Sabtu, 14 April 2012

Kenali - Burung Beracun di Dunia

Bismillahirahmanirahim  dan Assalammualaikum w.b.t


Hati-hati ya kawan-kawan kalau nak tangkap burung.  pastikan dan kenal asal-usul burung tersebut. takut ada yang beracun. kita selama ni mana pernah tahu burung pon beracun kan? okay,mari kenali burung itu......
Hooded Pitohui

 
Burung Hooded Pitohui ditemukan di Papua Nugini, walaupun pertahanan mereka terhadap pemangsa adalah sederhana tapi yang menakjubkan adalah ianya beracun. Pitohui memakan beberapa jenis kumbang yang mengandungi neurotoxin kuat dan alkaloid yang dikenal sebagai batrachotoxin (racun yang juga ditemukan pada kulit dari racun katak panah Amerika Selatan).

Dengan memakan kumbang, burung ini menjadi beracun, toksin mereka terdapat pada bulu mereka sendiri dan kulit. Mereka benar-benar dikenali oleh penduduk setempat sebagai “burung sampah”, sebab toksin pada kulit dan bulu mereka.

Sesiapa yang menyentuh Hooded Pitohui boleh menyebabkan kematian rasa dan kesemutan, kulit terbakar dan bersin (seperti yang dilaporkan oleh para ilmuwan yang menangani makhluk itu), sedangkan memakan mereka mungkin akan jauh lebih berbahaya. Untuk memperingatkan sifat toksinnya, burung ini memiliki warna oren terang dan warna hitam yang memungkinkan untuk mengenalinya. dan diyakini bahwa Hooded Pitohuis dapat menggosok toksin pada telur dan anaknya untuk melindungi mereka dari musuh.
cxopportunities.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...