Jumaat, 28 Oktober 2011

Gelagat MB BN dan pesan Mufti

Oleh Zulkifli Yahaya



PENGERUSI Perhubungan Umno Kedah, Dato’ Ahmad Bashah Md Hanipah menerima tempelakanhttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh-blGfJF6gWT-IqNt1naZ0ZYfn7MLhFM5tFP-jj_geC6kjDJkdXG9KL7VezzLk-_5RHg7ALJHYJv91mq2No6Q78vKt-Q3BXnNupJ97F2wRoK8VpGXj5IK9rL1MQv7OhDfVUEBkNrei8k54/s1600/ahmad_bashah_md_hanipah.jpg hebat daripada kepimpinan kerajaan negeri yang mendakwa beliau tidak ambil tahu mengenai pengurusan kewangan kerajaan negeri Kedah sewaktu menjadi Exco dahulu.

Kalau tidak masakan Ahmad Bashah mengetahui bahawa kerajaan BN dulu tidak menggunakan kesemua peruntukan penyelenggaraan jalan yang diberikan oleh Pusat untuk tujuan tersebut.

Isunya Ahmad Bashah tuduh kerajaan negeri Pakatan Rakyat sekarang guna peruntukan berkaitan jalan pemberian Pusat itu untuk urusan lain yang tiada mengena dengan selenggaraan jalan, walhal pada zaman BN dulu pun perkara yang sama dilakukan.

Belum pun isu tersebut reda, bakal Menteri Besar Kedah dalam bayangan itu diserang lagi.
Kali ini berkaitan tindakannya menyertai upacara keagamaan bukan Islam.

Mengikut catatan pada 5 Oktober 2011, kira-kira jam 8.00 malam, Adun Bakar Bata itu telah menyertai perarakan ‘Menghantar Pulang Tokong Sayur’ yang diadakan di Jalan Gangsa dan Jalan Putra, bersama-sama penganut agama Buddha.

Memandangkan perayaan tersebut merupakan upacara keagamaan bukan Islam maka ia jelas bertentangan dengan ajaran Islam yang menitikberatkan kemurnian akidah di samping tindakan tersebut telah menjatuhkan maruah umat Islam.

Jika sebelum ini Umno sibuk dengan program menghantar memorandum di sana-sini, kini giliran Pemuda PAS pula mengambil tempat tersebut. Mereka menyerahkan memorandum kepada Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kedah mendesak supaya tindakan tertentu diambil terhadap Ahmad Bashah.

“Sohibus Samahah Mufti Kerajaan Negeri Kedah Dato’ Sheikh Baderuddin Ahmad turut menegaskan bahawa umat Islam dilarang menyertai upacara keagamaan bukan Islam berdasarkan kaedah ‘Reda akan kekufuran boleh membawa kufur’.

“Memandangkan Dato’ Ahmad Bashah adalah seorang wakil rakyat dan pemimpin yang mempunyai pengaruh, kami bimbang apa yang dilakukan oleh beliau akan dituruti oleh umat Islam lain yang tidak memahami Islam dengan baik,” ujar Mohd Azam Awang yang mengepalai penyerahan memorandum tersebut.

Dalam tercungapcungap mencari jawapan mempertahankan Ahmad Bashah, jentera penerangan BN Kedah menyamakan tindakan bos mereka itu dengan tindakan Menteri Besar Kelantan menyampaikan watikah lantikan sami Buddha pada 23 Mac 1995 bagi menggantikan sami Phra Vicarayanmuni yang mati pada 30 november 1992. Mereka mendakwa sewaktu penyampaian watikah tersebut, terdapat juga upacara keagamaan Buddha.

Sebenarnya, dua situasi itu jauh berbeza. Menteri Besar Kelantan sebagai ketua kerajaan betanggungjawab terhadap semua pemimpin masyarakat yang di bawah pentadbirannya.

Beliau bukan sahaja pemimpin orang Islam tetapi juga adalah pemimpin bukan Islam, asalkan mereka rakyat Kelantan.

Watikah lantikan yang dikeluarkannya diiktiraf sebagai pengesahan tertinggi daripada ketua kerajaan. Pengesahan oleh Menteri Besar terhadap ketua komuniti itu berbeza sama sekali dengan pengesahan terhadap ‘kebenaran’ sesuatu ajaran agama. Jika secara kebetulan mereka mempunyai upacara tertentu dalam majlis tersebut maka ia bukan kehendak Menteri Besar dan beliau pun tidak melakukan apa-apa perbuatan yang disifatkan turut serta mengambil bahagian.

Ia berbeza dengan mengambil bahagian dalam upacara keagamaan. Jika bukan Islam mengarak berhala dengan berjalan kaki beramai-ramai, maka orang Islam yang turut serta berarak itu terdedah kepada dakwaan ‘turut mengambil bahagian’. Apa hukumnya? Dato’ Mufti telah menjelaskan hukumnya.

Kita memahami situasi sulit Umno yang selama ini bergantung harap kepada undi bukan Muslim tiba-tiba sejumlah besar undi tersebut berpaling daripada mereka.

Mereka akan melakukan apa sahaja untuk menarik semula undi bukan Muslim tetapi takkanlah perlu ke tahap menggadai persoalan akidah demi undi?

Isu mengambil bahagian dalam upacara keagamaan bukan Islam ini bukan isu politik.

Ia persoalan akidah. Ahmad Bashah dan Umno tidak layak sama sekali untuk memimpin negeri Kedah di mana majoriti rakyatnya beragama Islam ini, jika persoalan akidah sebegini dianggap remeh.

Pengerusi Umno Kedah itu perlu bertaubat ke hadrat Allah SWT di samping memohon maaf daripada seluruh umat Islam kerana menjatuhkan maruah umat Islam di negeri ini.

Umno Kedah baru-baru ini mencabar Menteri Besar, Ustaz Azizan Abdul Razak supaya nyatakan pendirian berhubung akta pencegahan murtad yang kononnya mahu diperjuangkan Umno. Eloklah kalau dalam akta tersebut masukkan sekali kesalahan mengambil bahagian dalam upacara agama lain. Lepas tu, baru cabar Ustaz Azizan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...