, adalah perlu diberi perhatian untuk menjadi salah satu sistem tertua di dunia menulis berterusan digunakan, telah digunakan dari alaf ke-2 SM sehingga ke hari ini. Abjad2 asalnya piktograf (setiap satu melahirkan persamaan kepada makna) dan mewakili satu perkataan bersuku kata satu. tulisan Cina telah disesuaikan untuk menulis bahasa-bahasa lain disebabkan pengaruh besar China di Asia Timur, seperti Korea dan Jepun (berdasarkan makna watak-watak) serta Vietnamese (berdasarkan bunyi sama ada atau makna). Korea dan Vietnam telah sejak digantikan Cina dengan sistem penulisan yang lain, tetapi watak-watak masih wujud sebagai komponen Jepun yang ditulis, kanji. Dalam abad ke-20 Cina bercabang kepada dua bentuk asas, tradisional dan dipermudahkan, selepas kerajaan China dipermudahkan banyak watak-watak untuk menggalakkan pengetahuan.

7- Ancient Egyptian scripts
Hiroglif Mesir umumnya dipercayai telah datang kepada kewujudan sejurus selepas Sumeria cuneiform, sekitar 3200 SM. Di samping hiroglif terkenal, wujud dua lagi skrip Mesir Purba: keramat (digunakan terutamanya untuk tujuan agama) dan bersifat rakyat (bagi kebanyakan tujuan lain).Luar kepentingan mereka sebagai sistem bertulis bagi tamadun secara besar-besaran penting pada beribu-ribu tahun, pengaruh Mesir Purba yang paling tahan adalah bahawa ia bertindak sebagai inspirasi untuk abjad pertama.

 
 
8- Cuneiform
 Kepentingan Cuneiform datang dari hakikat bahawa ia adalah sistem penulisan terawal yang diketahui di dunia. Ia pertama kali muncul di SM abad ke-34 di kalangan Sumeria, yang terletak dalam hari ini di selatan Iraq.Ia telah disesuaikan untuk menulis beberapa bahasa (termasuk Akkadia, Hittite, dan Hurrian), dan terus bertindak sebagai inspirasi untuk huruf Ugarit dan Parsi Lama. Selama lebih 3,000 tahun skrip ini mempunyai pengaruh yang besar-besaran di Near East, tetapi Cuneiform telah beransur-ansur digantikan oleh abjad Aramia sehingga ia pupus pada 100 Masihi.

 9-Cyrillic
Dalam abad ke-9 Masihi saudara Yunani, Saint Methodius dan Saint Cyril mencipta dua huruf, Glagolitic dan Cyrillic, sebagai sistem tulisan bagi bahasa Gereja Lama Slavia. Cyrillic, berdasarkan huruf Glagolitic dan Yunani, akhirnya menjadi sistem pilihan untuk menulis bahasa orang Slavic. Ia hari ini digunakan untuk menulis banyak bahasa Slavic (terutamanya Rusia, Bulgaria, Belarus, Ukraine, dan Serbia) serta beberapa bahasa Slavic bukan yang jatuh di bawah pengaruh Soviet Union. Sepanjang sejarahnya, Tulisan Cyril telah disesuaikan untuk menulis lebih daripada 50 bahasa.

10- Braille
 Braille menonjol sebagai satu-satunya sistem sentuhan penulisan dalam senarai ini. Ia dicipta pada tahun 1821 oleh Frenchman buta, Louis Braille, yang telah diilhamkan oleh “night writing” kod titik timbul yang digunakan oleh tentera Perancis. Sehingga ke tahap itu, dia telah dapat membaca buku-buku dengan huruf yang yang diperoleh, tetapi ini adalah sebahagian besarnya tidak praktikal, terutama apabila ia datang kepada penulisan. Jelas sistem yang lebih baik diperlukan, tetapi kerana beliau mendapati malam bertulis untuk menjadi terlalu rumit (ia boleh mengambil seberapa banyak sebagai 12 titik untuk mewakili satu huruf) Braille mencipta sistem sendiri menggunakan hanya enam titik. Ia tidak pernah mendapat populariti banyak semasa hayatnya, tetapi sejak sistem Braille kematiannya telah mengubah komunikasi bertulis untuk buta dan cacat penglihatan. Hari ini ia telah disesuaikan dengan sebilangan besar bahasa di seluruh dunia. 
 http://wanhayden1040.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...