Selasa, 2 Jun 2015

Uniknya Restoran Ini Memasak Menggunakan Cahaya Matahari

Restoran yang bernama Delicias del Sol, yang berada di kota Villaseca, Chile, menggunakan tenaga matahari untuk memenuhi keperluan tenaga mereka. Semua masakan dan minuman yang dimasak dengan oven tenaga matahari yang suhu mencecah 180 darjah Celsius.

Pekara ini mereka lakukan bukanlah kerana suka-suka, orang-orang di desa ini beralih menggunakan oven bertenaga matahari kerana kekurangan kayu yang semakin menjadi-jadi. Dahulu, orang-orang miskin di Villaseca terpaksa menghadapi kenyataan menyedihkan kerana setiap ahli keluarga perlu mencari kayu bakar masing-masing agar mereka dapat makan makanan panas.




Kemudian, seorang wanita bernama Rojas yang tinggal di the Elqui Valley beserta empat wanita lain terpilih untuk projek penyelidikan tentang tenaga solar yang dianjurkan oleh University of Chile. Mereka diberi oven khas yang boleh menangkap cahaya matahari sekaligus dapat memasak makanan apapun di dalamnya.

Idea ini pun diterima dengan baik, daerah yang gersang dan mendapat cahaya matahari lebih dari 300 hari dalam setahun. Kini , masyarakat di desa ini menjadi pusat perhatian kerana oven 'ajaib ' ditambah lagi mereka semakin sihat kerana makanan yang dimasak dengan ketuhar ini bebas karbon dioksida yang biasanya terdapat dari pembakaran kayu bakar.

Mereka menguji ketuhar selama empat bulan dan eksperimen adalah satu kejayaan -  , makanan lazat yang boleh dimakan boleh disediakan dengan hanya menggunakan tenaga solar . Tetapi , selepas eksperimen itu telah berakhir , Universiti menuntut penduduk kampung mengembalikan oven tersebut.

Berhadapan kekurangan kayu, ditambah pula bahan bakar yang semakin mahal membuat Rojas dan masyarakat desa berinisiatif mengumpulkan wang dan membeli oven sendiri .Namun , ketuhar tersebut jauh dari ekspetasi mereka. Benda itu tidak dapat di selaraskan dengan tepat untuk menagkap cahaya matahari dan masakan tidak sempurna dimasak.

Oleh itu , Rojas dan suaminya menghabiskan betahun- tahun membentuk dan mereka bentuk semula ketuhar agar dapat di selararaskan dengan lebih cekap . Pasangan itu, bersama -sama dengan keluarga Villasecan lain, kemudian membentuk Association of Solar Artisans of Villaseca dan mendapat bantuan $ 10,000 daripada Pertubuhan Bangsa- Bangsa Program Pembangunan Syarikat untuk membuka sebuah restoran yang unik di mana makanan akan dimasak hanya menggunakan ketuhar solar baru mereka.

Pada mulanya, yang dinamakan restoran Delicias del Sol boleh makan hanya 24 pelanggan pada satu masa tetapi kerana kelazatan makanan yang di masak menggunakan oven matahari buatan, persatuan itu dapat berkembang. Restoran mesra alam mereka kini boleh membuat makanan untuk 120 pengunjung, yang kebanyakannya datang dari tempat yang jauh hanya untuk mencuba hidangan mereka.
dairishare

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...