Isnin, 4 November 2013

Laluan Keretapi Yang Mustahil

Pada awal abad ke-20 , semasa era besar kereta api, setiap bandar di daerah pesisir barat benua Amerika Utara memerlukan talian bekalan cepat dan boleh dipercayai dari timur untuk memastikan pertumbuhan dan kemakmuran. San Diego adalah sebuah bandar pelabuhan kecil pada masa itu dan perintis perniagaan memutuskan bahawa untuk bandar berkembang, ia memerlukan pautan langsung berhubung dengan El Centro ke timur, untuk menambah talian bekalan daripada yang lebih besar, iaitu jiran utara, Los Angeles. San Diego dan Arizona Railroad telah dicadangkan.

 
 

Pemaju sedari awal lagi menyedari bahawa link keretapi ke El Centro yang dibentangkan bakal menghadapi cabaran kejuruteraan yang besar. Keadaan amat susah dan banjaran gunung adalah berhampiran dilalui dengan batu-batu besar, lembah yang dalam dan banyak rabung dan ngarai. Prospek begitu bercampur terhadap mereka, ia dikenali sebagai " The Impossible Railroad", nama yang dibuat lebih sesuai dengan iklim padang pasir bermusuhan dengan suhu pada musim panas melambung kepada lebih 110 darjah Fahrenheit.


Ia mengambil masa pembinaan 17 terowong, yang terdiri daripada panjang 290 kaki untuk setengah batu , dan 20  kayu penyangga untuk melengkapkanlaluan pergunungan sejauh sebelas batu , tetapi laluan kereta api itu akhirnya siap pada tahun 1919.



Mengekalkan seksyen Gorge Carrizo dengan terowong-terowong yang kayu penyangga dan pelbagai adalah satu cabaran yang berterusan, terutamanya di negara ini gempa bumi yang sering berlaku . Apabila gempa bumi runtuh salah satu terowong pada tahun 1932, jurutera memilih laluan alternatif di seluruh rabung. Tetapi laluan alternatif memerlukan pembinaan jambatan di atas gaung sisi curam yang dikenali sebagai Goat Canyon. 

Jambatan kayu yang telah dibina di sini, kekal hingga ke hari ini, yang paling lama, jambatan kayu melengkung tertinggi yang dibina di Amerika Syarikat. Lebih tinggi 600ft panjang dan 180ft di tengah-tengah , struktur yang indah adalah satu keajaiban kejuruteraan yang sangat sedikit pernah dilihat.


Lagi gambar-gambar menarik:





Tambah kapsyen








source: http://www.amusingplanet.com/ billy info


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...