Selasa, 29 Mei 2012

5 Sebab Kenapa Kita Perlu Mempertahankan Pernikahan.


Merasa kehidupan rumah tangga anda bagai neraka? Jangan terburu-buru mengambil langkah, memutuskan untuk bercerai.Sebelum anda mengunjungi peguam, mengemukakan tuntutan peceraian sebaiknya pertimbangkan matang-matang keputusan itu.

Membiarkan pasangan anda hidup sendiri, mungkin tidak membuat hidup anda berubah lebih baik. Sebaliknya, memilih jalan bercerai,mungkin juga boleh berakhir lebih buruk. Pasti ianya bukan sutu keputusan yang tepat.






Untuk itu, anda pun perlu mengambil perhatian daripada lima alasan untuk tetap mempertahankan perkahwinan seperti dilaporkan didalam  laman Yahoo News,Khamis 17 Mei 2012.

1. Tiada mereka yang sempurna
Setiap pasangan suami isteri, pasti menghadapi masalah dalam menjalani rumah tangga. Pelbagai masalah rumah tangga akan selalu muncul sepanjang hubungan masih berjalan. Sebahagian wanita mungkin berfikir, suami yang kaya dan santai yang akan membuat hidup lebih bahagia. Namun, tak selamanya demikian. Kaya dan santai tidak akan sepenuhnya menghilangkan masalah anda.Namun, kuncinya adalah, bagaimana anda dan pasangan saling bekerjasama menyelesaikan setiap masalah rumah tangga yangterjadi. Saling kompromi dan menurunkan ego atas nama cinta.

2. Mencari cinta baru tidak mudah.
Data statistik 2010 dipaparkan di Infoplease.com menyatakanbahawa 20,4% laki-laki dan 13,8% perempuan di atas usia 40belum pernah berkahwin. Tidak diragukan lagi, jika anda memutuskan untuk menamatkan perkahwinan dan memilih untuk mencari pendamping hidup baru, beberapa individu itu mungkin menjadi pasangan anda. Oleh kerana itu, alasan utama untuk tetap bertahan dalam perkahwinan anda adalah, anda mungkin tidakdapat mencari pasangan lain, terutama jika usia anda lebih tua.

3. Anak-anak dari perceraian menderita.
Tak kira berapa usia anak anda, muda atau tua, mereka akanmenderita ketika melihat orang tuanya berpisah. Dan sebuah penelitian pun mengungkap bahawa, anak-anak dari orang tua yang bercerai mempunyai lebih banyak masalah perilaku daripadamereka yang berasal dari keluarga utuh. Sebelum memutuskanuntuk bercerai, fikirkan kembali bagaimana kesan psikologi pada anak.

4. Kewangan anda mungkin berkurang.
Wang memang bukanlah segalanya. Namun, banyak keperluanrumah tangga yang harus anda bayar dengan wang, mulai dari membayar sewa rumah, bil elektrik, bayaran makan hingga keperluan lain. Menurut Guardian.com, laki-laki rata-rata menjadi signifikan lebih kaya selepas perceraian. Wanita, di sisi lain, justerumengalami penurunan sekitar seperlima pendapatan. Fakta ini,mungkin boleh jadi pertimbangan untuk para wanita.

5. Revolusi seksual sudah berakhir.
Berniat untuk berpoligami atau poliandri? Cuba fikir berkali-kali. Jika tak kenal betul dengan calon pasangan baru yang akan anda pilih,hati-hati penyakit menular seksual boleh saja menyerang anda.Berfikirlah bahawa, berkahwin monogami boleh mempunyai kehidupan seks yang jauh lebih sihat, kerana anda tidak mempunyai kecemasan atau bertanya-tanya apakah pasangan anda bersih. 

AAP - Yang patah mungkin akan tumbuh, yang hilang mungkin akan berganti. Namun terkadang yang tumbuh pasti tidak sama dengan yang patah dan yang berganti mungkin tidakan sama yang hilang. Semoga menjadi iktibar bersama.

Wassalam, Wa'allahhualam.
aluanakpahang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...