Rabu, 6 November 2013

Sedekah Saham Yang Hampir Terlupakan

"Sedekah akan sampai terlebih dahulu ke tangan Allah sebelum sampai ke dua tangan si fakir." (Ummul Mukminin,A'isyah)

Sedekah. Wahai mukmin sekalian...
Sedekah itu satu pelaburan saham yang hampir terlupakan . Mungkin bukan semua orang tapi anggap ini juga untuk peringatan kita bersama ya.

Nilai sedekah itu tidak mampu menandingi nilai emas dan perak jika kita menyelusuri dengan teliti hikmah dan kebaikan bersedekah itu.

Ikhlaskanlah dalam perkataan dan perbuatanmu!


Allah tidak pernah menghitung berapa jumlah yang seorang mukmin itu sumbang atau sedekahkan. Tetapi apa yang Allah lihat itu adalah apa yang ada dalam hati mukmin itu sendiri. Iaitu niat dan keinginan sebenarnya seorang hamba itu apabila dia bersedekah atau melakukan apa-apa sahaja amal dalam detik kehidupannya.

Mari kita telusuri pesanan Nabi yang mengingatkan :

"Berapa banyak orang berpuasa dan ia tidak mendapatkan sesuatu dari puasanya kecuali rasa lapar. Dan berapa banyak orang yang mengerjakan solat malam (qiyamullail) dan ia tak mendapatkan apapun darinya kecuali begadang semalam suntuk"

(HR Ibnu Majah (1690). Al-Albani berkata, "Hasan Shahih".

Lihat!

Seorang lelaki menunaikan solat tetapi fikirannya serabut manakala hatinya tidak khusyu'. Ketika berdiri di belakang imam, dia hanya mengikut pergerakan solat imam dihadapannya dengan fizikalnya sahaja. Orang yang mempraktikkan ibadah seperti ini tidak mendapat apa-apa pun kecuali rasa letih.

Tadabburlah...titipan dari Tuhanmu:

"Dan belanjakanlah sebahagian dari apa yang telah Kami berikan kepadamu."  (Al-Munafiqun:10)

Perhatikanlah titipan ini sebaiknya. Apa sebenarnya hikmah dan kebaikan sedekah sehingga ia menjadi satu nasihat yang mengesankan.

Rasulullah s.a.w bersabda:

"Sesungguhnya, Allah akan mengembangkan sedekah kurma atau sepotong makanan dari salah seorang di antara kalian memelihara anak kuda ataupun anak untanya , sehingga sedekah salah seorang diantara kalian tersebut menjadi besar seperti bukit Uhud."

Telusuri apa sebenarnya dimaksudkan dalam hadis ini..

Mengapa Nabi mengaitkan gandaan satu dirham sedekah dengan pembiakan anak kuda?

Sebahagian ulama mengatakan, Kerana pembiakan kuda memerlukan perhatian khusus. Si pemilik kuda sampai rela menghabiskan waktunya demi pemeliharaan haiwan tersebut, dan setiap hari ia akan selalu memerhati perkembangan haiwan peliharaannya.

Dengan kata lain , seorang mukmin itu bersedekah dengan RM 2 atau nilai yang lebih kecil dari itu. Maka Allah akan mengembangkan harta seorang yang bersedekah itu hingga sesuap makanan boleh melimpah-limpah umpama Bukit Uhud.

Dan..tatkala akhirat itu ,

Ketika seorang mukmin itu menghadap Allah dan mendapati apa yang disedekahkan itu telah dikembangkan Allah.

Cuba bayangkan!

Ketika mukmin itu bersedekah lalu lupa dengan sedekah tersebut,kemudian mukmin itu meninggal dalam keadaan tidak mengetahui bahawa Allah mengembangkan sedekah itu, iaitu sejak seorang mukmin itu mengeluarkannya hingga hari kiamat!

Lalu ketika akhirat, anda mendapati apa yang seorang mukmin itu sedekahkan telah menjadi suatu yang melimpah-ruah dan menggunung. Sungguh, Allah melipatgandakan sedekah itu untuk sang mukmin yang bersedekah atau 'infaq'.

Wahai tangan yang kikir...hayati titipan Rabbi:

" ..Dan siapa yang kikir, sesungguhnyaia hanyalah kikir terhadap dirinya. Dan Allah yang Maha Kaya sedangkan kamu orang-orang yang membutuhknNya... (Surah Al-Ahzab:21)

Anda masih di sini? Jom, telusuri satu kisah yang sangat osem sebagai renungan bersama:

Zainal Abidin bin Hasan bin Ali, setiap malam keluar rumah untuk meletakkan gula, gandum dan makanan di hadapan pintu rumah orang-orang miskin dan setelah selesai beliau akan pulang ke rumahnya. Akan tetapi tiada satu dari orang-orang miskin yang mengetahui siapakah gerangan yang meletakkan makanan ini.

Setelah Zainal Abidin meninggal dunia, tiada lagi yang meletakkan makanan untuk orang-orang miskin. Maka saat itu orang miskin menyedari bahawa orang yang acapkali meletakkan makanan di rumah mereka adalah Zainal Abidin kerana saat mereka hendak memandikan jasad beliau, mereka menemukan tanda hitam di bahunya. Kesan itu adalah akibat dari seringnya dia memikul makanan dan berjalan jauh membahagikan makanan kepada para orang miskin.

Orang-orang mukmin...

Ketahuilah konteks sedekah itu luas. Bukan setakat duit yang kau miliki akan tetapi apa sahaja yang kau miliki saat ini seperti ilmumu, tenagamu, bicaramu itu juga dikira sedekah jika digunakan untuk memberi manfaat untuk orang lain.

*Jom sedekah :)

Wasalam.


 
 http://asyiqinarbai.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...