Isnin, 30 Julai 2012

Buat Sendiri : Resepi Popia Basah

Baru sekali buat sendiri popia basah di rumah menggunakan resepi di bawah. Sebelum ni asyik merengek pada kakak ipar untuk beliau buatkan popia basah setiap kali balik ke kampung. Resepi asli dari arwah mak mentua katanya. Suami selalu sangat sebut-sebut ,popia basah arwah mak nya sedap.
Langkah demi langkah buat popia basah.

Bahan untuk buat kulit popiah (A):
  • Setengah kilo tepung gandum
  • 4 sudu minyak masak
  • Garam secukup rasa
  • Air







Bahan untuk buat inti (B):
  • 1 biji lobak merah
  • 1 biji sengkuang
  • 15 biji kacang panjang/kacang buncis
  • 2 biji telur
  • 50 sen udang kering
  • 1 biji bawang besar-ditumbuk
  • 2 biji bawang putih-ditumbuk
  • Bawang goreng
  • kiub lembu 2 biji
Bahan untuk buat sos (C):
  • 15 tangkai cili kering
  • 30 sen gula merah
  • Garam
  • 1 sudu besar cuka
  • Sedikit belacan
27julai 021 Buat Sendiri : Resepi Popia Basah  Resepi Popia Basah Resepi popia basah diari ibu cara buat kulit popia basah Buat Sendiri popia basah buat popia basah

1 : Bancuh tepung dengan air agak-agak cair seperti hendak buat lempeng atau buat ketayap tetapi lebih cair. gunakan blender untuk jadikan tepung tidak berketul-ketul dan sebati. Air kena agak-agak sendiri.

27julai 022 Buat Sendiri : Resepi Popia Basah  Resepi Popia Basah Resepi popia basah diari ibu cara buat kulit popia basah Buat Sendiri popia basah buat popia basah

2 : Gunakan kuali leper , dan mula lah menggoreng tepung tersebut. Pastikan tepung tidak melekat. Ceduk sesenduk tepung dan ratakan di atas kuali leper dan panas. Saya letak sedikit mentega.

27julai 024 Buat Sendiri : Resepi Popia Basah  Resepi Popia Basah Resepi popia basah diari ibu cara buat kulit popia basah Buat Sendiri popia basah buat popia basah
3 : Tepung popia basah yang telah siap. Saya buat dua warna … hijau dan putih.

27julai 025 Buat Sendiri : Resepi Popia Basah  Resepi Popia Basah Resepi popia basah diari ibu cara buat kulit popia basah Buat Sendiri popia basah buat popia basah
4 : Ini adalah bahan untuk buat inti popiah , sayur di ricik panjang-panjang , kacang buncis di potong halus-halus.

27julai 027 Buat Sendiri : Resepi Popia Basah  Resepi Popia Basah Resepi popia basah diari ibu cara buat kulit popia basah Buat Sendiri popia basah buat popia basah
5 : Tumis bawang besar , bawang putih dan udang kering yang telah di tumbuk bersama. Masukkan kiub lembu secukupnya . saya masukkan 2 kiub. Kemudian masukkan sayur. Buat bulatan di tengah sayur masukkan telur dan gaul sehingga telur hancur. Angkat sebelum sayur kehilangan kerangupan nya. Tak nak layu sangat ok.

27julai 028 Buat Sendiri : Resepi Popia Basah  Resepi Popia Basah Resepi popia basah diari ibu cara buat kulit popia basah Buat Sendiri popia basah buat popia basah

6 : Dalam periuk lain , siapkan sosnya pula. Kemudian boleh lah mula meyapu sos di atas kulit popia , tabur bawang goreng.  dan letakkan sayur yang telah di masak tadi. Gulung seperti gulung ketayap.

27julai 031 Buat Sendiri : Resepi Popia Basah  Resepi Popia Basah Resepi popia basah diari ibu cara buat kulit popia basah Buat Sendiri popia basah buat popia basah

7 : Dah siap .. nak saya tulis cara-cara nak makan ke ? hehehe .. selamat mencuba…
Popia basah ni jika di beli , sebiji RM0.70 paling murah lah di kl , lepas tu kecik-kecik , sekali ngap je habis. Jika luangkan memasak sendiri macam ni baru puas nak makan. Lagi-lagi kalau ada yang suka makan. Setengah kilo tepung dapat banyak , boleh bagi jiran sebelah menyebelah rasa sekali.

 puanbee.

1 ulasan:

  1. sape2 nak belajor buat kulit popia (inti n sos )sampai mahir dan boleh bisnis sekali. Untung lumayan....... sms saye 0107883324

    BalasPadam

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...