Jumaat, 20 Julai 2012

7 Haiwan Terpantas Di Dunia

Mantis Shrimp

Crustacea yang berwarna warni ini memiliki sepasang tanduk di depan yang dikenal sebagai “Raptorial Claws”. Meskipun dikenali menangkap mangsa, mereka mampu bergerak sangat cepat ketika “melayangkan pukulan” yang dikenal dapat menghancurkan kaca akuarium.









Giant Palm Salamader
 

Amfibia yang berasal dari Amerika Tengah ini dapat menghasilkan ledakan otot terkuat yang pernah diketahui dalam dunia haiwan, iaitu didalam lidahnya. Giant Palm salamader menghasilkan lebih dari 18.000 watt listrik pek kilogram lidahnya dan menghasilkan kecepatan yang luar biasa dalam menangkap mangsanya.



Peregrine Falcon

Ditemui diseluruh Dunia. burung helang ini merupakan pemburu yang sangat efisien dan paling cepat. Mereka dapat mencapai 200 mill per jam ketika memburu mangsanya.



Anna’s Hummingbird

Seperti kebanyakkan Kolibri, Anna’s Hummingbird mengepakkan sayap sehingga mencapai 50 kali per saat. Ini sangat cepat hingga mata manusia tidak dapat melihatnya. Hal ini disebabkan oleh ukuran burung yang kecil, detak jantung yang cepat dan suhu tubuh yang tinggi. mereka makan minimum setiap sepuluh minit sekali sepanjang hari.


Capung
 

Capung adalah serangga tercepat yang pernah diketahui umum. Capung hijau Darner dapat menghasilkan kecepatan hingga 100km/jam. Bagi beberapa anggota Ordo odonata, salah satu kumpulan serangga tertua, dapat mencapai kepantasan sehingga 50 km/jam. Keempat-empat sayap mereka bergerak tidak sama, sehingga membuatkan pergerakan mereka menjadi tak diduga.

Frogfish


frogfish lebih pelik dari haiwan lain, kerana seluruh tubuhnya ditutupi oleh sesuatu yang berbentuk seperti tumbuhan. ia sangat mudah meloloskan diri namun boleh juga menjadi seperti mangsa bagi para pemburunya.
ikan-ikan kecil akan memakan “tumbuhan” dari frogfish,namun,ia akan memakan ikan-ikan tersebut dengan kecepatan yang sangat luar biasa. Frogfish menggerakkan rahangnya dengan cepat dan menghisap mangsanya.


Spiny-Tailed Iguana

Iguana Berduri dari Amerika tengah mampu mencapai kepantasan 20 mil per jam. mereka sangat ganas dan dikenali dengan sifat agresif terhadap manusia. iguana diburu sebagai sumber makanan di seluruh tempat mereka tinggal.
ammar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...