Rabu, 6 November 2013

Fakta - Bahaya Mandi Wap

Mandian wap adalah tradisi budaya untuk beberapa orang dan cara terbaik untuk menamatkan hari senaman di gimnasium.
 
Mandian wap boleh melegakan ketegangan otot dan menenangkan fikiran, tetapi faedah perubatan mereka tidak terbatas.
 
Mandi wap biasanya satu pengalaman yang sihat dan menyenangkan, tetapi orang-orang yang mementingkan kesihatan perlu membiasakan diri dengan beberapa aspek mandi wap.

 
 

BAHAYA MANDI WAP


PENGURANGAN SEMENTARA JUMLAH SPERMA



Seorang pakar kesuburan lelaki mendakwa, mandi wap yang menjadi kegilaan golongan itu di bandar-bandar besar selepas bersenam di gimnasium boleh melemahkan fungsi sel sperma yang terkandung dalam testis (buah zakar) mereka.
 
Air yang sangat panas dan wap boleh mengurangkan bilangan sperma lelaki dan menyebabkan kemandulan sementara. Tinggal lebih daripada 30 minit dalam air yang sangat panas boleh mengurangkan kiraan sperma lelaki.
 
Lebih menggerunkan, statistik perubatan membuktikan kira-kira 40 peratus masalah tidak boleh hamil yang dihadapi oleh wanita yang berkahwin berlaku akibat ketidaksuburan kaum lelaki. rawatan tersebut yang memerlukan kepanasan wap antara 60 darjah Celsius hingga 100 darjah Celsius menyebabkan tubuh seseorang terdedah pada suhu yang terlalu tinggi.


PENGURANGAN TEKANAN DARAH



Mandian wap boleh menyebabkan orang yang menggunakannya mengalami dehidrasi atau pengurangan air dalam badan yang melampau.
 
Keadaan akan menjadi lebih teruk kepada mereka yang mengalami masalah jantung serta lemah tekanan darah sekiranya berada lama di dalamnya.
 
Pengurangan tekanan darah boleh menyebabkan kurangnya peredaran darah ke otak seterusnya menyebabkan lemah, pengsan.


ISU KEBERSIHAN



Gimnasium dan kemudahan kesihatan awam adalah tempat yang sesuai bagi kuman dan bakteria merebak.
 
Khususnya, mandian wap, yang biasanya tempat yang gelap dan lembap, adalah tempat pembiakan yang sesuai untuk bakteria kulat dan tertentu.
http://lai-journeyoflife.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...