Khamis, 27 November 2014

Fakta - 90% Rakyat Malaysia Tidak Ada Simpanan Masa Depan

Thumb d3cd
 90% Rakyat Malaysia Tidak Ada Tabungan Masa Depan
 
90% Rakyat Malaysia Tidak Ada Simpanan Masa Depan

Serius. Laporan Pembangunan Manusia Malaysia 2013 mendedahkan majoriti rakyat Malaysia tidak mempunyai  simpanan yang mencukupi untuk membantu mereka sekiranya berlaku Kecemasan. 
 
 
Penduduk luar bandar mewakili sejumlah besar golongan di atas (63%) berbanding penduduk bandar (45%). Dari segi etnik, kaum Melayu mencatat angka tertinggi sebagai mereka yang langsung tidak mempunyai mana-mana aset/simpanan yang boleh digunakan/dicairkan untuk tujuan tersebut. 

90% Rakyat Malaysia Tidak Ada Simpanan Masa Depan

Berdasarkan laporan diatas, secara purata satu daripada dua orang Melayu, Bumiputera bukan Melayu, Cina dan India tidak mempunyai simpanan yang boleh digunakan sekiranya berlaku sesuatu kepada mereka. Ini menjadikan kebanyakan daripada mereka terdedah sekiranya berlaku kehilangan pendapatan atau pekerjaan secara kejutan. hmmm...

Agak-agaknya kenapa jadi macam ni ya...adakah kaum melayu tak pandai merancang perbelanjaan atau sememangnya pendapatan kaum melayu adalah yang paling rendah. Dalam erti kata lain, kais pagi makn pagi, kais petang makan petang?
blog santai

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...