Ahad, 28 Oktober 2012

Khasiat - Coklat Hitam Turunkan Tekanan Darah


                                                                COKLAT hitam baik untuk kesihatan jantung.

COKLAT hitam sudah lama diketahui manfaatnya kepada kesihatan. Hasil analisis ke atas 20 kajian lain menunjukkan pengambilan coklat hitam setiap hari akan menurunkan tekanan darah.

Penyelidikan yang dilakukan The Cochrane Group melaporkan, zat aktif dalam coklat berguna untuk membuat saluran darah lebih relaks. Akibatnya, tekanan darah menurun.





Zat aktif yang punya kesan positif tersebut dikenali sebagai flavonol. Ia akan menghasilkan zat kimia oksida nitrat dan membuatkan aliran darah lebih lancar.

Analisis tersebut menggabungkan beberapa penyelidikan sebelumnya untuk mengetahui ada atau tidak kesan coklat pada tekanan darah.

Coklat hitam yang diambil responden dalam penyelidikan itu terlalu banyak iaitu antara 3 gram (g) hingga 105g setiap hari.

Menurut seorang penyelidik, Karin Ried, dari Institut Perubatan Intergratif Kebangsaan di Melbourne, Australia, penurunan tekanan darah dalam jangka masa pendek menjadi bukti kebaikan pengambilan coklat hitam.

"Walaupun tiada bukti kesannya untuk jangka masa panjang, ia mungkin memberi kesan terhadap penurunan risiko penyakit jantung," jelasnya.

Selain coklat, kacang, aprikot, beri hitam dan epal juga mengandungi flavonol walaupun kadarnya lebih rendah daripada coklat.
KOSMO

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...