Rabu, 13 November 2013

Monorail Tergantung Lambang Kecanggihan Teknologi Jerman


Tidak dapat dinafikan lagi jika negara Jerman dikenali dengan kemajuan teknologi dan sains. Selain industri otomotifnya, Jerman juga mempunyai sistem pengangkutan yang canggih, salah satunya adalah monorail tergantung. Bandar Wuppertal terkenal dengan sistem monorailnya dan merupakan yang tertua di dunia. Dibina pada tahun 1900, Schwebebahn Wuppertaler atau "keretapi terapung" telah beroperasi sejak 1901, walaupun mengalami dua perang dunia, pelbagai kemalangan dan peristiwa lain.


Pada akhir abad 19, bandar Wuppertal mengalami pertumbuhan industri dan penduduk yang tinggi. Dengan keadaan seperti ini, diperlukan sistem pengangkutan masal yang cepat dan cekap. Namun ciri-ciri geografi bandar Wuppertal dengan daerah bukit, sungai yang cetek kerap berlaku banjir dan paras air tanah yang tinggi menjadi cabaran bagi perancang bandar. Kemudian muncullah idea untuk membuat monorail gantung.



Reka bentuk monorail tergantung yang direka untuk bandar Wuppertal datang dari jurutera Inggeris Henry Palmer yang sudah menyusun rancangan untuk monorail tergantung pada 1824. Jurutera Jerman Carl Eugen Langen akhirnya membina dan menguji prototaip pertama untuk monorail tergantung bermotor di Cologne pada tahun1880.

Pada tahun 1898, di bawah Wilhem Feldmann pembinaan awal monorel di Wuppertal bermula. Dalam masa tiga tahun sistem pengangkutan ini telah selesai dibina dan dibuka untuk umum pada 1901. Pengangkutan ini segera dikenali sebagai "Wuppertaler Schwebebahn," yang ertinya adalah "kereta mengambang." Wuppertal menjadi mod baru pengangkutan bandar dan bahkan Maharaja Jerman William II ikut berpartisipasi dalam uji coba sistem monorel ini pada tarikh 24 Oktober, 1900.



Mengingati sejarahnya yang panjang, hanya terjadi sedikit kemalangan dan tidak ada yang direkodkan sehingga tahun 1999 ketika Kereta Nombor 4 tergelincir kerana ada benda yang tertinggal di sebelah kiri atas landasan selepas pembaikan. Satu petak kereta jatuh dan lima penumpang maut sementara 47 cedera. perkhidmatan monorel hampir tidak pernah berhenti.

Semasa Perang Dunia I , penumpang menurun kerana sebahagian besar penduduk lelaki berperang , menyebabkan semua Operasi dipegang oleh perempuan. Selepas perang , salah satu stesen merupakan sebahagian daripada wilayah Perancis dan penumpang harus melewati imigresen untuk meneruskan perjalanan, yang memerlukan masa perjalanan lebih lama .

Pengeboman pada Perang Dunia II dan serangan udara di Wuppertal membuat stesen dan sebahagian dari trek rosak , sehingga perkhidmatan penuh tidak mungkin. Selepas kerosakan terburuk yang terjadi pada tahun 1945, perkhidmatan harus dihentikan sama sekali. Namun, setelah perang pembinaan semula Schwebebahn segera dilakukan sehingga pada tahun 1946, perkhidmatan boleh dilanjutkan sepenuhnya.



Sejak tahun 1901, konsep monorel telah dikenali di seluruh dunia kerana banyak kelebihan:

1. Meminimalisir keperluan ruang mendatar dan menegak,

2. Kos pembinaan yang lebih murah berbanding dengan sistem rel konvensional,

3. Kurangnya pencemaran bunyi

4. Tidak mengganggu sistem pengangkutan yang lain.



Namun, malangnya monorel hanya dapat berjalan pada trek mereka sendiri, sehingga membuat keserasian dengan infrastruktur rel lain hampir tidak mungkin. Selain itu juga, setiap monorel memerlukan  waktu pembuatan yang lama dan kos yang mahal. Monorel yang terkenal boleh didapati di Kuala Lumpur, Sydney, Osaka, Tokyo dan di banyak taman hiburan . Keretapi gantung lainnya ada di Memphis, Dresden dan Dortmund.










 
zamrispoon blogsport

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...