Selasa, 20 November 2012

Jambatan Pelik Yang Kelihatan Berputar..

Jambatan Unik yang kelihatan Berputar atau biasa disebut "Twist Bridge" adalah jambatan unik yang membuat ilusi optik didalamnya.Dengan sruktur yang demikian unik,jambatan ini merupakan salah satu jambatan paling pelik di Belanda.

 



Apa Itu Miskin?

"Miskin tu apa, Bu? Anak-anak di taman kata kita miskin. Benarkah, Bu?" tanya si anak.

"Tidak, kita tidak miskin, Aiko," jawab ibunya.

"Habis, miskin itu apa?" Aiko, si anak, bertanya lagi.



Benarkah saiz bola mata manusia kekal sejak dilahirkan sehingga dewasa?

Benarkah saiz bola mata manusia akan kekal sejak dilahirkan sehinggalah mereka dewasa?. Sebenarnya saiz bola mata manusia akan berubah sehingga tahap maksimumnya.
 

 BEBOLA MATA
 
 
 
 

Kalkulator Yang Cool


Dulu masa sekolah rendah masa buat latihan matematik mesti guna lidi untuk buat kira-kira.Leceh betul!Kadang-kadang tu kalau terdesak sangat ambik kalkulator picit-picit terus dapat jawapan.
Naik sekolah menengah tak guna lidi dah tp guna kalkulator. Fuh seronok betul. Tapi kalau tak faham konsep memang takkan dapat jawapan yang betul juga. Lebih-lebih lagi subjek matematik tambahan. Memang mencabar kepala otak!
Ada kaitan dengan matematik jom tengok kalkulator yang unik dan kreatif ini.

 Kalkulator Yang Cool 



Fenomena Puting Beliung Air Landa Pantai


SEBUAH kenderaan pacuan empat roda melalui jalan pantai di Teluk Batemans, Australia ketika puting beliung air berlaku kelmarin.


Satu kejadian puting beliung air gergasi dilihat di kawasan pantai Teluk Batemans yang terletak sekitar 225 kilometer ke selatan bandar raya ini kelmarin, lapor akhbar dalam talian MailOnline kelmarin.

Fenomena alam semula jadi itu terbentuk apabila puting beliung berlaku di atas permukaan laut.

Puting beliung air boleh bergerak selaju 128 kilometer sejam (km/j) dengan pusaran anginnya pula bertiup pada kelajuan antara 96 km/j hingga 192 km/j.

Ribut berkenaan boleh menyebabkan kemusnahan besar pada terumbu karang, hidupan marin dan mengancam bot, pesawat serta perenang.Walaupun jarang berlaku di Australia, empat puting beliung air gergasi pernah dilihat di Pantai Avoca di sini pada Mei tahun lalu. - Agensi/KOSMO



Khasiat Makan Buah Sebelum Makan Berat



Kebiasaannya, orang ramai menjadikan buah-buahan sebagai pencuci mulut setelah selesai menjamah makanan berat setiap hari tidak kira untuk santapan tengah hari atau pun makan malam. Sudah menjadi tradisi untuk mengikut amalan budaya barat, buah-buahan akan melengkapkan amalan pemakanan setiap masa.

Dalam majlis-majlis tertentu, selalunya buah dihidangkan di waktu terakhir sebagai pencuci mulut dan ini adalah budaya barat yang bertentangan dengan amalan Rasullullah S.A.W yang mengambil buah sebelum memakan makanan berat.

Pernahkan anda berasa mengantuk selepas menjamah nasi di waktu makan tengah hari?



Negara – Negara Yang Telah Lenyap Dari Muka Bumi

Setelah adanya penggabungan / pemisahan dan juga penukaran nama , banyak negara yang ada di antaranya sangat dikenali umum, telah hilang atau lenyap dari peta dunia . Senarai yang di sertakan ni bukanlah yang lengkap dan muktamad tapi masih lagi tepat sebagai rujukan tentang negara yang telah tiada .

 
 
Negara – Negara Yang Telah Lenyap Dari Muka Bumi





Struktur tekak bukti kekuasaan Allah

Batang Tenggorokan Bukti Kuasa Allah

Struktur tekak adalah contoh dari sistem yang sempurna dalam tubuh manusia.

Dinding tekak disokong oleh C-tulang rawan berbentuk cincin. Hal ini membolehkan pergerakan ke arah yang berbeza.

Jika paip saluran udara hanya terbuat dari daging, maka kelembutan yang dihasilkan akan menyebabkan penyumbatan tetap, yang akan membuat kita sukar untuk bernafas.

Jenis Jenis Bangkai Yang Boleh Dimakan Umat Islam

Jenis Jenis Bangkai Yang Boleh Dimakan Umat Islam
Pada dasarnya, semua makanan adalah halal kecuali yang diharamkan menurut Al Quran dan Hadis iaitu:
1. Babi 
Babi (termasuk binatang yang dari baka campuran dengan babi) diharamkan secara keseluruhannya iaitu termasuk daging, lemak, urat, tulang dan lain-lain.  Ia boleh difahami dari sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
Sesungguhnya Allah dan Rasul-Nya telah mengharamkan jual beli arak, bangkai, babi dan berhala.”  (Hadis Riwayat Al-Imam Al-Bukhari dan Muslim)
 
 
 

Anugerah Skrin di Padang Mahsyar

 
Malam ini, Anugerah Skrin anjuran TV3 meneruskan lagi usaha untuk menjulang bakat dan memberi pengiktirafan kepada penggiat seni dan karyawan tanah air khususnya pengeluar–pengeluar drama, filem dan produksi TV tempatan. Antara faktor yang menyebabkan telefilem dan drama bersiri ini terpilih adalah garapan skrip yang baik, jalan cerita yang sempurna, lakonan yang mantap dan mutu penerbitan yang baik serta mampu menyampaikan mesej positif di samping boleh menarik perhatian penonton. Anugerah Skrin 2012 kali ini telah mengangkat ‘Selami Dunia Fantasi Kami’ (Fairy Tale) sebagai tema.
 
 
 

Isnin, 19 November 2012

Ya Allah Selamatkan Saudara Kami di Gaza


Mudahnya berdakwa

Perkuburan Baqi’ Rosak Teruk Akibat Dilanda Hujan Lebat..

Jabatan Perbandaran Madinah telah memulihkan beberapa kubur di Perkuburab Baqi setelah rosak teruk berikutan hujan lebat yang melanda Madinah baru-baru ini, beritahu wakil menteri Jabatan Perbandaran Madinah, Salih Al-Qadhi.

Batu-batu yang menjadi tanda pada beberapa kubur telah dihanyutkan. Beberapa kubur perlu dikambus semula dengan tanah untuk mengekalkan kesucian orang mati.

Sistem perparitan di sekitar kubur telah dibuat dan beroperasi dengan baik dan tiada air bertakung akibat hujan, katanya.
takusahrisau

Design Stokin Yang Kreatif dan Cool

Kita biasa pakai stokin bila ke tempat kerja, sekolah dan jika pergi melancong ke tempat yang sejuk.
Dekat pasar malam kita boleh dapat 3 pasang stokin dengan harga RM5. Bolehlah pakai dalam masa 6 bulan. Pastu leh campak buang.
Design stokin yang kita guna tu memang biasa je. Jom tengok stokin yang cute dan kreatif ini.

 
 
 
 

SURAT CINTA UNTUK MAT REMPIT

ASSALAMUALAIKUM .......

Setiap hujung minggu mesti keluar kat berita pukul 8 malam pasal mat rempit nih . Kalau tak Kuala Terengganu , pasti kat KL . Setiap kali tu gak lah Mat Polis terpaksa buat sekatan jalan nak tangkap korang . Tak serik - serik gak kena kejar , pukul , kepong dan akhirnya kena tangkap dek polis tuh .
 
 

Kekejaman Israel Terhadap Rakyat Palestin

 
Semalam sekurang-kurangnya 11 orang ahli keluarga terbunuh dalam serangan udara ke atas Gaza. Serangan itu berlaku beberapa jam sebelum pemimpin Israel mengumumkan bahawa ia telah bersedia untuk ‘perang habis-habisan’ dalam operasi ketenteraan zalimnya.

Peluru berpandu menghancurkan rumah dua tingkat keluarga Daloo, hancur berkecai juga empat orang kanak-kanak dan lima wanita, termasuk nenek berusia 80 tahun antara yang mati.




Menarik! ! 10 Tempat Aneh Dan Ajaib



Di beberapa bahagian di atas dunia ini kedapatan tempat-tempat yang unik dan aneh yang jarang ditemui di mana-mana di atas dunia - hanya di situ. Ia menjadikan kita seperti berada di planet lain.

Ia adalah tanda-tanda kebesaran Ilahi yang tidak dapat ditandingi oleh makhlukNya. Ia mengajak kita untuk merenung nikmat Allah yang banyak dan entah bila kita akan dapat menyaksikannya dengan mata kepala sendiri, namun alam siber memungkinkan kita untuk melawatinya secara maya. Inipun sudah merupakan satu nikmat yang tak terhingga dari Dia.
 
 
 

Jika Selipar Jepunmu Putus


Photobucket
Tak pastilah lah tip ni adalah relevan atau tidak dengan korang. Ini kerana orang kita sekarang jarang yang pakai selipar jepun. Orang sekarang dah pakai sandal atau pun pakai crocs selain dari memakai kasut.
Tempat paling selalu kita jumpa selipar Jepun ini ialah dalam toilet. Padan muka orang Jepun hoho.

Memang sesuai sangat kerana seliapar Jepun ni waterproof.




20 Kisah Kalsium


pix
Kalsium merupakan nutrien penting untuk pembentukan tulang, pembinaan sel-sel dan perjalanan sistem tubuh manusia. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, teruskan bersama 20 cerita menarik tentang kalsium ini.
  1. Kalsium merupakan mineral penting dalam tubuh dan hampir semua kalsium (99%) terdapat pada tulang. Bahagian badan lain seperti gigi, plasma darah, cecair selular dan tisu lembut turut mengandungi kalsium.



Kehebatan Allah Pada Labah-Labah

spider.JPG
Setiap orang mungkin pernah menjumpai makhluk kecil yg disebut labah-labah. Di rumah, di kampung atau di kebun tapi makhluk kecil ini hanya menarik perhatian serius segelintir orang sahaja. Padahal ia adalah salah satu bukti atau tanda kebesaran Allah Yang Maha Pencipta. Allah menciptakan labah-labah dengan begitu unik sesuai dengan tugas dan peranannya sebagai makhluk Allah di muka bumi ini.




Kerana Sedekah Sekupang

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
http://3.bp.blogspot.com/-UOWLv4QKI6k/T2uWat6snlI/AAAAAAAABmo/gVX68azcgdw/s1600/sedd.jpg

“Adik payung ni berapa harga?” tanya ku kepada adik penjaga gerai.

“Satu RM14.90 kak” jawabnya.

“ok lah akak nak beli satu yang ini” sambil tangan ku memegang payung berwarna hijau.

Lalu 2 keping note merah kuhulurkan kepadanya, dan baki RM5.10 dihulurkan kembali kepada ku,namun aku kembalikan 10sen (sekupang dalam bahasa utaranya) kepadanya.




Bukti Kebenaran Al Quran Di Puncak Everest

Berdasarkan kajian , gunung Everest ni dulunya bukanlah gunung , tapi dasar laut . 
 
Lebih 60 juta tahun dulu , berlaku pergerakan plat tiktonik bumi yang bergerak sepanjang masa dan akhirnya bertembung . Akibatnya , satu plat terangkat ke atas , satu lagi ke bawah . Dari plat yang menungkah berterusan itulah akhirnya terbentuk gunung Everest dan gunung – gunung lain .
 
 

Ahad, 18 November 2012

3 Spesies Binatang Termahal Di Dunia

1.
Singa Putih.., binatang ini juga merupakan binatang yang sangat mahal dan bintang ini juga sangat pelik. Harga Singa Putih ini adalah  $138.000. Singa putih ini sangat jarang di temui dan hampir pupus dan hanya hidup di hutan-hutan africa. Alasan binatang ini mahal dan sangat pelik dikeranakan adanya cacat pada Gen. ciri-ciri khas dalam warna putih yang membuat haiwan ini semakin sukar untuk ditemui..



5 WAKTU DIANJURKAN MENGGOSOK GIGI MENURUT SUNNAH

ASSALAMUALAIKUM ...
1. Selepas bangun dari tidur .

Hudzaifah RA berkata : " Adalah Rasulullah SAW apabila bangun daripada tidur diwaktu malam , Baginda SAW membersihkan mulutnya dengan bersiwak (gosok gigi)."
( Hadis riwayat sahih Ibn Muslim : 255 )



Menara Jam di Malaysia

Menara jam merupakan satu binaan yang amat popular di bina di Malaysia untuk di jadikan sebagai satu mercu tanda atau bangunan peringatan. Hampir setiap bandar besar di Malaysia mempunyai menara jam mereka sendiri. Senibina dan rekabentuknya begitu menarik dan pelbagai dan biasanya di letakkan di tengah-tengah bandar sama ada di bulatan jalan, di tengah jalan utama dan di padang atau dataran yang menjadi pusat tumpuan orang ramai.
Kepelbagaian rekabentuk yang menarik seperti senibina Timur Tengah, India, Cina, Tradisional Melayu, Moden dan Kolonial menunjukkan betapa uniknya variasi masyarakat di Malaysia. Berikut beberapa lagi menara jam yang terdapat di Malaysia...kenali dan nikmati keunikan dan keindahan senibinanya...
 
 
 

Ukiran Pasir Berbentuk Binatang yang Cool

Sudah menjadi kebiasaan kalau kita ke pantai pasti kita akan bermain-main dengan pasir di persisiran pantai yang lembut dan best itu. Bagi yang memiliki bakat pasti tidak akan melepaskan peluang untuk membuat istana pasir yang menarik. Berikut adalah beberapa ukiran pasir berbentuk binatang yang menarik.

1) Naga Pasir

800px Sanddraco Ukiran Pasir Berbentuk Binatang yang Cool
                                               naga pasir
Siap ada api tu beb kat hidung dia.. siapa berani dekat silap-silap boleh terbakar tangan.




Pierre sudah lima bulan masuk tabligh




UCAPAN Pierre Andre saat menerima trofi Anugerah Yasmin Ahmad pada Anugerah Skrin 2012 menggegarkan banyak jiwa. Bermacam persoalan dan andaian juga dibuat. Paling utama, kecenderungan anak sulung pelakon handalan Khatijah Tan itu terhadap ilmu agama terbuka jelas.



Kesihatan tubuh badan, hati, jiwa dan minda...

Pelbagai info mengenai kesihatan yang boleh kita dapat dari pelbagai sumber dari internet. Tidak hairan jika anda dapati ianya di ulang, di "copy" dan di "post" oleh ramai orang. Ianya bagi saya tidak salah selagi ianya memberi manfaat dan kebaikan malah memberi amal jariah berterusan kepada yang membuatnya. 
Antara info yang  banyak adalah mengenai makanan. Jenis-jenis makanan yang mengandungi khasiat yang baik untuk kesihatan. Antaranya adalah...
 
 
 

Burung-Burung Yang Cantik...

Kita lihat pula kecantikan burung-burung yang pelbagai warna dan rupa... Haiwan yang boleh terbang ini mempunya kecantikan bulu yang cukup menawan.
Burung merupakan haiwan bersayap, berkaki dua, berdarah panas dan bertelur dalam kumpulan haiwan vertebrata yang besar dan pelbagai terdapat di serata dunia, dari kawasan gurun sehinggalah di kutub utara, juga di kawasan hutan hujan Amazon, dan Greenland.
 
 
 

Permaidani Alam Semulajadi

Alam ini sungguh luarbiasa...pelbagai rupa dan warna. Keindahan yang alam semulajadi ciptaan ilahi adalah keindahan yang tiada terbanding indahnya. Keindahan dari pandangan mata yang mempersonakan menusuk kejiwa memberi satu emosi yang memberi ketenangan dan kedamaian hati dan minda.
Warna alam yang pelbagai menceriakan dan memberi pelbagai variasi suasana alam. Relaks minda anda dengan melihat permaidani alam yang berbagai warna melitupi tanah mempersonakan pandangan.
Permaidani merah bagai mempelawa anda untuk menyusurinya...
 
 
 

Saya Sayangkan Ibu

null

 ……….السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:



Rahsia dan Nikmat disebalik erti "SABAR"

MAKSUD "sabar" dalam konteks amalan batin ialah menahan hawa nafsu daripada dipengaruhi oleh sebarang gelora atau kegemparan hati atau tekanan jiwa atau perasaan atau rangsangan yang menimbulkan rasa marah atau berontak, resah- gelisah, tidak rela, sugul, kecewa atau putus asa, akibat daripada pengalaman menghadapi kesusahan, ketidak-selesaan atau sesuatu keadaan yang tidak disukai atau tidak diingini.

Kesabaran itu harus meliputi empat tindakan, iaitu:
 
 
 

Sabtu, 17 November 2012

KEPENTINGAN CAP MOHOR DI DUNIA ISLAM


ASSALAMUALAIKUM ...
Untuk pengetahuan pembaca , Rasulullah dah guna cap mohor ni pada zaman pemerintahannya . Pada tahun 628 Masihi , Rasullulah telah menggunakan cap mohor yang mempunyai ukiran perkataan " Muhammaad Rasulullah " pada surat baginda . 
 
 

Buah-Buah Yang Semakin Sukar di Temui...

Jika anda berasal dari kampung, anda biasanya pernah mengenali buah-buah ini namun sekarang ianya agak sukar untuk di nikmati. Buah-buah ini mempunyai keistimewaan yang tersendiri dan juga menjadi sebahagian daripada memori indah anda sewaktu di kampung.
Buah-buah ini sukar di komersilkan kerana kesukaran mendapatkan dalam kuantiti yang banyak. Jika dari segi rasa pula memang ia kurang nilai komersil tapi ianya unik dan menarik bagi sesetengah orang.
Relaks Minda ingin mengimbas kembali kenangan anda di kampung dengan melihat beberapa jenis buah-buahan kampung yang semakin sukar untuk kita nikmati. Bagi generasi sekarang...kenalilah buah-buahan tempatan ini...ianya unik dan banyak khasiatnya. 
 
 
 

Asal Usul Perkataan BRO

Perkataan BRO memang dah jadi sinonim dengan rakyat Malaysia. Baik Melayu, Cina, India, Iban dan etc gemar menggunakan perkataan ‘bro’ dalam percakapan dan penulisan merujuk kepada perkataan ‘brother’.
Tapi samada kita sedar atau tidak perkataan BRO ini sudah lama digunakan atau kemungkinan dimulai oleh gerakan freemason.

freemason 





Resepi Kek Kismis sedap dan gebu.


Resepi Kek Kismis sedap dan gebu.  La ni musim cuti sekolah........... Cuba buat  pasti tak rugi rasanya.. 



Feris Wheel Pertama Di Dunia


Pada masa dahulu, Ferris Wheel boleh dikatakan agak sukar untuk ditemui, namun pada masa kini, dengan bilangan peminat Ferris Wheel yang semakin meningkat, ia mudah di dapati di kawasan-kawasan yang menjadi tumpuan orang ramai contohnya seperti taman tema dan fun fair berdekatan korang. Walaubagaimana pun, korang tahu tak bila Ferris Wheel ni wujud?




Tanaman Air Paling Digemari

Tanaman air kerap dipakai untuk mempercantik taman yang memiliki kolam pancuran, kolam air tenang, kolam rendam menyerupai rawa-rawa, atau air terjun dinding. Apa saja tanamannya yang cocok?Berikut adalah 8 jenis tanaman air yang paling banyak digunakan untuk mempercantik tampilan taman:



Khasiat Limau Bali


Hampir semua orang kenal buah limau bali. Isi buahnya yang segar dan banyak mengandung air, boleh terus dimakan setelah dikupas atau sebagai campuran salad maupun rojak. Buah limau bali [bahasa Inggeris: Pomelo) bermanfaat bagi kesihatan. Kandungan pektinnya lebih banyak dibandingkan dengan limau jenis lain. Pektin inilah yang dipercayai mampu menurunkan kolesterol sekaligus mengurangi risiko sakit jantung.



5 TAULADAN DAN PENGAJARAN KISAH HIJRAH NABI MUHAMMAD S.A.W UNTUK SEBUAH PERUBAHAN

alam Ma'al Hijrah untuk semua umat Islam. Syukur kerana kita masih diberikan nikmat-Nya. Hijrah bermula daripada peristiwa hijrah (perpindahan) Nabi Muhammad s.a.w dari kota Mekah ke Kota Madinah dalam memperkukuhkan kedudukan Islam dan merancang strategi baru untuk penyebaran Islam.
  
Hijrah dari segi bahasa pula bermaksud perpindahan, kepada satu keadaan yang lebih baik. 
 
 
 

Kelebihan Saraf Pada Kaki



Organ-organ badan kita mempunyai deria sentuhan pada bahagian bawah kaki kita. Jika kita mengurut titik-titik ini, kita akan mendapati kelegaan daripada sakit dan kesakitan seperti yang kita lihat jantung adalah di kaki kiri.

Gambar diatas menunjukkan titik saraf setiap anggota dan organ badan dengan kedudukan yang tepat bagi kanan dan kiri.



Jagalah Lidah Kalian Supaya Terselamat Daripada Kemurkaan Allah

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Kita mungkin pernah mendengar ungkapan-ungkapan sepert 'lidah tidak bertulang' atau lidah itu lebih tajam daripada pedang. Daripada ungkapan-ungkapan itu nyatalah tugas lidah atau tutur kata amat besar dalam hidup manusia. Kesan terlanjur cakap tidak kurang yang tergadai maruah dan kerana mulut atau tutur kata juga menjadikan badan binasa.



4 Tanda Hidup Tak Berkat


Salam, banyak sebenarnya tanda-tanda jika kehidupan kita ini tidak mendatangkan keberkatan namun sebahagian tanda-tanda dibawah ini juga jelas membayangkan kehidupan kita ini tidak mendatangkan keberkatan-NYA Na’uzubillah.


Tanda-tanda hidup kita tak berkat antaranya ialah :




Jumaat, 16 November 2012

Penumpang Teksiku Yang Mengerikan


Pada pukul 2 pagi itu saya dikejutkan oleh suara operator telefon radio teksi membuat panggilan.

“Ada penumpang dari Kondominium di Dairy Farm Crescent nak ke Scotts Road, pemandu yang berada berdekatan dengan kawasan itu sila lapor…,” suara halus operator keluar daripada alat perhubungan.

Tanpa berfikir panjang saya terus menyambut panggilan dan menyatakan sanggup mengambil penumpang itu. Dari Jalan Teck Whye saya membelok ke kiri menghala ke Upper Bukit Timah Road.




Foto Bulan yang Memukau

alam dunia fotografi, kreatifitas seorang fotografer sangat dibutuhkan. Mulai dari teknik pengambilan gambar, pemilihan model, penentuan set pemotretan harus di tata sedemikian rupa untuk menghasilkan karya yang maksimal. Berikut adalah salah satu hasil karya fotografi yang berhasil memadukan keseluruhan aspek tersebut dengan sempurna. Foto-foto tersebut adalah hasil jepretan fotografer berbakat asal Perancis yang bernama Laurent Laveder. Perpaduan hasil foto manipulasi suatu objek alam yaitu bulan yang dipadukan dengan aktifitas manusia di bumi. Karyanya tersebut sangatlah luar biasa dan sangat memikat perhatian banyak orang yang melihatnya.


 
 
 
 

Orang Tua Ni Jahat Tau!!

 Cuba anda bayangkan, sedang anda tidur, datang makhluk2 yang mengganggu anda tidur.. Marah takk ?? Marah tak?? Kalau kacau biasa je takpe.. Ini kurang ajar punya bergurau nih..

* Animasi mungkin tersekat-sekat sekiranya baru dibuka.. Tunggu sehingga habis loading..

Jom terjah aksinya




Kehidupan Dalam Setitis Air

Sebuah kehidupan air yang tidak akan tampak oleh mata kita. Foto-foto ini adalah foto-foto melalui mikroskop yang diarahkan pada setetes air.


Angka yang tertulis diakhir adalah perbesarannya. Jadi kalau anda meminum air mentah, walaupun terlihat jernih, beberapa mahluk hidup yang tergambar pada foto ini akan masuk ke tubuh anda. Cuba anda bayangkan?

 
 
 
 
 

Kisah Pengajaran : Wanita Menjaga Keberkatan Rezeki.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Allah SWT  menjamin rezeki makhluknya. “Dan tidak ada suatu binatang melata pun di bumi, melainkan Allahlah yang akan memberi rezekinya.” (Surah Hud ayat 6).
 
 
 

8 Jenis Tanaman Bermanfaat di Lingkungan Rumah

Fungsi tanaman bukan sekedar memenuhi unsur keindahan. Lebih dari itu, tanaman juga bermanfaat untuk kebersihan lingkungan.

Penerapannya juga tak sulit, karena tidak harus memenuhi syarat lahan yang sangat luas. Dalam media pot untuk lahan mungil, fungsi ini pun bisa terpenuhi. Nah, bila Anda masih kebingungan menanam jenis tanaman yang tepat di sekitar rumah, berikut ini referensi delapan jenis tanaman untuk Anda dilihat dari sisi manfaatnya:



Makanan Cendekiawan Islam


Formula pemakanan genius-genius Islam silam yang menjadi rahsia keajaiban daya intelek mereka. Formula ini terpendam di dalam kitab-kitab tradisional dalam bahasa Arab. Tersembunyi dari pengetahuan orang Arab dan umat Islam sendiri. Namun akhir-akhir ini ada usaha-usaha untuk mengetengahkan kembali kepada umum.



Mengapa Utara Tak Ditawan Portugis??


Tolong sebarkan perkara ini (Sejarah Penjajahan Tanah Melayu) kepada kawan- kawan kita supaya kita semua dapat kesedaran di sebalik sejarah yang sengaja tak didedah disebabkan agenda tertentu.. Semoga dari pendedahan ini kita mengambil iktibar betapa Ketuanan Melayu disanggah selama ini.....
 
 

Fenomena Pelik Di Tanah Arab

Fenomena geolif atau gambar bumi yang kelihatan dari angkasa sebelum ini menjadi isu hangat di Nazca Lines,Peru. Di Peru pada mulany, ada yang mengatakan gambaran ini dibuat oleh Alien dan ada yang mengatakan hasil jejak pendaratan UFO. Para pengkaji menemui fenomena serupa di Semenanjung Arab, terbentang dari Arab Saudi sehingga Syria.

Hasil teknologi pemetaan satelit dan program fotografi aerial di Jordan, para pengkaji menemui ribuan gambar lingkaran yang berbentuk bulatan. “Roda-roda” ini memiliki corak yang berbeza, namun memiliki satu kesamaan, iaitu lingkaran yang memusat ke tengah. Ukurannya bervariasi, dari selebar 25 meter sehingga 70 meter. Pengkaji-pengkaji yakin gambar ini sekurang-kurangnya telah berusia 2,000 tahun.

Khamis, 15 November 2012

Lembaga tua di Sekijang Bendera




Kejadian yang akan saya ceritakan ini berlaku beberapa tahun yang lalu, sewaktu saya, kawan-kawan sedarjah dan guru kami berkhemah di Pulau Sekijang Bendera (St John's Island).  Kami menginap disebuah rumah yang tidak berkerusi meja.  


Yang ada hanyalah beberapa katil bertingkat yang berderetan dan dan sebuah kipas angin berdiri.  Pada malam pertama, kami tidur awal awal lagiu kerana kepenatan.  Pada kira kira 2.30 pagi, kami tersentak dan terus terbangun apabila mendengar suara orang menjerit.




13 Pengetahuan AM Yang Perlu Anda Ketahui

Tahukah anda perkara-perkara dibawah ini, mungkin ada yang kita tidak ketahui.

1.Kucing hitam begitu banyak sekali didalam mitosnya. Banyak negara di barat mengaitkan dengan kejahatan dan keburukan di kalangan orang melayu kita di Malaysia juga tidak terlepas daripada anggapan tersebut. Tetapi di Jepun dipercayai lebih pembawa keuntungan.

2. Dolfin tidur menutup sebelah mata sementara mata sebelahnya tetap terbuka.




6 subjek aneh yang ditawarkan di universiti tertentu

1. Ilmu Pengetahuan Harry Potter - di Frostburg State University

 
Minat Harry Potter?, kalau ya, boleh ambil kelas "Ilmu Pengetahuan Harry Potter." Tujuan kuliah ini adalah untuk mengetahui dan menganalisa berbagai kejadian magic di buku J.K. Rowling, dan menjelaskan berbagai kejadian yang ada melalui prinsip-prinsip fizik. Subjek ini popular juga tau, sampai 'international level'.
 
 

Daun Musim Luruh Yang Cantik Dan Berwarna-Warni

Pada musim luruh daun akan bertukar warna sebelum ia gugur dari pokok. Di Malaysia mungkin kita tidak dapat melihat fenomena ini kerana tiada perubahan musim luruh di Malaysia. Post kali ini kami nak kongsikan gambar daun-daun yang beraneka warna dan sangat cantik ketika musim luruh.


daun cantik Gambar Daun Di Musim Luruh yang Sangat Cantik dan Berwarna warni
                                                   Autumn Spectrum



Buah Kiwi Mampu Cegah Penyakit Nyanyuk

 Buah Kiwi 

Walaupun mungkin ramai yang tidak menggemari buah kiwi kerana rasanya yang agak masam, namun tahniah kepada mereka yang sememangnya menggemari buah kiwi.

 Buah Kiwi bukan sahaja sedap (bagi mereka yang menggemari) malahan mempunyai pelbagai khasiat tersembunyi khasnya kepada mereka yang menghidap penyakit Parkinson dan Alzheimer.


Kisah Menarik Di Sebalik Pengislaman Seorang Anak Paderi

Kisah Farhan (Kisah Perjalanannya Masuk Islam)



Nama saya Farhan Bin Abdullah. Nama asal saya sewaktu beragama Kristian ialah Johanis. Saya dilahirkan dibumi Sabah dalam keluarga Kristian. Bapa saya seorang ketua Paderi yang menjaga 15 buah gereja di satu kawasan di Sabah. Saya dilatih oleh bapa saya untuk menjadi seorang paderi. Sejak mula PBS bawah Datuk Joseph Pairin Kitinggan usaha kami mendapat sokongan penuh kerajaan negeri.

Kumpulan saya masuk ke kampung dalam berbagai program. Selalunya program khidmat masyarakat. Pihak gereja selalunya membekalkan wang tunai sekitar RM 50 000+-. Berbagai aturcara dibuat untuk membantu orang kampung. Kami ziarah rumah ke rumah. Bertanya masalah mereka dan membantu mereka. Pelbagai masalah diluahkan. Ada kami bantu dengan duit secara spontan. Ada kami hantar keperluan harian, pakaian dan buku sekolah dsb.



Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...