Khamis, 6 Februari 2014

MENARIK -Terokai Perkampungan Gua Dunia !


Lalibela, Ethiopia bukanlah perkampungan gua, tapi mempunyai beberapa banyak gereja yang dibina dalam batuan. Antaranya, Biete Giyorgis dipanggil "Keajaiban Dunia yang Kelapan" dan "Petra di Afrika".








Sejak zaman purbakala, baik sebagai tempat upacara keagamaan atau tempat tinggal, mahupun selaku destinasi penjelajahan, gua selalu menarik perhatian manusia. Cirinya yang kekal selamat menjadikan gua muzium yang paling sesuai untuk artifak budaya dan seni dalam perkembangan peradaban manusia.





Petra, Jordan digemari ramai kerana batunya yang merah bak bunga mawar. Puak Arab kuno Nabathaei menetap di sini pada tahun 312 SM.



Goreme, Turki boleh dikatakan perkampungan gua yang paling terkenal di seluruh dunia. Ia juga permulaan terbaik bagi pelancong untuk menjelajahi Taman Alamiah Goreme dan gereja serta lukisan dinding zaman Byzantine.

Uchisar, Turki bermaksud "kastil ketiga". Dua yang lain adalah Urgup dan Ortahisar. Walau bagaimanapun, Uchisar terletak di tempat yang paling curam dan tinggi.



Myra, Turki merupakan salah satu tapak peninggalan sejarah yang paling terkenal di Laut Mediterranean. Teater bulat Rom terletak di tengah-tengah perkampungan tersebut.



Setenil di Sepanyol beritapantas92.blogspot  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...