Ahad, 9 November 2014

Kenapa Coca-Cola Gagal Di Negara Arab

Seorang pengurus sales Coca-Cola akhirnya kembali ke negara asalnya setelah kegagalan besar yang dialaminya di negara Arab. Dia harus menghadap bosnya untuk menjelaskan apa yang sebenarnya terjadi.

Bos : Prestasimu begitu hebat, kau punya reputasi besar di banyak negara. Tapi mengapa kamu gagal di Negara Arab yang negerinya panas dan banyak orang memerlukan kesegaran dengan memilih produk kita ?

Sales : Dulunya saya juga berfikir begitu bos, negara Arab itu prospeknya pasti sangat besar karena di sana panas. Saya begitu yakin akan sukses di sana.

Bos : Lalu apa yang sebenarnya terjadi?
 


Sales: Begini bos... saya telah membuat sebuah iklan poster  yang saya pasang di seluruh penjuru negeri itu. Isi poster itu ada tiga gambar, yang pertama orang yang kehausan terbaring di padang pasir. Gambar kedua orang tersebut minum Coca-cola, dan gambar yang ketiga, orang itu menjadi segar dan dapat berlari di padang pasir lagi.

Kenapa Coca-Cola Gagal Di Arab


Bos : Wah, ini idea yang sangat luar biasa, iklan mu benar-benar bagus! Lalu kenapa boleh gagal?

Sales : Ya kerana tidak ada yang bagi tahu sama saya, kalau orang arab bacanya dari kanan ke kiri.....hehehe
http://jutawanrealiti.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...