Selasa, 3 April 2012

Fakta Hari Ini - Kandungan Ubat Nyamuk yang Sebenar


Pernah terfikir setiap kali kita menyalakan ubat nyamuk apa yang terkandung di dalamnya? Betul ke ia mampu menghalau nyamuk?

Untuk pengetahuan anda, ubat nyamuk dibuat menggunakan serbuk pyrethrum. Serbuk ini diekstrak dari tumbuhan yang mungkin ramai tahu, iaitu sejenis bunga dari keluarga Chrysanthemum (seperti gambar dibawah). Sebab banyak air kotak dijual mempunyai perisa chrysanthemum. Phyrethrum telah digunakan sejak tamadun Parsi serta di negara-negara Eropah sebagai racun serangga.



C. cinerariifolium 

C. coccineum 

Ubat nyamuk yang kita lihat hari ini dicipta oleh usahawan Jepun pada 1890-an, Eiichiro Euyama yang mengandungi tepung kanji, serbuk kulit buah oren dan serbuk phyrethrum. Pada ketika itu, penduduk Jepun hanya menghalau nyamuk dengan serbuk phyrethrum dicampur dengan serbuk kayu dan dibakar.

Eiichiro mendapat idea untuk mencipta ubat nyamuk dalam bentuk blok, tetapi kaedah ini hanya dapat menghalau nyamuk selama 40 minit. Isteri beliau memberi idea untuk membuat ubat nyamuk dalam bentuk lingkaran serta lebih tebal yang menyebabkan ubat nyamuk mampu bertahan selama 8 jam.

Eiichiro 

Selepas Perang Dunia Ke-2, syarikat Eiichiro iaitu Dainihon Jochugiku Co. Ltd bekerjasama dengan syarikat lain untuk pasaran yang lebih luas. Kini ubat nyamuk kebanyakkannya digunakan di negara Asia, Amerika Selatan serta Afrika. Antara kandungan bahan ubat nyamuk moden ialah Pryrethrum, Phyrethrins, Allethrin, Esbiothrin, BHT, PBO serta MGK 264. 

: Ubat nyamuk boleh menjadi penyebab kanser? Ada kajian yang menyatakan sedemikian rupa sebab di dalam ubat nyamuk terkandung octachlorodipropyl ether serta bischloromethyl ether yang menjadi agen kanser paru-paru. Terpulang kepada kita untuk menggunakannya atau bertukar kepada cara lain untuk menghalau nyamuk.
malaysianew s

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...