Ahad, 25 November 2012

Tembok Besar India Kedua Terpanjang Selepas Tembok Besar China

Ini adalah tembok yang kedua terbesar di dunia ini. Sesetengah memanggilnya dengan nama kubu ia mengelilingi - Kumbhalgarh. Lain-lain hanya merujuk kepada ia sebagai Tembok Besar India. Bewilderingly Namun, ia masih kurang dikenali di luar nagara lain.








Dalam keseluruhan panjang tembok menjangkau sejauh 36 kilometer . Dalam banyak-gambar anda mungkin  tersilap menyangka ini adalah  Tembok Besar China. Walau bagaimanapun,dan banyak abad  memisahkan dua budaya. Kerja pada Kumbhalgarh hanya bermula pada tahun 1443 - hanya sebelum lima puluh tahun, sebelum Columbus belayar di Lautan Atlantik .

Terletak di negeri Rajasthan di barat India, kerja-kerja telah dimulakan oleh Maharana tempatan, Rana Kumbha dalam tahun itu. Ia mengambil masa lebih satu abad untuk membina dinding dan ia kemudiannya dibesarkan dalam abad ke-19. Ia digunakan sebagai kubu sehingga tempoh itu.. tetapi kini dijadikan muzium.
Kubu yang mengelilingi  dibina tinggi di atas bukit , iaitu lebih 1000 meter di atas paras laut.tembok ini mempunyai Sebanyak tujuh pintu masuk.






























 
dairishare.blogspo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...