Rabu, 3 Oktober 2012

Dari Mana Asal Minyak Petrol?

So, pembaca yang sedang membaca. Sepanjang korang hidup pernah tak korang tau mana asal minyak?
Nampak tak gambar atas? gambar ni gua copy paste dari slide lecturer yang gua dapat 3 sem lepas. Ilmu ni gua nak kongsi untuk pengetahuan korang supaya kita bertambah ilmu tentang minyak. Walaupun gua tak pandai macam membe lain, at least gua tak nak ilmu gua hilang...so selamat menuntut...
 
 
 
 
 

Reservoir 
Reservoir ni satu bahagian bawah tanah yang mempunyai minyak mahupun gas. Oleh kerana minyak macam sungai kita akan panggil dia reservoir.Dalam resevoir pula ada bahagian-bahagian atau lapisan. Bukan satu reservoir tu ada minyak yer...cuba tengok bawah plak...



Lapisan seperti shale, gas, transition zone, water. Dan biasanya minyak terdapat dalam sandstone kerana porosity yang tinggi. Porosity ialah ability to store oil. kandungan minyak dalam tanah bergantung kepada "Formation Evaluation" dan petrophyisicst and geologist yang akan menentukan OIL IN PLACE. Dalam reservoir pula ada impermeable and impermeable zone. Means kawasan yang bole minyak lalu and minyak tak bole lalu.

Minyak datang dari mana: 





Ni serba ringkas tentang minyak bawah tanah
 fendy1302.blogspot.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...