Jumaat, 19 Oktober 2012

Makan Selepas Jam 12 Pagi Mengundang Penyakit Jantung


                                Makan selepas jam 12 malam mengundang penyakit jantung


Assalamualaikum guys... Ramai dikalangan kita mengahadapi pelbagai penyakit dalaman yang boleh mengundang kepada bahaya nyawa kita sendiri. Punca2 itu semua adalah datang dari tabiat kita sendiri yang tidak dapat mengawal atau tidak tahu cara mengawal pemakanan terutama kepada mereka yang selalu pulang kerja lewat malam selepas jam 12 malam.
 
 
 
Tahu tidak jika kita mengambil makanan atau memakan selepas jam 12 pagi/malam sebenarnya boleh mengundang kepada penyakit jantung. Contohnya si Shafik sentiasa pulang lewat tengah malam sekitar jam 12 pagi hingga 3 pagi. Rutin hariannya sentiasa sibuk hinggakan tiada masa untuk lunch + dinner. Pulang ke rumah beliau baru sempat mengambil makanan dan terus tidur kerana keletihan. Setiap hari beliau melakukan tabiat sebegini hinggakan beliau terlupa akan kesihatannya.
Beberapa tahun selepas itu beliau disahkan mengidap penyakit jantung kerana kolestrol yang tinggi + gastrik yang serious. Tidak berapa lama kemudian beliau meninggal dunia kerana masalah jantung yang sangat serius.
PESANAN
Pemakanan yang beliau ambil selepas jam 12 pagi hingga 3 pagi boleh mengundang kepada terkumpulnya kolestrol + gas + angin dalam badan. Sangat2 merbahaya jika ini berterusan kepada kita yang sentiasa lewat makan dan memakan selepas jam 12 pagi.
PETUA
 
Jika perkara begini berlaku kepada kita yang sentiasa lewat makan + makan waktu tengah malam dan terus tidur, amalkan petua ini selepas kita makan. InsyaAllah.. mudah2an penyakit jantung dan gastirk yang kronik tidak akan berlaku.
  • 1 sudu biji cumin/jintan manis atau powder
  • 1/2 sudu biji ketumbar atau powder
  • 1/2 sudu biji ajwain atau serbuk
  • Sedikit serbuk asafotida 
  • Sangai atau goreng atas kuali tanpa minyak. Blend halus. 
  • Jika menggunakan powder tidak perlu digoreng atas kuali.
  • Campur semua bahan dalam secawan air suam. Gaul dan minum selepas makan.
  • SEMUA BAHAN BOLEH DIDAPATI DI KEDAI2 DAN PASARAYA
KHASIAT
Selepas pengambilan herba2 tadi, gas + perut kembung + angin dalam perut dan badan akan keluar semasa kita tidur. Kolestrol tidak akan berkumpul dan makanan yang dimakan tidak akan memudaratkan jantung dan perut.
Nota
Petua yang mudah dan simple ini adalah petua dari orang2 INDIA zaman purba yang sentiasa mengamalkan herba2 ini ketika mereka lewat pulang tengah malam dan makan sebelum tidur.
P.S. Aku dah pernah cuba beberapa kali selepas makan tengah malam. Alhamdulillah.. perut tidak kembung + angin senak berkurangan + jantung juga rasa lebih sihat. Jangan lupa sertakan selawat + Al Fatihah sekali semasa mengamalkan herba2 ini. Mudah2an kita bebas dari serangan sakit jantung dan pelbagai penyakit2 lain.
 kongsibersamanora.blogspot

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...