Isnin, 9 April 2012

FHI - 8 Fakta Menarik Tentang Ketawa

1. kanak-kanak tertawa lebih banyak daripada orang dewasa.Kanak-kanak tertawa 400 kali dalam sehari sedangkan orang dewasa hanya sekitar 15 kali.

2. Lawak membantu kanak mengenali berbagai hal seperti hubungan sebab-akibat,perbendaharaan kata yang baru,etika sosial dan lain-lain.
 

3. Kanak yang memiliki selera humor yang baik memiliki kemampuan beradaptasi yang baik dengan teman-teman sebayanya.

4. Wanita tertawa 126% lebih banyak daripada lelaki

5. Lelaki lebih mudah menjadi bahan ketawa daripada perempuan (lebih banyak kanak lelaki menjadi bahan ejekan di sekolah daripada kanak perempuan).

6. Contagious Laughter,Kita lebih mudah ketawa ketika ada orang lain tertawa.Ketika bersendirian menonton komedi situasi di TV,kita turut tertawa ketika penonton di televisi tertawa.Hal ini disebabkan ketawa adalah suatu bahasa yang universal,ekspresi emosi yang susah untuk dipalsukan atau ditutup-tutupi.

7. Tertawa mengaktifkan berbagai bagian di otak.Bagian otak yang bereaksi terhadap lawak adalah medial ventral pefrontal cortex,dimana bagian ini turut berperan dalam perkembangan kognitif,kepribadian dan emosi.

8. Semakin besar jumlah anggota kelompok dalam suatu situasi,semakin mudah untuk dibuat tertawa.Kerananya lawak merupakan ice breaker yang paling efektif.
fcukz.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...