Ahad, 13 Disember 2015

Bilakah Doa Akan di Makbul Oleh Allah SWT?

Di Akhirat Anak Tidak Boleh Menolong Bapanya Yang Kufur Kepada Allah SWT
Nota Editor: Artikel ini asalnya telah dikongsikan oleh Ustaz Abu Basyer di Facebook.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.
Sahabat yang dirahmati Allah, Berdoa adalah amalan yang dituntut oleh Islam. Seorang hamba yang merasa hina di sisi Tuhannya akan memanjatkan permohonan dan doa kehadrat Allah SWT. agar ditunaikan segala hajat yang diperlukannya. Ia merasa amat kerdil dan tidak ada pergantungan dan pengharapan yang lain melainkan ditujukan kepada Allah yang Maha Esa.

Mohonkanlah kepada Allah SWT untuk mengatasi apa jua masalah yang ditanggung, sama ada berkaitan diri sendiri, keluarga, masyarakat, bahkan negara. Allah SWT tidak menyukai orang yang bermasalah, tetapi sombong untuk bermohon kepadaNya, sebaliknya sanggup pula bermohon kepada makhluk-makhluk yang tidak mempunyai sebarang kuasa, walaupun untuk mencipta seekor lalat.



Tiada masalah yang tidak boleh didoa pada Allah SWT, Dia yang mempunyai kerajaan, Dia yang memberi kekuasaan kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Dia juga yang mencabut kekuasaan daripada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Kita selalu mengulangi pengakuan ini setiap kali selesai menunaikan solat. Atas dasar ini, kita tidak harus bakhil untuk berdoa untuk kemaslahatan dan tertunai segala hajat untuk diri kita, keluarga, jiran tetangga, sahabat handai, saudara mara dan para alim ulama dan para pendakwah semoga di beri kejayaan dan kekuatan oleh Allah SWT untuk menyelesaikan semua masaalah yang di hadapi di dunia ini.

Sebagai seorang mukmin yang yakin di atas qadak dan qadar Allah SWT. kita kena berfikiran positif dan yakin apa sahaja keputusan Allah SWT. adalah keputusan yang terbaik, yang mana hanya Allah SWT. sahaja Maha Mengetahui di atas kehidupan kita pada masa yang lepas, masa sekarang dan pada masa akan datang. Terdapat tiga keadaan doa kita di sisi Allah SWT. iaitu seperti berikut : 

Pertama : Apabila Allah cepat makbulkan doa kalian, maka Dia menyayangimu.

Jika ia seorang pesakit, penderitaannya dirayu terus kepada Allah SWT melalui doanya agar mengafiatkan penyakitnya. Jika ia seorang miskin, maka kemiskinannya dirayu pada Allah SWT yang Maha Kaya dan mampu mengatasi kemiskinannya. Kedudukan yang begitu rapat antara manusia dengan Allah melalui doa, dinyatakan dalam firman-Nya yang bermaksud: “Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku, maka beritahu kepada mereka: ‘Sesungguhnya Aku sentiasa hampir kepada mereka. Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepada-Ku: (Surah al-Baqarah ayat 186).

Kedua : Apabila Dia lambat makbulkan doamu, Dia ingin mengujimu.

Menurut al-Khatabi : “Jika Allah tidak menjawab doa seseorang, Dia akan memberikan kepadanya ketenangan dan kelapangan dalam hatinya atau mengelakkan dirinya daripada kecelakaan, atau menggantinya dengan pahala.”

Menurut hukama : “Manusia menyangka doa mereka tidak dimakbulkan, sedangkan sebenarnya ia dimakbulkan melebihi daripada apa yang dipohon atau ia menolak dengan musibah atau penyakit lebih banyak daripada apa yang dipinta, atau diberikan ganjaran pada hari kiamat.”

Sehubungan itu, Rasulullah SAW. bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya, besarnya pahala sesuai dengan besarnya cubaan. Sesungguhnya, jika Allah mencintai suatu kaum, maka Dia akan menguji mereka. Barang siapa yang reda dengan musibah itu maka baginya keredaan Allah. Dan barang siapa yang marah (tidak reda) dengan musibah berkenaan, maka baginya kemurkaan Allah.”

(Hadis riwayat Tirmidzi)

Sabda Rasulullah lagi yang maksudnya: “Setiap sesuatu itu mempunyai hakikat dan tidaklah seorang hamba mencapai hakikat iman sehingga dia menyedari musibah yang menimpanya bukan untuk menyalahkannya dan kesalahan yang dilakukannya bukan sebab untuk ditimpakan musibah kepadanya.”

Sebelum Allah SWT menunaikan hajat hamba-Nya kadangkala diuji-Nya dengan berbagai dugaan, yang penting kita perlu bersabar dan yakin dengan janji Allah SWT, setiap kesusahan itu akan ada kebaikan dan kejayaan.

Ketiga : Apabila Dia tidak makbulkan doamu, maka Dia merancang sesuatu yang lebih baik untukmu.

Firman Allah SWT. yang bermaksud : “Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jua Yang Maha Mengetahui (semua itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.”

(Surah al-Baqarah ayat 216).
Allah SWT berfirman maksudnya : “Tidak luput darpada pengetahuan Tuhanmu biarpun sebesar zarah di bumi atau pun di langit. Tidak ada yang lebih kecil dan tidak (pula) yang lebih besar daripada itu melainkan (semuanya tercatat) dalam kitab yang nyata (loh mahfuz)” (Surah Yunus ayat 61)

Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : “Allah SWT berfirman maksudnya : ‘Aku sesuai dengan prasangka hamba-Ku kepada diri-Ku’.”
(Hadis RiwayatAl-Bukhari)

Berdasrkan hadis di atas hanya doalah satu-satu cara yang boleh di buat untuk merubah apa yang telah ditentukan oleh Allah SWT. Ulama mencadangkan bahawa bila kita berdoa perlu berulang-ulang kali jangan jemu-jemu dan berserah bulat kepada Allah SWT.

Maksud hadis qudsi “Aku sesuai dengan prasangka hamba-Ku kepada diri-Ku”

Bahawa bila kita yakin Allah SWT akan beri kebahagiaan untuk membina rumah tangga muslim dan dikurniakan anak-anak yang soleh dan solehah, maka keyakinan itu akan ditunaikan oleh Allah SWT.
Bila kita yakin Allah SWT akan mengampunkan dosa-dosa kita dan dimasukkan dikalangan hamba-hamba-Nya yang berjaya di dunia dan akhirat maka keyakinan ini akan ditunaikan oleh Allah SWT.

Bila kita yakin bahawa Allah SWT mencintai dan mengasihi kita dan di jauhi dari musibah yang pernah kita alami dengan kekecewaan dan truma sebelum ini, maka keyakinan ini akan ditunaikan oleh Allah SWT.
Bila kita yakin kita akan diberi rahmat oleh Allah SWT. dan terpelihara iman dan akidah kita dan mendapat kematian yang baik iaitu husnul khatimah (mati dalam mengucap kalimah syahadah), maka keyakinan ini akan ditunaikan ole Allah SWT.

Sahabat yang dimuliakan, Selain daripada doa-doa yang kita pohon untuk memenuhi hajat-hajat kita kepada Allah SWT mengenai urusan duniawi, ada beberapa doa yang diajarkan Nabi SAW untuk kita ulang-ulangkan setiap pagi dan petang adalah membaca doa berikut :

“Allahuma innanauzubika min annusrika bika syaian naklamuhu wanas taghfiruka limaa laa naklamu”
(Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu agar tidak menyekutukan-Mu kepada sesuatu, sedang kami mengetahuinya, dan kami memohon ampun terhadap apa-apa yang tidak kami ketahuinya.”
(Hadis Riwayat Ahmad)

“Allahumma laayakti bil hasanaati illah anta walaa yazhab bissaiaati illah anta walahaulaa kuwataillah billa”
(Ya Allah! Tiada yang mendatangkan kebaikan melainkan Engkau, dan tiada yang menghilangkan keburukan melainkan Engkau, tiada upaya melainkan dengan Allah)
(Hadis Riwayat Tirmizi)

Eloklah kita sentiasa membacanya setiap hari selepas solat Subuh dan Asar, memohon kepada Allah SWT. agar terselamat daripada syirik kepada-Nya dan sentiasa diberi kesihatan dan terhindar daripada musibah.
Oleh itu marilah kita jadikan doa-doa dan munajat kita kepada Allah SWT sebagai keperluan dan diulang-ulangkan setiap masa hingga tidak ada sesuatu pun yang kita perlukan melainkan kita meminta kepada Allah SWT. Jika kita lapar, haus, sakit, sedih, gembira, perlu kepada kewangan, perlu kepada isteri atau suami dan sebagainya terus minta kepada Allah SWT kerana hakikatnya kita hamba yang lemah dan perlu kepada yang Maha Kaya, Maha Berkuasa dan Maha Pengasih dan Penyayang iaitu Allah SWT. Yakinlah doa-doa kita semuanya akan ditunaikan oleh Allah SWT samaada tahap pertama, kedua atau ketiga seperti yang dinyatakan di atas.
islam ituindah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...