Khamis, 4 Oktober 2012

Masjid terbanyak di eropah adalah di negara Bulgaria

Jumlah Masjid di Bulgaria Terbanyak di Eropa
                                                         sebuah masjid di Bulgaria
Perancis, Britain, atau Jerman menjadi 'rumah' bagi umat Islam di Eropah, tapi untuk masalah rumah Allah alias masjid, Bulgaria jawaranya. Negara bekas komunis itu mempunyai jumlah masjid terbanyak di Eropah, mencapai 1,200 unit. Jumlahnya hampir menyamai negara-negara di Timur Tengah.

Ya, Bulgaria juga tercatat sebagai negara dengan bilangan pelajar Islam yang terbesar di Eropah. Lebih dari tiga ribu pelajar menempuh pendidikan di sekolah Islam setiap tahun. Hebatnya, di sekolah umum juga diberikan kurikulum Islam.
 
 
 
 
 

Dari data statistik Mufti Bulgaria menyebutkan sebanyak 3.372 pelajar mengikuti kelas agama Islam pada 2011. Jumlah itu meningkat enam kali ganda berbanding tahun lalu.

Kepala Jabatan Agama Bulgaria, Emil Velinov mengatakan meski keghairahan keluarga muslim menyekolahkan anak-anak mereka ke sekolah Islam sangat tinggi, tapi hal itu tidak diiringi dengan kualiti institusi pendidikan itu sendiri.

"Itu terasa ketika mereka memilih menjadi imam. Akreditasi mereka dipersoalkan," ujarnya menerangkan seperti dikutip balkaninsight.com, Jumat (28/9).

Dewan Tertinggi Institut Agama Islam mengungkap masih banyak institusi pendidikan tinggi Islam belum memenuhi kriteria akreditasi. Pada 2005 silam, ahli parlimen dari jawatankuasa Hak Asasi Manusia (HAM) menyatakan institusi pendidikan Islam terutama yang berada di desa-desa tidak berdaftar secara rasmi meski berada dalam kordinasi kepala mufti.

Semasa era komunis, Muslim Bulgaria kesulitan mendapatkan akses pendidikan. Mereka tidak mempunyai hak bercakap di awam, larangan memakai tudung dan sunat bagi laki-laki.

Pelbagai tekanan tersebut mendekati masa kejatuhan pada 1985 ketika 310 ribu etnik Turki dipaksa menukar nama Islam mereka. Protes muncul di mana-mana. Pada Ogos 1989, apabila komunisme mulai pecah di timur Eropah, Bulgaria memaksa 360 ribu etnik Turki menyeberang ke tanah leluhurnya.

Setelah komunis runtuh, umat Islam kembali bangkit. Hal itu ditandai dengan difungsikannya Masjid Banya Bashi sebagai tempat beribadah umat Islam yang tinggal di Bandar Sofia, sampai hari ini. Kini, ada sekitar satu juta umat Islam yang tinggal di negara yang pernah menjadi bahagian dari Kesultanan Utsmaniyah selama lima abad itu. 
republika.co.id

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...