Khamis, 24 Disember 2015

Warkah terakhir pesakit kanser penuh nasihat, jenaka mengharukan

Warkah terakhir pesakit kanser penuh nasihat, jenaka mengharukan
Heather McManamy meninggal dunia akibat kanser payudara. Dia meninggalkan warkah terakhir di Facebook dengan mesej meruntun perasaan. - Foto Facebook
 
SAAT Heather McManamy disahkan menghidap kanser payudara dua tahun lalu, beliau bertekad untuk terus tabah dan kekal sebagai wanita yang gemar berjenaka walau di ambang ajal, lapor Mashable.

Heather telah mencipta koleksi kad ucapan untuk anak perempuan beliau, Brianna, bermula dari hari pertama persekolahan sehinggalah ke hari perkahwinan.

Kesemua kad ini telah dikumpul dan diterbitkan dalam bentuk buku berjudul Cards for Brianna yang diterbitkan oleh Sourcebooks.



Apabila Heather meninggal dunia pada 15 Disember lalu pada usia 36 tahun, dia masih mahu menenangkan hati ahli keluarga dan rakan terdekat agar tidak bersedih dengan pemergian beliau.

Heather sebenarnya telah meminta suami beliau, Jeff, untuk menyiarkan ‘warkah terakhir’ beliau di Facebook sesudah beliau meninggal dunia.

Surat yang disiarkan di status Facebook Heather serta-merta mendapat perhatian pengguna Facebook kerana mesej yang disampaikan penuh mendalam, mengharukan, sambil diselang-seli dengan unsur jenaka yang membuat para pembaca tersenyum sambil mengesat air mata.

“Jadi…saya ada beberapa berita baik dan berita buruk,” surat Heather bermula. “Berita buruk, nampaknya saya sudah meninggal dunia. Berita baik, kalau anda sedang membaca (surat) ini, berkemungkinan besar anda masih belum meninggal (kecuali memang ada wifi di alam barzakh).”

Heather menyambung surat dengan menyatakan beliau sudah tidak akan bersama lagi dengan orang yang tersayang, dan berpesan kepada mereka semua agar berkongsi memori indah bersama anak beliau, Brianna, dan tidak kekal meratap kesedihan.

“Jangan sesekali katakan saya dikalahkan kanser,” tulis beliau. “Mungkin kanser dah rampas hampir segala-galanya dari hidup saya, tetapi kanser tidak pernah merampas cinta dan harapan dan kebahagiaan saya.

“Ini bukan peperangan, ini cuma hidup yang memang selalunya rambang dan tidak adil, kadangkala itulah yang berlaku. Saya tidak kalah. Saya rasa cara saya hidup bertahun-tahun dengan kanser satu kejayaan. Ingat itu.”
Heather mengakhiri nota tersebut dengan mengingatkan rakan dan ahli keluarga untuk menikmati hidup sepenuhnya dan menghargai setiap hari.

“Raikan keindahan hidup dengan parti yang hebat sebab kamu semua tahu itu yang saya mahukan dan saya percaya saya akan hadir juga ke sana (kamu tahu saya tak suka terlepas semua keriangan itu). Saya sangat berharap dapat menghantui kamu semua, jadi ini bukan ucapan selamat tinggal.”

 
Hello all,I am posting this on behalf of the love of my life. These are her words. Much love to all. - Jeff...
Posted by Heather McManamy on 
awani

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...