Ahad, 7 April 2013

Apa kepuasan dalam diri kita?


taqwa
  Kepuasan seseorang boleh timbul dengan melakukan apa sahaja yang menggembirakan hati.Tapi ramai yang tidak tahu bahawa Allah menciptakan manusia di atas muka bumi ini dengan penuh kasih sayang dan tawadhu’.

Bagaimana di ceritakan di dalam al-Quran ketika mana manusia di ciptakan.Allah dan Malaikat berdialog dan berhujah demi untuk menciptkan  manusia hidup di atas buka bumi ini.Tujuan utama penciptaan adalah untuk menjadi Khalifah.Kejadian dan penciptaan manusia di balas dengan hujahan dari Malaikat yang tidak mahu manusia menumpah darah dan membuat kerosakan di atas muka bumi.Lalu Allah ciptakan Adam bagi di perlihatkan di hadapan Malaikat betapa Allah mengetahui apa yang mereka(Malaikat) tidak ketahui.





Sedar atau tidak,penciptaan manusia itu sangat bermakna dan penuh dengan penghujahan.Manusia di jadikan bagi menjadi khilafah dan untuk membuktikan kekuasaan Allah yang Maha Pencipta.

Hebat manusia kan?

Ya ! Hebat manusia atas kerana penciptaan Allah terhadapnya.Lalu,apakah kepuasan lain selain ketinggian taqwa yang tinggi di hadapan Allah?

Lantas Allah jadikan syurga bagi mereka yang bertaqwa,dan neraka bagi mereka yang sebaliknya.

Jadi apa nilai kepuasan pada diri kita?

Bagi orang yang beriman sepatutnya nilai kepuasan dalam diri kita adalah nilai ketaqwaan dan keimanan.Cukup dengan itu,menjadikan diri kita lebih yakin bahawa syurga adalah milik kita.

Ketaqwaan mampu menghalang dari anasir-anasir dan ideologi-ideologi sonsang masuk dalam fikiran.Dengan ketaqwaan jiwa,mampu membezakan antara haq dan yang batil.Juga dengan ketaqwaan menjadikan kita mulia di sisi Allah s.w.t.

Jadi beramallah pada Allah,dan letakkan kepuasan yang tertinggi dalam diri iaitu ketaqwaan pada Allah.

Firman Allah s.w.t “Wahai orang-orang yang beriman,bertaqwalah kamu dengan sebenar-benar taqwa! dan janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Muslim ” al-imran 102

“..Sesungguhnya yang mulia di sisi Allah adalah orang yang paling bertaqwa” al-hujurat : 13
 http://wahdahperkongsian.wordpress.com


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...