Jumaat, 28 November 2014

Info -Rabun Mata, Rabun Warna dan Puncanya


Cuba bayangkan betapa bosannya jika hidup kita hanya dikelilingi warna hitam dan kelabu. Kehidupan inilah dilalui individu yang mempunyai masalah penglihatan, termasuk yang rabun warna.

Ada orang menyebutnya buta warna, tetapi istilah ini kurang tepat kerana masalah buta warna, iaitu hanya boleh melihat warna kelabu, jarang berlaku.

Kebanyakan orang yang rabun warna tidak boleh membezakan beberapa tona warna merah dengan hijau atau biru dengan kuning, sama ada dalam keadaan terang atau cahaya samar.

Dalam kebanyakan kes, rabun warna adalah masalah keturunan. Namun, penyakit mata dan kesan sampingan ubat tertentu juga boleh menyebabkan masalah rabun warna.



Masalah ini lebih kerap berlaku di kalangan lelaki pada nisbah lapan lelaki kepada seorang wanita. Kebolehan melihat warna dalam spektrum warna bermula dengan keupayaan mata membezakan secara tepat tiga warna utama iaitu merah, biru dan hijau.

Cahaya memasuki mata melalui kanta dan menerobos masuk ke bahan lut sinar seperti jeli (yang mengisi ruang di belakang kanta mata) dipanggil jasad untuk sampai ke sel yang sensitif terhadap warna (kon) di retina.

Bahan kimia dalam sel kon ini akan membezakan warna dan menyalurkan maklumat ini melalui saraf optik untuk dihantar ke otak. Jika mata anda normal, anda akan dapat membezakan beratus-ratus nada warna.
Jika sel kon ada kekurangan bahan kimia yang sensitif terhadap cahaya, anda hanya boleh melihat dua warna utama dan biasanya individu rabun warna ada masalah melihat warna merah dan hijau.

Sebaliknya, jika diberikan spektrum warna, individu ini akan melihat warna merah atau hijau sebagai kelabu. Bagaimanapun, tidak semestinya mereka tidak boleh melihat warna merah atau hijau.

Masalah rabun warna boleh dibahagikan kepada tiga; ringan, sederhana dan serius; bergantung kepada jumlah kehilangan bahan kimia yang sensitif kepada cahaya dalam sel kon.

Kekurangan sensitiviti pada warna merah biasanya memberi kesan sama kepada warna hijau. Jadi, lebih ramai individu yang mengalami masalah rabun warna lebih sukar melihat warna hijau.

Malangnya, ramai yang mengalami masalah ini tidak menyedari mereka rabun warna. Mereka tahu hijau untuk daun dan bunga mawar pula warna merah, tetapi mereka mungkin melihat warna yang tidak sama dengan orang lain.

Pada mereka, hijau adalah warna yang kita lihat kuning, tetapi disebabkan sudah diajar dari kecil daun warnanya hijau, mereka menerima �kuning� sebagai hijau.

Ada beberapa punca yang menyebabkan rabun warna:

1) Faktor genetik. Dalam kebanyaan kes, gen rabun warna diturunkan daripada emak kepada anak lelaki. Wanita lebih beruntung kerana mempunyai bahan baka yang boleh mengatasi masalah ini. Faktor genetik juga menyebabkan kebanyakan orang sukar melihat warna merah dan hijau. Tahap masalah tidak berubah dengan peningkatan umur.

2) Penyakit mata. Apabila retina mata dijangkiti penyakit tertentu, anda mungkin mengalami masalah membezakan warna biru dan kuning.

3) Gangguan saraf optik juga boleh menyebabkan kerengsaan pada saraf.

4) Kekurangan zat seperti vitamin A juga didapati menyukarkan anda mengenalpasti warna.

5) Kerengsaan menyebabkan sebelah mata membuat penafsiran warna yang berbeza dengan mata sebelah lagi. Malah, pandangan kabur akibat masalah katarak akan menyukarkan anda melihat warna.

6) Kesan sampingan ubat seperti tamozifen; yang diambil untuk mengelakkan barah payu dara.

7) Umur. Kebolehan melihat warna akan bertambah baik dengan peningkatan umur, terutama pada umur 30-an. Keupayaan ini akan berkurangan apabila seseorang bertambah tua.

Biasanya orang tidak sedar mengalami masalah rabun warna. Rasa syak hanya timbul apabila anak keliru atau selalu membuat kesilapan mengenal warna lampu isyarat atau bahan pendidikan berwarna.

Jika ini berlaku, bawa segera anak berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan supaya punca masalah ini dapat diketahui. Jika rabun warna disebabkan penyakit, dia sebenarnya ada peluang melihat warna dengan lebih baik jika penyakitnya dapat diubati.

Ujian untuk rabun warna boleh dilakukan mana-mana oftamologi dengan menggunakan kad bintik warna dan nombor. Jika mata anda tidak bermasalah, anda dengan mudah dapat membezakan nombor dan bentuk yang tersembunyi dalam bintik warna tadi.

Sebaliknya, jika anda rabun warna, anda sukar melihat nombor atau bentuk dimaksudkan. Ada kemungkinan semua yang ditunjukkan kelihatan sama saja.

Walaupun tiada rawatan dan cara mengelakkan masalah rabun warna, tetapi perubatan moden dapat membantu anda melihat warna dengan lebih baik dengan memakai kaca mata berpenapis atau kanta sentuh berwarna.

Bagaimanapun, teknik ini ada kelemahannya kerana ia biasanya bertindak pada sebelah mata saja dan boleh mengganggu keupayaan anda menentukan jarak.
panduan percuma

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...