Jumaat, 23 November 2012

10 Negara Terpanas Di Dunia

Banyak dari negara - negara di dunia mempunyai rekod peristiwa suhu terpanas di sepanjang tahun. Dan di sisi lain yang ada di dalam senarai ini kebanyakan adalah negara - negara yang terletak di dekat atau bahkan di garis khatulistiwa. Saat bumi mulai berputar, tiap - tiap dari negara ini mempunyai tempat yang kian dekat dengan matahari
1. Libya


Ini negara dengan luas terbesar ke-4 di Afrika terletak berhampiran dengan khatulistiwa dan dianggap menjadi negara terpanas di dunia.Tanah dari wilayah negara ini sebahagian besar ditutpi oleh padang pasir gersang dan panas. Di ibukotanya, Tripoli, suhu tinggi rata-rata sekitar 30 ◦ C di musim panas. Angin disebut Ghibli mampu mengubah suhu menjadi sekitar 40 ◦ C sampai 50 ◦ C.






2. Algeria



Algeria mengalami suhu yang sangat panas. Bahkan selama musim sejuk, suhu masih panas dan lembab. Suhu diketahui melebihi 50 ◦ C di negara ini.

3. Ethiopia


Negara ini dianggap salah satu yang terpanas di dunia. Danakil Depression adalah gurun dengan kawasan lebih dari 100 meter di bawah permukaan laut. Daerah ini ditandai dengan gelombang panas dan juga tremor bumi. Suhu Udara di sini boleh meningkat sehingga 63 C.

4.Irak


Iraq mengalami suhu panas di tahun 2010. Merkuri mencapai 520 ◦ C di Basra pada tarikh 14 Jun. Negara ini biasanya mengalami musim panas yang kering dan musim sejuk yang basah.kadar hujan di Sebahagian besar negara ini sekitar 10 inci setiap tahun.

5. Amerika Syarikat


Beberapa daerah di Amerika Syarikat yang panas, terutama Death Valley, California. Suhu rata-rata 48 ◦ C selama musim panas. Daerah ini merupakan padang pasir tandus yang memiliki rata-rata hujsn 5 cm per tahun.

6. Arab Saudi


Pada tahun 2010, Arab Saudi mengalami tahun panas. Di Jeddah suhu naik hingga 52 ◦ C. Gelombang panas ini disertai dengan ribut pasir. Ini menyebabkan pemadaman listrik utama di 8 penjanaan elektrik di negara ini.

7. India


India menghadapi sejumlah gelombang panas dalam dekad terakhir. Pada tahun 2003 gelombang panas menewaskan sekurang-kurangnya 1.065 orang di bahagian Selatan India. Pada tahun 2010, gelombang panas yang melanda negara itu menyebabkan pukulan besar bagi perekonomian india di sebelah barat laut dan menyebabkan kebergantungan pada kapas.

8. Iran


Negara ini juga dikenali mempunyai iklim panas, terutama di Gurun Luth. Di bahagian dari negara ini telah tercatat suhu naik sampai 71 ◦ C.

9. Thailand


Negara ini mempunyai iklim hangat dan tropika yang dipengaruhi oleh angin musim tahunan. Musim panas terjadi antara bulan April dan Mei. Bangkok telah tercatat sebagai bandar dengan suhu yang tinggi dan ekstrim yang meningkat lebih dari 50 ◦ C.

10. Chili


Sepertiga dari negara ini kering dan panas sepanjang tahun. Negara itu sendiri terletak di dalam 3 zon iklim: tropika, subtropika dan sedang. Ada rekod suhu tertinggi tahun 2010 di bahagian utara Chili. dan di Bahagian pesisir Chili biasanya lebih sejuk.

DBS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...