Isnin, 26 November 2012

Pernahkah Anda Terfikir Saiz Kalkulator Pada Zaman Dahulu ??? Mari Baca

lllllllll (Gambar) Pernahkah Anda Terfikir Saiz Kalkulator Pada Zaman Dahulu ??? Mari Baca
Tahukah anda saiz sebuah kalkulator pada zaman dahulu ??? Jika terdapat saiz sebegitu besar mahukah anda memilikinya ??? Tiada yang lama mungkin tiada yang baru itulah yang mampu diperkatakan bagi kalkulator ini… Tahukah anda pada awal penciptaannya ianya seberat 2 1/2 tan !! tetapi setelah diubah komponennya oleh engineer ianya mampu menjadi sekecilnya dan paling penting kalkulator itu boleh berfungsi sama hebat sepertinya dan mudah dibawa…





article 2235139 161BB327000005DC 5 634x4891 (Gambar) Pernahkah Anda Terfikir Saiz Kalkulator Pada Zaman Dahulu ??? Mari Baca
Barang ini telah dicipta pada tahun 1951..Dekatron Harwell adalah sangat mengesankan..Mampu mengira jumlah dengan ketepatan yang besar 24 jam sehari, ia adalah berdasarkan pada Penubuhan Penyelidikan Tenaga Atom di Harwell, Oxfordshire, di mana ia telah digunakan untuk pemodelan matematik.

Mengenainya

ppp (Gambar) Pernahkah Anda Terfikir Saiz Kalkulator Pada Zaman Dahulu ??? Mari Baca
Ia telah begitu maju, ia digantikan anggota terlatih kakitangan yang pernah menjadi nombor crunching pada kalkulator tangan mekanikal clunking. Harwell digunakan dekatrons – berisi gas mengira tiub mengandungi 10 katod – untuk ingatan, serupa dengan RAM dalam komputer moden. Pita kertas telah digunakan untuk input dan penyimpanan program, dan keputusan telah disuapkan kepada teleprinter atau pita kertas menumbuk.

article 2235139 161BB7F2000005DC 888 634x414 (Gambar) Pernahkah Anda Terfikir Saiz Kalkulator Pada Zaman Dahulu ??? Mari Baca
Ia adalah tambahan yang sangat rajin kepada kakitangan – purata 80 jam seminggu semasa satu tempoh sembilan bulan dari Mei 1952.

Ia kemudiannya diberikan kepada kolej untuk tujuan latihan sebelum ia diserahkan kepada muzium dan akhirnya dibongkar dan dimasukkan ke dalam simpanan.

The Harwell dihidupkan sekali lagi hari ini buat kali pertama dalam suku abad di Muzium Negara Pengkomputeran di Bletchley Park di Buckinghamshire.

Untitled1 (Gambar) Pernahkah Anda Terfikir Saiz Kalkulator Pada Zaman Dahulu ??? Mari Baca
Dan apabila dihidupkan, ia akan menjadi fungsi tertua asal elektronik yang disimpan program komputer di dunia.

Mesin ini telah dibina semula oleh pasukan sukarelawan yang diketuai oleh pemegang amanah muzium Kevin Murrell. ‘Saya mula-mula menyaksikan Dekatron Harwell apabila saya adalah seorang remaja pada tahun 1970-an, “katanya. ‘Ia adalah pada paparan di Muzium Birmingham Sains dan Industri dan saya amat gemar.

‘Apabila muzium yang ditutup, ia hilang dari pandangan umum.

‘Tetapi empat tahun lalu, agak oleh peluang, saya telah mencari di beberapa gambar item dalam pusat penyimpanan satu dan di latar belakang saya perasan panel kawalan komputer.’ The Harwell, yang adalah pada masa itu ditempatkan di Pusat Collection Birmingham Muzium ini, telah dibongkar ke dalam 50 keping.

article 2235139 161BB526000005DC 232 634x421 (Gambar) Pernahkah Anda Terfikir Saiz Kalkulator Pada Zaman Dahulu ??? Mari Baca
Tetapi Encik Murrell adalah ditentukan. Beliau berjaya untuk mencari di sekitar 99 peratus daripada komputer, yang mempunyai 828 dekatron tiub, 480 geganti, 199 lampu dan tiga kilometer dari dawai.

Dia dan sukarelawan menghabiskan masa selama tiga tahun membina semula mesin, menggunakan gambar rajah litar asal dan gambar.

Para pereka asal juga dijejaki untuk mendapatkan nasihat.

‘Ia adalah hebat untuk melihat ia bekerja lagi kerana saya ingat ia begitu jelas dari tahun-tahun remaja saya dan ia mungkin apa yang memberi inspirasi kepada saya untuk pergi ke dalam kerjaya dalam bidang pengkomputeran,’ kata Encik Murrell.

Untuk melihat ia dalam tindakan adalah untuk menonton mekanisme dalaman komputer, sesuatu yang mustahil pada mesin hari ini. Kami berharap ia kini akan minat generasi lain kanak-kanak. ‘
ohduniaku

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...