Jumaat, 21 Oktober 2011

PAS tergugat 3 kerusi DUN, BN hilang 4 termasuk Bakar Bata

Oleh: Tok Senapi

Sebuah badan bebas yang terdiri dari sukarelawan IPT selesai menyiapkan sebuah kajiselidik berhubung 'Sikap Politik Terkini Rakyat Kedah' pasca Bajet 2012 di seluruh negeri Kedah. Kumpulan yang menamakan diri mereka Istiqlal Center itu telah menemui 1440 rakyat Kedah secara rambang tetapi masih mengikut peratusan kaum yang terdapat dalam satu-satu kawasan DUN.

TS tidak dapat menyiarkan keseluruhan laporan tersebut kerana ia boleh mendedahkan kepada manipulasi pihak lawan dan pendedahan maklumat yang merugikan. Hanya beberapa maklumat terpilih yang akan disiarkan dari masa ke semasa.






 Antara beberapa penemuan agak menarik dalam kajiselidik tersebut ialah:

1) PAS 'kalah' di 3 kerusi DUN iaitu Jeneri, Bukit Lada dan Ayer Hitam, di samping mengekalkan kesemua yang dimenangi pada PRU 12.

2) BN 'kalah' di 4 kerusi DUN iaitu Derga, Gurun, Guar Chempedak dan Bakar Bata, di samping mengekalkan semua kerusi yang dimenangi PRU 12.

3) Sekali imbas faktor 'luar bandar dan bandar' dan 'komposisi kaum' menjadi faktor yang ada hubungkait. Misalnya BN amat sukar memenangi kawasan di mana majoriti bukan Melayu melebihi 20%. Bakar Bata misalnya mempunyai bukan Melayu 30%, meletakkan Datuk Bashah dalam keadaan sukar kalau masih mahu bertahan di situ.

4) Umumnya sokongan rakyat terhadap PAS/PR dalam konteks memerintah Kedah adalah seperti berikut:







Semua ahli2 PAS dinasihatkan tidak terlalu terikat atau terpengaruh dengan hasil kajiselidik tersebut, kerana setiap kajian terdedah kepada ralat. Namun ia boleh dijadikan panduan umum untuk mengemaskan lagi strategi.

Nota : Klik 2 X untuk besarkan gambar



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...