Terowong bawah tanah terdalam dan terpanjang di dunia dirasmikan di Switzerland semalam.
Terowong sepanjang 57 kilometer itu, akan digunakan untuk lintasan kereta api melalui pergunungan Alps.
Laluan tersebut menghubungkan wilayah Eropah bahagian utara dan selatan.
Menurut kerajaan Switzerland, kewujudan terowong ini menjadi satu revolusi sistem pengangkutan kargo di Eropah.
Panjang
pembinaan terowong yang mengambil masa 24 tahun mengalahkan rekod
terowong kereta Seikan di Jepun yang panjangnya 53.9 kilometer.
Selain
itu, laluan baharu di Switzerland ini akan dihubungkan dengan laluan
sepanjang 50 kilometer yang dihubungkan dengan United Kingdom dan
Perancis.
Canselor
Jerman Angela Merkel, Presiden Perancis Francois Hollande dan Perdana
Menteri Itali Matteo Renzi hadir di Switzerland hadir untuk menyaksikan
pembukaan laluan baru itu.
“Ini
adalah sebahagian dari ‘identiti’ pengangkutan Switzerland,” kata
Pengarah Pengangkutan Persekutuan Peter Fueglistaler seperti yang
dipetik oleh agensi berita Reuters.
“Bagi kami, menakluk Alps adalah seperti melayari lautan,” kata dia.
Projek
ini mula diasaskan selepas hasil pungutan suara pada tahun 1992 di mana
para pengundi dalam pungutan suara tersebut menyokong pemindahan semua
pengangkutan barang melalui Switzerland daripada sistem jalan raya
kepada landasan kereta api.
Menarik
lagi mengenai terowong ini ialah, ia mencapai kedalaman sehingga 2.3
kilometer dari permukaan bumi, dan menembus bebatuan di bawah
pengunungan.
Turut
difahamkan, para pekerja menggali dan menemui 73 jenis batuan, malah
turut direkodkan sembilan pekerja yang meninggal dunia sepanjang projek
ini disiapkan.
Kini
projek tersebut siap dan landasan ini akan menjadi sistem pengangkutan
utama menghubungkan Rotterdam di Belanda dan Genoa di Itali.
Apabila
perkhidmatan ini telah berfungsi sepenuhnya pada Disember akan datang,
tempoh perjalanan antara Zurich dan Milan dapat dipercepatkan lebih satu
jam hingga dua jam 40 minit.
Dalam sehari, akan ada 260 kereta angkut dan 65 kereta penumpang yang melalui lintasan ini dalam masa kurang dari 17 minit.
Laluannya datar dan lurus, bukan berliku melewati pergunungan seperti terowong landasan tertua seperti pada era 80-an.
Pihak
Swiss Bank yakin infrastruktur ini akan memudahkan penghantaran
pelbagai keperluan sekaligus meningkatkan industri pelancongan.
http://gigitankerengga.blogspot.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan