Isnin, 21 Mei 2012

10 Golongan Yang Dilaknat Kerana Arak

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca . Akak sebenarnya dah lama tertarik nak menyebarkan hal ini cuma gua terlupa. Jadi, selepas a berjalan - jalan di blog rakan - rakan a dan terjumpa kembali hal berkenaan ini maka  kongsikan lah perkara ini dengan pembaca blog ..


 
 
 
 

Ahad, 20 Mei 2012

Kini Ada Mesin ATM Untuk Keluarkan EMAS





Ini merupakan mesin pertama di dunia yang dicipta untuk keluarkan emas.Ia boleh dijumpai dan digunakan di Abu Dhabi.




8 Jenis Cendawan Yang Menakjubkan


# 1.  Hericium erinaceus
Atau Cendawan Gigi  Berjanggut salah satu kulat  yang boleh dimakan. Terdapat di Amerika Utara di kawasan hutan pokok Beech Amerika. Bila dimasak rasanya seprti makanan laut.Menakjubkan rupanyakan.
 
Lagi jenis cendawan 
 
 

Rekabentuk tandas yang kreatif

Zaman sekarang bermacam-macam design yang dibuat,bangunan,rumah dll...kali ini pelik sedikit kerana tandas pon ada design nya.ini design yang agak pelik.

Jom Layan !

 
 
 

FHI - 9 Tumbuhan Yang Boleh Membunuh

Ricinuscommunis
Pokok Castor (Ricinus communis), pokok  yang paling beracun di dunia.
Tumbuhan kastor asli berasal dari lembangan Mediterranean, Afrika timur dan India, tetapi banyak ditanam sebagai tumbuhan hiasan.
 
 

Cuba Kau Jujur Pada Ku ( Ustaz Nyanyi ) ( Lawak ) - Ustaz Azhar Idrus

10 Perkerjaan Yang Paling Kurang Tekanan

Kalau sebut jer pasal kerja mesti terpikirkan tekanan yang bakal terjadi kat pejabat.Betul tak?Istilah malas pada hari Ahad amat popular dikalangan kita.Tapi terdapat 10 perkerjaan yang paling kurang tekanan.Jom kita tengok apa perkerjaan tue.

10. Linguistik


Linguistik ialah suatu sains yang mengkaji bahasa.Pernah dengar kerja nie?Korang jangan silap cakap ni sama dengan kerja sebagai juru bahasa sebab perkerjaan ni bukan sahasa tau sesuatu bahasa tapi diorang nie tahu setiap perkataan dalam bahasa tu.Tanyalah apa pun pada diorang,diorang akan jawab tanpa perlu menyemak dari mana-mana.Sebab itulah mereka tak perlukan tekanan untuk menjawab apa pun soalan mengenai bahasa.




Kentang Terbesar Di Dunia Seberat 3.8 Kilogram..

Memang puas hati rasanya kalau dapat beli kentang besar-besar macam ni..Bab harga pulak, faham-faham la, kalau dah kentang pun besar, harga pun mesti nak besar jugak kan..Entah-entah, harga sebijik kentang ni pun dah macam harga 20 biji kentang, rasanya laa..Tapi yang aku musykil tu, apa jenis biji benih dan baja yang diorang guna sampai dapat kentang besar gedabak macam tu, haishhh..Apa-apa pun, meh kita usha cerita pasal kentang tu kat bawah ni..



 



3 Panggilan Seumur Hidup



السلام عليكم و رحمة الله و بركاته…..

1. Panggilan pertama adalah panggilan AZAN

Itu adalah panggilan Allah yang pertama….panggilan ini sangat jelas terdengar di telinga kita, sangat kuat terdengar…ketika kita solat, sesungguhnya kita menjawab panggilan Allah…tapi Allah masih fleksibel, Dia tak “cepat marah” akan sikap kita…kadang kita terlambat, bahkan tidak solat sama sekali karena malas…Allah tidak marah seketika…Dia masih memberikan rahmatNya, masih memberikan kebahagiaan bagi umatNya, baik umatNya itu menjawab panggilan Azan-Nya atau tidak…Allah hanya akan membalas umatNya ketika hari Kiamat nanti.



Sabtu, 19 Mei 2012

Amalan-Amalan Yang Melapangkan Rezeki

 
Assalamualaikum…

Amalan-amalan ini menjadi sebab Allah limpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberian-Nya. Berdasarkan konsep rezeki yang telah diperkatakan, Allah memberi jalan buat setiap hamba-Nya untuk memperolehi rezeki dalam pelbagai bentuk yang boleh menjadi punca kebaikan dunia dan akhirat. Di antaranya:


Rekaan Peralatan Harian Yang Kreatif

Peralatan harian lebih elok jika diberi sentuhan kreatif,betul tak?Kat bawah ni terdapat gambar-gambar rekaan kreatif.
Jom kita layan.
 
 
 
 
 

Bekas Pelakon Hollywood Hadir Seminar Dakwah Di Malaysia

 
 
 
 
 
 
 
 
 




Bekas pelakon filem Hollywood, Myriam Francois-Cerrah atau Emilie Francois yang telah memeluk Islam pada tahun 2003 akan muncul di negara ini sempena Seminar Wanita Antarabangsa anjuran Mercy Mission Malaysia.

Ia akan diadakan pada 30 Jun depan di Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE).



11 Air Pancut Tercantik Di Dunia!

Berikut merupakan antara air pancut tercantik dari seluruh dunia. Singapura pun termasuk! Terbaekk lah!

01. Bellagio Fountains, Las Vegas, Nevada
Oh!Air Pancut Paling Cantik Dari Seluruh Dunia 
 
 
 

Malaysia Antara 10 Negara Dengan Internet Paling Lambat di Dunia

Berdasarkan kajian yang dilakukan Google terhadap kepantasan loading laman web pada komputer desktop dan peranti mudah alih bergerak (mobile phone) di negara-negara di dunia pada awal April lalu, Malaysia menempati kedudukan antara 10 negara dengan kepantasan internet paling lambat baik menggunakan komputer desktop, mahupun mobile phone. 

 
 
Berikut senarai 10 Negara dengan capaian Internet Terpantas dan Terlembab pada 2012:



Kopi dan daging kambing adalah makanan sunnah Nabi



Tahu jenis potongan daging kambing? Sedarkah kopi dan daging kambing adalah makanan sunnah nabi?

1. Bijak sungguh Yahudi memperdayakan kita umat Islam, mereka suruh kita minum susu lembu buatan mereka, tapi mereka minum susu kambing, mereka minum apa yang diminum oleh Nabi kita Muhammad SAW. Mengapa kita tidak ikut nabi kita, kita ikut orang zionis tapi ternyata mereka mengikut apa yg nabi kita makan dan minum.


 


 


 


FHI -Penawar Kanser!

Selalu kita dengar kanser tak ada ubat kan? Haa..sekarang saya dah dengar ubat dia. Entry ni memang panjang, tapi jangan malas baca. Sebab mungkin berguna untuk kawan-kawan atau saudara-saudara kita yang menghidap barah. Atau mungkin kita sendiri memerlukannya.


Durian Belanda atau Soursop, buah dari pohon Graviola adalah pembunuh semulajadi sel kanser yang ajaib dengan 10 ribu kali lebih kuat dari pada terapi kemo. Tapi kenapa kita tidak tahu?



Bentuk Pokok Paling Pelik Di Dunia

Mungkinkah secara kebetulan atau telah disengajakan supaya aliran tumbesaran pokok ini? Sudah tentu ikut logik ia adalah secara semulajadi dan ia jugak satu kejadian Tuhan yang tidak diduga oleh pemikiran manusia.

Memang sangat-sangat menarik melihat pokok-pokok ini. Ia juga mampu menambahkan lagi keceriaan di kawasan-kawasan pokok-pokok ini. Jom kita sama-sama lihat.


 
 
 

Yang Biasa dan Luar Biasa

1. Sembahyang
 
Yang biasa
Ramai dari kita yang sembahyang. Yang biasa, kita sembahyang apabila telah masuk waktu. Yang kerap berlaku juga, sembahyang kita di akhir waktu. Mungkin pepatah orang putih Better late than never menjadi pegangan kita. Inilah golongan yang hanya tahu dirinya hamba tapi tak rasa hamba.
 
 
 

Jumaat, 18 Mei 2012

Tips Penjagaan Kain Baju

Tips Penjagaan Kain Baju | Cara Mencuci Baju Yang Kotor

Gula-gula Getah Melekat Pada Pakaian


Letakkan pakaian tadi dalam peti sejuk beberapa jam. Kemudian keluarkannya. Basuh seperti biasa dan anda akan dapati gula-gula getah mudah ditanggalkan dari pakaian.

 

 

12 Tali Leher Paling Pelik!

 
 
 

Frekuansi Al-Quran Dapat Mengubati Berbagai Penyakit Berbahaya Dan Ketagihan

Tahukah anda mendengarkan pembacaan Al-Quran sebanyak satu saat setiap pagi , petang, malam, ketika hendak tidur, ketika bangun dan sebelum tidur , membantu menyembuhkan pelbagai penyakit rohani dan jasmani.

Apa yang anda perlukan untuk mendengarkan Al-Quran adalah dengan memiliki media seperti Laptop, tape recorder, sebuah iPod atau mp3 dengan headphone, TV, radio atau lain-lain peralatan.


Bunyi bacaan Al-Quran memiliki gelombang suara yang memiliki frekuensi tertentu dan panjang gelombang tertentu. Gelombang ini menyebarkan medan gelombang yang mempengaruhi otak secara positif dan mengembalikan keseimbangannya. Ini menyebabkan kekebalan tubuh yang kuat untuk melawan penyakit atau bahkan penyakit seperti kanser.


 
 
 

Apa Itu Penyakit Gout

Gout

Pengenalan
 
Gout adalah sejenis penyakit akibat berlebihan asid urik di dalam badan.
- Asid urik adalah bahan kumuhan berasal dari sejenis protein yang dipanggil purin.
- Badan kita membuang bahan kumuhan ini melalui air kencing (urin).
- Bagi pengidap gout, asid urik yang berlebihan tidak dibuang dan berkumpul di dalam sendi.
 
 

Cara Berbakti Kepada Ibu Bapa Yang Telah Meninggal Dunia

Dari Aisyah menceritakan bahawa seorang lelaki datang kepada Rasulullah S.A.W. bertanya : "Ya Rasulullah, sesungguhnya ibuku telah meninggal dunia, dan dia tidak ada berwasiat apa pun dan saya rasa kalau dia sempat berbicara dia akan bersedekah, adakah dia mendapat pahala jika aku bersedekah untuknya"?

 Nabi S.A.W menjawab : " Ya (bersedekahlah dan dia akan mendapat pahala)".
(Sahih Bukhari dan Muslim)

doa untuk ibu bapa, doa mohon ampun untuk kedua ibu bapa, 
 
 
 

7 Jenis Sombong Yang Dilaknat Allah S.W.T

Sekarang ni ramai yang bersikap sombong dan menghina orang lain. Lebih teruk lagi apabila ada yang menghina sesama muslim. Sifat suka menghina dan merendahkan orang lain ini timbul apabila adanya perasaan sombong dalam diri kita. Orang yang sombongi ni mereka akan memandang rendah manusia lain kerana mereka merasakan ada sesuatu kelebihan yang ada pada diri mereka.


sombong, manusia sombong, hidung tinggi 
 
 

3 Hal Penting Dalam Kehidupan

Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak boleh kembali:
1. Waktu        2. Kata-kata        3. Kesempatan

 Ada 3 Hal yg dpt menghancurkan hidup seseorang:
1. Kemarahan       2. Keangkuhan      3. Dendam
 
 
 

Khamis, 17 Mei 2012

Petua Untuk Isteri Sentiasa Cantik dan Bahagia





1. Selepas solat Isyak, ambil air segelas, baca Al-Fatihah 1 kali, Ayatul Qursi 1 kali, dan Surah Al-Waqiah ayat 35-38 sebanyak 7 kali.


Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa, (Al-Waaqi'ah 56:35)   
 
 
 

Tanda Orang Bahagia Dunia dan Akhirat




tanda orang bahagia, bahagia dunia akhirat

1. Memandang kehidupan akhirat lebih baik dan lebih utama dari kehidupan dunia. Orang seperti ini sentiasa beribadah kepada Allah S.W.T. dengan ikhlas hanya untuk mengharapkan keredhaan dan pahala dari-Nya.

2. Selalu mengerjakan yang wajib dan yang sunnah. Seperti mengerjakan solat 5 waktu serta rajin mengerjakan amalan-amalan sunat dan sunnahnya juga tidak pernah ketinggalan.
 
 
 

Kehidupan Pengutip Madu Lebah di Nepal

Saintis mengesahkan bahawa melalui lukisan-lukisan kuno pada dinding gua, aktiviti mencari madu lebah telah bermula sejak 13000 BC lagi.

Di Nepal, ia merupakan aktiviti turun temurun dan ada penduduk yg pendapatannya bergantung pada hasil madu lebah.Lihat gambar-gambar dibawah bagaimana mereka menjalankan aktiviti ini.
 
 
 

Tapak Warisan Dunia

                        Tapak 86: Memphis dan Necropolisnya, termasuk Piramid Giza di Mesir.
      
Tapak Warisan Dunia UNESCO adalah tempat-tempat khusus (seperti hutan, gunung, tasik, padang pasir, monumen, bangunan, kompleks atau bandar) yang dicalonkan dan mendapat pengesahan untuk dimasukkan ke dalam senarai yang dikendalikan oleh Program Warisan Dunia Antarabangsa UNESCO yang ditadbir oleh Jawatankuasa Warisan Dunia UNESCO yang terdiri dari 21 kumpulan-kumpulan kenegerian (negara) yang dipilih oleh Perhimpunan Am Kumpulan-Kumpulan Kenegerian bagi tempoh terhad.



Tahun Syiling Tidak Di Keluarkan oleh BNM


Pasti ramai pengumpul syiling lama tertanya-tanya tahun bilakah syiling tidak dikeluarkan oleh bank negara. Berikut ialah Tahun Syiling Tidak Di Keluarkan oleh BNM.

1 sen --> 1969, 1972, 1974, 1975.
5 sen --> 1969, 1970, 1972, 1974, 1975, 1983, 1984, 1986.
10 sen --> 1969, 1970, 1972, 1974, 1975, 1984, 1985, 1986, 1987.
20 sen --> 1972, 1974, 1975, 1983, 1984, 1985, 1986, 1995, 1996, 1999, 2003.
50 sen --> 1970, 1972, 1974, 1975, 1976, 2006
 syumbakparox.

Landskap Menarik

Assalamualaikum ..
Antara landskap menarik di seluruh dunia yang aku dapat dikongsikan bersama .. saksikan keindahan yang diberikan Allah kepada makhluk makhluknya di atas muka bumi untuk tatapan semua. Subhan'Allah !

 

Lagi gambar 



Senarai Kawasan Larangan Merokok


dilarang merokok 

SENARAI KAWASAN LARANGAN MEROKOK :
  1. Di dalam pusat hiburan atau teater, kecuali pub, disco, kelab malam atau kasino
  2. Di mana-mana kawasan hospital atau klinik
  3. Di dalam lif atau tandas awam



ePangkat – Sistem Kenaikan Pangkat Guru


Mulai Julai 2012 Kementerian Pelajaran Malaysia akan menggunapakai sepenuhnya Sistem Kenaikan Pangkat (ePangkat) bagi semua urusan pemangkuan dan kenaikan pangkat. Status kenaikan pangkat guru seperti yang diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri boleh disemak melalui sistem ePangkat ini. Setiap guru yang ingin menggunakan sistem ini dikehendaki untuk mendaftar terlebih dahulu dan pendaftaran boleh dibuat di pautan ini. Pendaftaran Sistem Kenaikan Pangkat di moe web.

OPEN : Belum lagi daftar ........ untuk guru lain boleh mula buat sekarang bagi yang akan atau berminat untuk dinaik pangkatnya

Keutamaan Amalan Membaca 10 Surah Al-Quran Yang Mustajab



1. SURAH AL-FATIHAH
Amalkan membaca Surah Al-Fatihah semasa hendak tidur diikuti dengan membaca Surah Al-Ikhlas 3 kali, Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas. Insya’Allah akan aman tenteram dan terjauh daripada gangguan syaitan. Dianjurkan juga membaca surah ini sebanyak 44 kali untuk mengubati sakit mata, perut, gigi dan lain-lainnya dengan izin Allah S.W.T. Untuk mencegah kemarahan Allah, bacalah surah ini sebanyak 17 kali sehari iaitu dengan mengerjakan solat 5 waktu.



Rabu, 16 Mei 2012

Lukisan Kreatif Pada Pili Bomba

Kalau dah nama seni bukan dinding bangunan jer jadi mangsa, pili bomba pun terkena tempias.tapi memang menarik apa yang diorang hasilkan ni.Jom tengok.
 
 Layan lagi



Manusia Berjaya Tanpa Lengan...!!!

Inilah Kisah 10 Orang Luar Biasa yang Tidak Mempunyai Lengan

Liu, 27 tahun, pada saat dia berumur 10 tahun, orang tuanya membawanya ke sirkus untuk melatih keahlian, dan semenjak itu dia berlatih mengendarai sepeda motor tanpa lengan. Liu mengaku bahwa ia sudah mengendarai sepeda motor selama 10 tahun tanpa punya SIM. Dia berkata bahwa sirkus tempat dia dulu berlatih sudah tutup 3 tahun yang lalu, dan sejak itu, dia dan 2 orang temannya dari sirkus melakukan atraksi di jalanan. 





15 Desain Public Phone Paling Unik dan Kreatif!

Rasanya kini telefon awam sudah semakin tidak relevan pada masa kini jika dibandingkan 10-15 tahun lalu. Teringat lagi masa dulu ketika Encik Billy tinggal di asrama, sanggup beratur setiap hujung minggu di public phone semata-mata nak telefon parents, tetapi sekarang ni, kebanyakan pelajar asrama sendiri dah dibenarkan untuk membawa handphone masing-masing. Mungkinkah pada masa hadapan public phone hanya akan tinggal nostalgia? Mungkin kita perlu melakukan inovasi seperti di bawah ini agar ia tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan...
 
 
 

Mee Rebus Kedah

Ini makanan kegemaran suami dan anak-anak. Selera orang utara ni, jom layan resepi nya.
 

Bahan-bahan ( 5-6 orang leh.. )

  • 1/2 kilo udang-rebus, asing udang n air
  • 1/2 kilo daging-rebus, asing daging n air
  • keledek-rebus n lenyek
  • cili boh-ikut pedas 



Garam dan Amalan Sunnah Rasulullah S.A.W.

Amalan Rasulullah S.A.W memakan secubit garam sebelum dan selepas makan kini dibuktikan oleh sains bahawa tabiat ini menambahkan keberkesanan perut untuk menghadam makanan dan menghindarkan perut daripada menyerap racun.

Pada zaman Yunani, Tentera Yunani (askar Greek) dibayar gaji menggunakan garam. Begitu juga dengan episod penjajahan negara kecil oleh negara besar dengan mengenakan hukuman penjara kepada penentang mereka.

Apabila dipenjarakan, mereka (penentang) akan diberi makanan seperti roti dan air tanpa garam.Walaupun kerap dihidangkan dengan roti dan air tanpa garam, badan mereka tetap lemah memandangkan kurangnya kandungan garam dalam badan.





FHI - 11 Perang Terpendek Dalam Sejarah Dunia

Perang! bila sebut pasal perang ramai yang tidak menyukainya, ini kerana perang amat meninggalkan kesan yang mendalam terhadap orang-orang yang terlibat dan tampat – tempat kejadian yang musnah akibat peperangan selain ramai yang menjadi mangsa peperangan. Secara umumnya perang akan mengambil masa yang panjang dan berterusan. Tapi tahukan anda, terdapat peperangan yang singkat? ok, di bawah ni akan di tunjukkan antara peperangan yang paling singkat sejak tahun 1800.

Ini tidak termasuk perang yang berakhir pada ceasefire, dari revolusi atau perang menuntut kemerdekaan atau Dunia Pertama dan Dunia Kedua. Antaranya ~

1. Anglo-Zanzibar War


Tempoh: 45 minit
Tahun: 1896
Antara: British Empire vs Zanzibar
Keputusan: British menang
 
 
 

PUISI BUAT GURU

Tips Menjaga Kesehatan Ala Rasulullah SAW

 Menjaga kesehatan tubuh dasar hukumnya adalah wajib. Jika ditanya pada setiap manusia apakah mereka mau sehat atau sakit, tentu semuanya akan menjawab mau sehat. Siapa juga yang mau sakit? Namun, masing-masing orang selalu menganggap bahwa penyakit itu tidak dapat dihindari dan sudah merupakan takdir. Padahal, kesehatan pun bisa direkayasa. Inilah yang diajarkan oleh Rasulullah saw., sang suri teladan umat Islam.
 
Berikut ini adalah beberapa Tips Menjaga Kesehatan ala Rasulullah saw. yang disarikan dari tulisan Rasulullah saw. Adalah Dokter Terbaik dan Manajemen Makan:
 
 
 

10 Petua untuk Khusyuk Dalam Solat..!!!

Lumrah bagi seorang manusia.. sentiasa berpikir Jadi jom kita selongkar antara Petua Untuk Khusyuk Dalam Solat..!!!
Tiang Agama - Solat
1. Sentiasa menghadirkan hati meyakini kebesaran dan kekuasaan Allah.

2. Menghadirkan hati mengakui tentang kelemahan kita sebagai hamba Allah yang sentiasa memerlukan pertolongan Allah.



Petua Dan Doa Amalan Untuk Kuatkan Daya Ingatan

 
Doa amalan untuk kuatkan ingatan?? firstly aku bukanlah ustaz mahupun penceramah agama bahkan lagi bukan pelajar jurusan agama namun niat aku hanya untuk menyebarkan amalam-amalan yang baik demi mengingatkan sesiapa yang terlupa pada nya termasuk diri aku sendirI.

So kali ini aku nak post satu lagi entry berkaitan doa ini, iaitu doa amalan untuk kuatkan daya ingatan...memandangkan semua pelajar universiti termasuk aku dah start new sem baru-baru ini, apa salahnya kalau amalkan bacaan atau doa ini untuk mudah mengingati apa yang pensyarah kita ajarkan...



Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...