Ini adalah RT-flex96C - dua lejang enjin diesel turbocharged direka
oleh pengeluar Finland Wartsila dan kini adalah yang terbesar dan enjin
diesel paling berkuasa di dunia. 13.5 meter tinggi dan 26.59 meter
panjang, ia adalah hampir sebesar sebuah apartmen kecil. Ia mempunyai
berat lebih 2,300 tan metrik dan versi terbesar 14 silinder menghasilkan
80.080 kW kuasa.
Versi 14-silinder telah dimasukkan ke dalam perkhidmatan pada September 2006 di atas kapal Maersk Emma, sebuah kapal kontena - yang terbesar pada masa itu. Reka bentuk adalah berdasarkan enjin RTA96C, tetapi revolusi teknologi kereta api biasa yang telah dilakukan jauh dengan camshaft tradisional, gear rantai, pam bahan api dan penggerak hidraulik. Hasilnya ialah prestasi yang lebih baik pada revolusi rendah per minit (rpm), penggunaan bahan api yang lebih rendah, dan pelepasan berbahaya yang lebih rendah.
Salah satu ciri yang paling luar biasa raksasa ini adalah kecekapan haba yang tinggi, yang melebihi 50%. Ini bermakna bahawa 50% daripada haba yang dihasilkan oleh bahan api pembakaran ditukarkan kepada kuasa. Sebagai perbandingan, enjin pesawat yang paling automotif dan kecil hanya boleh mencapai 25-30% kecekapan haba. Malah pada tetapan kuasa yang paling cekap, besar enjin 14 silinder menggunakan 1,660 gelen minyak bahan api berat sejam.
Versi 14-silinder telah dimasukkan ke dalam perkhidmatan pada September 2006 di atas kapal Maersk Emma, sebuah kapal kontena - yang terbesar pada masa itu. Reka bentuk adalah berdasarkan enjin RTA96C, tetapi revolusi teknologi kereta api biasa yang telah dilakukan jauh dengan camshaft tradisional, gear rantai, pam bahan api dan penggerak hidraulik. Hasilnya ialah prestasi yang lebih baik pada revolusi rendah per minit (rpm), penggunaan bahan api yang lebih rendah, dan pelepasan berbahaya yang lebih rendah.
Salah satu ciri yang paling luar biasa raksasa ini adalah kecekapan haba yang tinggi, yang melebihi 50%. Ini bermakna bahawa 50% daripada haba yang dihasilkan oleh bahan api pembakaran ditukarkan kepada kuasa. Sebagai perbandingan, enjin pesawat yang paling automotif dan kecil hanya boleh mencapai 25-30% kecekapan haba. Malah pada tetapan kuasa yang paling cekap, besar enjin 14 silinder menggunakan 1,660 gelen minyak bahan api berat sejam.
Beberapa statistik mengenai enjin:
Bore: 960 mm
Stroke: 2,500 mm
Displacement: 1,820 liters per cylinder
Mean piston speed: 8.5 meters per second
Engine speed: 22–102 RPM
Torque: 7,603,850 newton metres (5,608,310 lbf·ft) @ 102 rpm
Power: up to 5,720 kW per cylinder, 34,320–80,080 kW (46,680–108,920 BHP) total
Mass of fuel injected per cylinder per cycle: ~160 g (about 6.5 ounces) @ full load
Crankshaft weight: 300 tons..
dairishare blogsport
Tiada ulasan:
Catat Ulasan