Isnin, 22 Oktober 2012

Kolo Toure Nikah Di Masjid

Bek Manchester City Habib Toure dikenali sebagai pemain bola sepak beragama Islam yang taat menjalani ibadahnya sebagai seorang muslim. Tak hairan ketika ia melangsungkan perkahwinan, Kolo melangsungkannya di sebuah masjid.

Ya, mungkin sedikit yang mengetahui jika Kolo Habib Toure melangsungkan pernikahan selesai menghantar City merampas gelaran Liga Primer Inggeris akhir musim lalu. Bertempat di ibu kota Pantai Gading, Abidjan, Kolo menikahi tunangannya, Chimene Akassou, Khamis, 14 Jun 2012.
 
 
 
 
 

Dilaporkan oleh Onlinenigeria.com, resepsi perkahwinan keagamaan itu di gelar di sebuah masjid di tengah bandar. Banyak tokoh yang hadir, termasuk pemain timnas Pantai Gading, kalangan politik, dan ulama besar tempatan.

Kahadiran ramai tetamu dianggap wajar, mengingat bek 31 tahun itu mempunyai populariti tinggi di negaranya. Kolo berkahwin dengan tata cara Islami sesuai dengan agama yang dianutinya.

Adik Kolo, Yaya Toure menjadi pengiring pengantin laki-laki pada perkahwinan itu. Yang patut diacungi jempol, Kolo merayakannya dengan nuansa Islami.

Tidak lupa ia mengenakan peci khas Pantai Gading sepanjang acara perkahwinan. Meski berganti pakaian, ia tetap mengenakan peci yang sesuai dengan warna bajunya.

Ketika selesai mengucapkan ijab kabul di hadapan penghulu, bekas bek Arsenal itu kelihatan menangis bahagia. Ia kemudian terus memeluk dan mencium isterinya. Kerana banyak orang ingin menghadiri majlis pernikahannya, maka resepsi pernikahan diadakan hingga tiga hari.
detikislam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...