Sabtu, 13 Oktober 2012

Sejarah Kenapa Ada 8 Bekas Cukilan Di Batu Hajar Aswad.....Baca

[Gambar: Hajar Aswad: 8 bekas cukilan inilah hasil ulah tangan Syiah Qurmutiyah saat menghancurkan Kaabah]
(317-339 Hijrah) 929-952 Masihi.

Hari Al Tarwiyah (hari kelapan dalam bulan Zulhijah), tentera Syiah Qurmuty (diketuai oleh Hamadan Ibn Al-Ashath Al-Qurmuti) menyerang konvoi haji pada tahun 317 Hijrah, membunuh semua jemaah haji, ke


mudian beliau menyerang Kaabah, menarik keluar batu hitam (Hajar Aswad) dan memecahkan kepada 8 bahagian kecil. Menarik keluar pintu Kaabah dan kemudian memecahkannya, menarik keluar kisa’a Al-Kabah dan memotongnya kepada banyak pecahan dan memberikannya kepada sahabat-sahabat beliau, kemudiannya beliau mengarahkan pengikut-pengikut beliau untuk memusnahkan Mizab Al-Kabah [saluran untuk menyalurkan air (sekiranya hujan) dari atas Kaabah]. 


 


 


 


 


 

Pabila pengikut beliau cuba untuk memusnahkan saluran ini, dia (pengikut yang diarahkan) terjatuh dari bumbung Kaabah dan mati. Beliau (Hamadan) kemudiannya menyuruh pengikutnya mencampakkan mayat-mayat jemaah haji yang telah mereka bunuh ke atas bumbung Kaabah, Mizab (saluran air) mengalirkan darah orang Muslim buat pertama kalinya dalam sejarah. Beliau kemudian mencampakkan mayat-mayat selebihnya kedalam telaga Zam-Zam sehingga penuh dan kemudian menutup telaga ini dengan batu yang besar.

Wanita Qurmuti (pengikut syiah) akan membawa air kononnya untuk menyiram mayat-mayat jemaah haji ini atau memberi minum kepada jemaah haji yang tercedera, akan tetapi apabila mereka berjumpa dengan jemaah haji yang masih hidup, mereka akan membunuhnya tanpa memberi air. Mereka (wanita Qurmuti) percaya bahawa mereka perlu membunuh sekurang-kurangnya 3 orang Sunni (Nasibi, gelaran yang mereka berikan pada orang Sunni) yang dahaga untuk mereka mendapat tempat di Jannah. Mayat-mayat yang lain pula ditanam di dalam Masjidil Haram dimana mereka (jemaah haji) dibunuh tanpa solat jenazah, ghosul mahupun dikafankan.

Kemudian beliau (Hamadan) berdiri di depan pintu Kaabah dan menjerit ke langit dan berkata: “ Akulah yang berani mencabar ALLAH, akulah yang berani mencabar Tuhan, DIA mencipta kamu dan aku membunuh kamu semua (jemaah haji)”.
Pengikutnya yang turut memusnahkan Hajar Aswad juga menjerit ke langit: “Dimana burung-burung Ababil ENGKAU? Dimana batu Sijjil (batu dari tanah yang terbakar) ENGKAU?” Merujuk kepada peristiwa serangan bergajah yang dipimpin oleh raja Abrahah sebelum kedatangan agama Islam.

Kemudian beliau membawa Hajar Aswad ke timur (Al-Qatif) dengan menggunakan 70 ekor unta, setiap unta yang membawa batu hitam (Hajar Aswad) jatuh sakit dan kemudian mati di tengah padang pasir. Kemudian mereka membina ‘AinulKuaibah’ dan meletakkan batu hitam itu (Hajar Aswad) di situ selama 22 tahun dan menyuruh orang ramai mengerjakan haji di situ (AinulKuaibah), tetapi tiada siapa yang pergi.

Selama 22 tahun orang Muslim tidak mengerjakan haji.

Kemudian, Khalifah (Al-Muktadir Billah) menyerang pengikut-pengikut Qurmutiah dan membunuh mereka dalam peperangan antara 80 ribu askar menentang 3 ribu askar Qurmutiah. Satu kumpulan kecil Qurmutiah, lebih kurang 10 buah keluarga dapat melarikan diri ke Syria (Bilad Al-Sham) kemudian ke Jabal Al-Arab, sebuah gunung di Arab dan menyembunyikan diri supaya tidak dibunuh, salah sebuah keluarga tersebut adalah ((Al-Assad)).
"kitab al- Bidayah Wa an- Nihayah oleh Al-Hafidz Ibnu Katsir"

Imam Al-Ghazali berkata: “ Syiah Qurmutiah adalah rofidah (keluar dari Islam) dari luar , kafir dari dalam”.

Imam Ibn-Taimyah berkata: “ Syiah adalah batiniyah (ajaran yang menyimpang dari agama Islam) dan musuh kepada Islam, dan yang lebih teruk kekafirannya adalah Qurmotiyah, mereka akan berlakon bahawa mereka adalah Muslim Shiah dan bila mereka mendapat peluang, mereka akan membuka pintu kepada musuh-musuh Islam untuk mengkhianati kita, mereka (Qurmotiyah) telah jauh tersasar dari Quran dan Hadis.

Salah sebuah peninggalan Qurmotiyah ini adalah ‘Ainul Kuaibah”, di Al Ahsa (bangunan yang mereka dakwa untuk menggantikan Kaabah yang mana mereka meletak batu hitam (Hajar Aswad) dan menyuruh umat Islam menunaikan haji di situ.


Photo: |Indonesian|

(317 - 339 Hijriah) 929 - 952 Masehi.

Yum Al Tarwiyah, tentara Syiah Qurmuty (di bawah pimpinan Hamadan Ibnu Al-Ashash Al-Qurmuty), menyerang barisan haji pada tahun 317H dan membunuh seorang haji lalu menyerang Kabah, mengeluarkan Hajar Aswad dan mencukilnya sebanyak 8 keping, mengeluarkan pintu Kabah dan membantingnya, mengeluarkan kisa'a Kabah dan memotongnya menjadi potongan-potongan kecil lalu dibagikan ke teman-temannya. 

Kemudian dia menyuruh salah satu orang untuk menghancurkan Mizab Kabah. Ketika pria ini berusaha menghancurkannya, dia terjatuh dari atap pada kepalanya dan mati. Dia lantas menyuruh orangnya untuk melempar tubuh-tubuh muslim di atap Kabah. Mizabpun meneteskan darah muslim untuk pertama kalinya dalam sejarah.

Selanjutnya dia membuang jasad-jasad jemaah haji itu di Zamzam sampai penuh dan menutupnya dengan batu besar ke atas jasad-jasad itu.

Para wanita Qurmuty yang biasa membawa air ke jemaah haji yang mati atau terluka, berpura-pura memberi mereka air. Tapi ketika menemukan ada seorang hidup, mereka membunuhnya dengan tidak memberinya air. 
Mereka percaya bahwa mereka harus membunuh 3 Sunni yang berhaji demi mendambakan Jannah. Jasad-jasad lain dikubur di dalam Masjidil Haram tanpa disholatkan ataupun dikafani.

Lalu dia berdiri pada pintu Kabah dan berteriak ke langit, "Akulah yang berani kepada Allah! Akulah yang berani kepada Tuhan! Dia menciptakan kalian dan aku membunuh kalian semua!"
Pria yang menghancurkan Hajar Aswad itu masih berteriak lantang, "Mana burung-burung Ababil-Mu? Mana Hijar Sijjil?" 
Dia merujuk kepada insiden Tahun Gajah sebelum Islam.

Kemudian mereka membawa Hajar Aswad ke timur (Al-Qatif) dengan menggunakan 70 ekor onta. Setiap onta yang membawa batu itu, menjadi sakit dan mati di gurun pasir. Maka merekapun membangun "Ainul Kuaibah" dan menempatkan Hajar Aswad di sana selama 22 tahun, serta meminta masyarakat agar berhaji di sana. Tapi tidak seorangpun mau.

Selama 22 tahun, orang-orang muslim tidak pergi haji...!

Akhirnya Khalifah (Al-Muktabir Billah) menggerebek Qurmutiah dan membunuh mereka dalam pertarungan 80.000 orang melawan 3.000 orang. Kelompok kecil Qurmutiah yang terdiri dari 10 keluarga itu berusaha kabur ke Syria (Bilad Al-Sham) ke Jabal Al-Arab, pegunungan Arab, dan bersembunyi di sana dari pembunuhan terhadap mereka. Salah satu dari 10 keluarga itu adalah keluarga ((Al-Assad)).
"kitab al- Bidayah Wa an- Nihayah oleh Al-Hafidz Ibnu Katsir"

Imam Al-Ghazali berkata, "Syiah Qurmutiah adalah rafidhah dari sisi luar, kafir dari sisi dalam."

Imam Ibn Taimiyah berkata, "Syiah adalah bathiniah dan merupakan musuh Islam, dan yang terburuk dari mereka kaum kuffar adalah Qurmutiah. Mereka berpura-pura menjadi muslim syiah. Ketika mereka punya kesempatan, mereka akan membuka pintu bagi musuh-musuh Islam untuk menghancurkan kita. Mereka begitu jauh dari Quran dan Hadits."

Salah satu peninggalan tersisa dari Qurmutiah adalah Ainul Kuaibah di Al-Ahsa (bangunan yang dikatakan sebagai pengganti Kabah dimana mereka menempatkan batu hitam dan meminta masyarakat untuk berhaji ke sana).

Like = menyebarkan berita tersebut (bukan karena menyukai peristiwa itu, tapi untuk memperingatkan masyarakat lebih luas serta untuk menyelamatkan negeri saya, InsyaAllah..)


ps: semua di atas saya kopi pes dari fb syria care yang saya kira sangat menarik untuk dikongsikan.
Menurut admin tersebut kisah ini ada dalam buku

Al-Bidayah Wa aAl-Nihayah oleh Al-Hafidz Ibnu Katsir P179-239.
dan Fadaeh Al-Batinyah oleh Abu Hamid Al-Gazali.
dan Makalat Al Islamien oleh Abu Hasan Al-Ashari.
dan Tarikh Ibn Kaldun P85-258.
dan Al Kamil fi al tarikh P 150-309.
dan Majmu Fatawa Imam Ibn-Taimyah.

aiyangdisayang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...