Isnin, 1 Oktober 2012

Sejarah Dan Asal Usul Minyak Wangi



Berikut adalah sejarah Minyak Wangi mengikut Ilmuwan Islam.

Sebilangan besar rekaan telah dihasilkan pada zaman pertengahan dunia Islam, sebuah rantau geopolitik yang terdiri (dalam masa yang berlainan) dari Al-Andalus dan Afrika di barat, sampai ke subbenua India serta Kepulauan Melayu di timur. Kebanyakan rekaan ini memberi implikasi langsung untuk isu berkaitan Fiqh.

Bernard Lewis menjelaskan sejarah penggunaan istilah “Islam” dalam What Went Wrong? Western Impact and Middle Eastern Response:
 
 
 
 


“Dalam bahasa Inggeris kami menggunakan perkataan “Islam” dengan dua makna yang berbeza, dan perbezaan ini sering kabur dan hilang yang membawa kepada banyak kekeliruan. Pada satu segi, Islam sebagai rakan agama Kristian; yakni, agama dalam makna sebenar perkataan tersebut: suatu sistem kepercayaan dan ibadat.

Pada segi yang satu lagi, Islam seperti kerajaan Kristian; yakni, suatu tamadun yang dibentuk dan ditakrifkan oleh suatu agama, tetapi mengandungi banyak elemen terpisah malah bertentangan dengan agama tersebut, namun bangkit dalam peradaban tersebut.”

Senarai rekaan yang disenaraikan di sini dihasilkan semasa Zaman Keemasan Islam, biasanya pada abad ke-7 hingga ke-15. Untuk rekaan terkemudian yang dihasilkan selepas Zaman Keemasan Islam, sila lihat Reka cipta dalam dunia Islam moden.

Kegunaan minyak wangi telah dirakam di Semenanjung Arab sejak abad ke-7, dan umat Islam membuat banyak pengembagangan pada minyak wangi pada abad-abad berikutnya. Ini termasuk extraction pelbagai wangi-wangian, sebagaimana juga stangi pengeluaran besar murah. Ahli sains Islam seperti Al-Kindi menjelaskan pelbagai bilangan resipi untuk pelbagai julat minyak wangi, cosmetics dan pharmaceuticals.

* Industri minyak wangi: Didirikan oleh Geber (Jabir) (b. 722, Iraq) dan Al-Kindi (b. 801, Iraq). Jabir membangunkan banyak teknik, termasuk distillation, evaporation dan filtration, yang membernarkan pengumpulan embun dari tumbuhan ke suatu embun yang dapat dikumpul dalam bentuk air atau minyak. Al-Kindi menjalankan kajian yang lebar dan mengeksperimen dengan gabungan pelbagai tumbuhan dan sumber lain untuk mengeluarkan suatu produk wangi kepelbagaian.

* Kapur barus: Pada abad ke-9, ahli kimia Arab Al-Kindi (Alkindus) memberikan resipi terawal untuk pembangunan camphor dalam Kitab Kimiya’ al-’Itr (Book of the Chemistry of Perfume).

* Minyak wangi lelaki, di bawah lengan dan pegulungan: Pada abad ke-9, Ziryab mencipta minyak wangi lelaki bawah lengan di Al-Andalus.Pada sekitar 1000, suatu lagi deodrant bawah-lengan dijelaskan di Al-Andalus oleh Abulcasis,who also invented perfumed stocks, rolled and pressed in special moulds, similar to modern roll-on deodorants.

* Pencabutan keharuman melalui penyulingan wap: Diperkenalkan oleh Ab? Al? ibn S?n? (Avicenna) pada abad ke-11.

* Ghaliya: Penyediaan suatu minyak wangi digelar ghaliya, yang mengandungi kesturi, amber dan bahan-bahan lain, dan kegunaan berbagai dadah dan apparatus, dikeluarkan oleh al-Kindi.

* Minyak wangi musk dan floral: Dikeluarkan pada abad ke-11-12 di Semenanjung Arab.

* Minyak wangi melur dan limau: Umat Islam memperkenalkan bahan-bahan baru pada minyak wangi, yang dihasilkan dari berlainan rempah, herba, dan bahan-bahan wangian lain, yang masih digunakan dalam minyak wangi moden. Ini termasuk bunga melur dari Asia Selatan and Tenggara, dan buah limau dari Asia Timur.

* Air mawar: Adalah wangian yang dibuat dari Bunga Mawar.
lamankong

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...