Isnin, 28 Disember 2015

Kegunaan Lain Kulit Telur Yang Ramai Tak Tahu

(Tips) 7 Kegunaan Lain Kulit Telur Yang Ramai Tak Tahu 
Ramai antara kita yang membuang kulit telur selepas ianya dipecahkan. Namun tak ramai yang tahu bahawa kulit telur tersebut banyak kegunaaannya dalam membantu kehidupan seharian kita.

Berikut adalah 7 kegunaan lain kulit telur yang ramai tak tahu: 



1. Baja
Kulit telur adalah cara yang baik untuk menambah kalsium untuk kompos anda, mereka mempunyai kawasan permukaan yang sangat tinggi kepada nisbah jumlah, dan mereka cenderung untuk mengurai dengan cepat. Anda tidak perlu bimbang tentang membersihkannya atau pengisaran mereka hanya melambungkan mereka pada cerucuk atau ke dalam tong dan menjadikan mereka lebih.

2. Topeng muka Nourishing
Hanya bersihkan dan pecah-pecahkan kulit telur kering tersebut menggunakan lesung batu. Kemudian campurkan serbuk kulit telur tersebut bersama-sama dengan putih telur dan gunalah ia untuk sebagai masker kulit. Biarkan topeng kering sebelum anda membilasnya.

3. Pest-penghalang
Adakah anda mempunyai masalah dengan siput masuk ke halamana atau kawasan tanaman anda? Cuba tabur serbuk kulit telur ke sekitar tanah di mana terdapat perosak tersebut makan. Siput tersebut akan berpindah dari taman anda untuk mencari tempat yang lebih selamat.

4. Merawat kegatalan kulit
Masukkan kulit telur ke dalam cuka epal dan biarkan ia direndam selama beberapa hari. Sapukan campuran ini ke mana-mana kerengsaan kulit kecil atau pada kulit yang gatal.

5. Bekas pembenihan tanaman
Cengkerang telur juga sesuai digunakan sebagai bekas pembenihan benih yang sempurna. Caranya mudah!
Apabila anda memecahkan telur, cuba untuk buat hanya satu lubang kecil di hujung cengkerang telur. Setelah telur sudah kosong, buatlah lubang kecil pula di bawah. Letakkan kulit tersebut ke dalam rak telur ayam, isikan setiap cengkerang dengan tanah, dan kemudian letakkan benih anda.

6. Makanan Burung
Sebelum dan selepas bertelur, ibu burung memerlukan banyak kalsium dalam diet mereka. Apa kata buat sedikit pahala dengan membuat makanan kepada burung tersebut. Hanya perlu bersihkan kulit telur tersebut, hancurkan menjadi serbuk dan letakkan serbuk tersebut ke dalam bekas dan akhir sekali letaklah ia diluar rumah supaya burung datang makan.

7. Penghalau kucing
Adakah anda mempunyai masalah dengan encik kucing yang menggunakan kawasan rumah anda sebagai tempat beliau berak merata-rata? Jangan risau. Hancurkan sedikit kulit telur dan tabur di kawasan-kawasan yang sering kucing tersebur kencing dan berak. Insya-Allah setelah terpijak kulit telur tersebut beberapa kali, pasti mereka takkan ulang perbuatan tersebut di situ.
_ _ _
Jadi, lepas ini tak perlulah buang kulit telur tersebut kerana banyak kegunaannya sebenarnya. Semoga bermanfaat dan selamat mencuba!
 http://fitrihadi.com

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum...

    terima kasih atas perkongsian...

    BalasPadam
  2. banyak betul kegunaannya..antara rajin dengan x ajer kita nak buatkan

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...