Isnin, 16 Disember 2013

info -Bunga Yang Mekar Hanya Setiap 3000 Tahun Sekali

 
Inilah Bunga Yang Mekar Setiap 3.000 Tahun Sekali - Bunga bernama Udumbara Buddha, yang mekar setiap 3,000 tahun, ditemui di bawah mesin basuh di Gunung Lushan, Wilayah Jiangxi, China. Youtan Poluo atau bunga Udumbara, yang menurut legenda Buddha, hanya mekar setiap 3,000 tahun, mempunyai saiz sekita 1mm. Miao Wei, 50, sedang membersihkan ketika ia mencari kumpulan bunga-bunga putih di bawah mesin basuh. Mula-mula ia berfikir benda yang berbentuk seperti batang itu hanyalah semacam telur cacing. Namun, hari berikutnya ia mendapati bahawa di atas benda yang menyerupai batang itu tumbuh bunga-bunga putih dan sangat wangi.



Bangsa Jepun menyebut bunga ini dengan sebutan Udonge. Udonge dalam bahasa Bahasa Jepun (= E4 = BC = 98 = E6 = 98 = 99 = E5 = 8D = 8E) digunakan oleh Dogen Zenji untuk merujuk pada bunga pohon udumbara dalam kitab Sh = C5 = 8Db = C5 = 8Dgenz = C5 = 8D ("Perbendaharaan Mata Dharma Sejati"). Dalam dua dekad terakhir, sebahagian orang di dunia ini telah mencari bunga yang diyakini sebagai bunga Udumbara. Bunga ini pertama kalinya ditemukan di Korea pada 1997. Kemudian muncul di China, Taiwan, Hong Kong, Malaysia, Singapura, Australia, Amerika, Indonesia. Bunga ini boleh tumbuh pada logam, kaca, tanaman dan patung-patung Buddha.

Para ahli mempercayai bahawa bunga tersebut adalah spesimen ajaib bunga Youtan Poluo, atau disebut Udumbara atau Udambara (dalam bahasa Sanskrit) yang bererti bunga yang menguntungkan dari syurga.






 
tak mungkin benar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...