Adakah korang menggunakan kereta
automatik ? Admin OhPemandu sebelum ini hanya menggunakan kereta manual
sahaja tetapi apabila berkahwin dan isteri menggunakan kereta automatik
maka perlu sama menjaganya. Untuk entri kali ini OhPemandu akan
berkongsi ilmu mengenai petua menjaga kotak gear yang ditemui di forum
cari.com.my. Berikut merupakan tips tersebut :-
1. Kebiasaannya kereta AT ada enam
“step” gear.Bermula dengan P , R , N , D , 2 , L (bergantung kepada
model kenderaan) kebiasaanya tiga step di bawah N nombornya berlainan
tetapi fungsi tetap sama.Sewaktu hendak menghidupkan enjin selepas
dimatikan lebih enam jam,on suis dahulu (jgn hidupkan) pastikan semua
lampu panduan di meter menyala.Kemudian gerakan gear setiap step bermula
daripada paling atas hingga ke paling bawah .Setiap step perlu berhenti
2 saat.Kemudian daripada paling bawah naik kan ke N, (pastikan brek
tangan ditarik sekuat-kuatnya) dan hidupkan enjin.Biarkan gear di N
sahaja sehingga anda menggerakan kenderaan .Biarkan selama 5 minit,jika 6
jam dan 10 minit jika 7 jam keatas.Bergantung kepada suhu meter
,pastikan meter suhu naik 25 % sebelum memulakan perjalanan.Tujuannya
untuk memastikan semua pintu gear terbuka dan mengelakan karat berlaku
di pintu-pintu gear yang jarang digunakan.Kebiasaanya pemandu akan
menggunakan step D sahaja,manakala step-step lain jarang digunakan atau
tak digunakan langsung. AWAS !!! Petua ini tidak sesuai dilakukan di
kawasan berbukit,pastikan di tempat yang rata sahaja.
2. Minyak AT dan AT Filter hendaklah
ditukarkan setiap 30,000 km atau 6 bulan(yang mana dulu).Ini amat
penting dilakukan mengikut jadual.Sebenarnya kalau nak diikutkan AT
filter perlu ditukar apabila 2 kali tukar minyak AT.Tetapi lebih baik
ditukar setiap kali anda menukar minyak AT,kerana mekanik akan buka
semua takung minyak AT (bergantung kpd model kenderaan)dan bersihkan
sebersih-bersihnya.Elakan tukar minyak AT tanpa membuka takung minyak
AT.Ini kerana hendak mengelak adanya bendasing atau air dalam takung
minyak AT.Jika dibiarkan terlalu lama ianya boleh memudaratkan kotak
gear.Pastikan minyak AT dan filter yang digunakan TULIN dan ianya
menepati spesifikasi kenderaan anda.Elakan mengguna barang tiruan kerana
ia memberi kesan yang tidak bagus untuk jangkamasa panjang (harga
murah,tetapi selepas3-4 tahun lagi anda merana)
3. Pastikan kaki anda tidak menekan brek
dan gear berada di kedudukan D semasa berhenti di lampu isyarat
,dimana-mana sahaja atau dalam kesesakan lalulintas yang teruk.Pastikan
diletak di N sahaja.Jangan di P ,ini kerana boleh menyebabkan anda
lambat memulakan perjalanan dan boleh menyebabkan orang di belakang anda
marah.Sebab itu step N dan D diletak berdekatan dan tak memerlukan anda
menekan butang “lock” antara gear untuk bergerak (butang tepi batang
gear bersama butang OD).Jika anda mengamalkan budaya kereta dalam gear
dan tekan brek, boleh menyebabkan “clutch plate” cepat habis atau
terbakar.Jangan sangka kan kereta AT tiada “clutch plate”.Ianya ada
berbelas belas keping (bergantung kpd model kenderaan).Satu rosak anda
kena tukar kesemua “clutch plate”.Tiada penjualan sekeping-sekeping di
kedai alatganti.Harganya amat mahal sekali (bergantung kepada model
kenderaan).Tidak silap saya untuk model Wira pun RM 500++.
4. Sewaktu hendak memulakan perjalanan
,selepas anda berhenti dimana-mana sekalipun , mulakan dgn step 2 atau
step ke dua selepas N.Selepas bacaan meter RPM mencecah 2000-2500 tukar
kembali kepada D atau satu step dibawah N.Amalkan begini juga di dalam
kesesakan lalulintas.Ini dapat menjimatkan minyak anda dan memberi lebih
kuasa kepada kereta anda sewaktu hendak mula bergerak.Step 2 umpama
anda bermula dengan gear 1 untuk kereta manual.Step D pula ibarat gear 2
atau 3 bagi kereta manual.Maknanya jika anda memulakan dengan 2 step
kereta anda dapat bergerak dengan “sukarela dan penuh semangat” bukan
nya dalam keadaan “terpaksa” jika bermula dengan step D.Bila kereta anda
mulakan pergerakan dalam keadaan “terpaksa” lama kelamaan ianya akan
memberi kesan yang tidak baik kepada kotak gear dan enjin.
5. Elakan melalui jalan yang ada air
bertakung terlalu tinggi atau meredah banjir.Jika terpaksa melalui juga
pastikan dalam keadaan lancar atau “satu nafas” sahaja.Jangan sesekali
berhenti dalam air bertakung yang tinggi yang boleh terkena bahagian
bawah enjin.Ini boleh menyebabkan pintu kotak gear anda dimasuki air dan
seterusnya boleh menyebabkan minyak AT anda bercampur dengan air.Ianya
juga boleh menyebabkan “clutch plate” anda terbakar.Jika anda terpaksa
juga melalui jalan yang banjir (maklumlah di lembah klang ni faham-faham
sendiri lah) selepas itu pastikan anda berjumpa dengan mekanik anda
untuk memastikan minyak AT tidak bercampur dengan air.
6. Elakan daripada selalu mendaki bukit-bukit yang tinggi terlalu kerap (contoh:Genting Highland)
7. Pastikan step-step gear yang ada
digunakan dengan baik sewaktu menaiki bukit,sesuai dengan bacaan RPM
kereta anda.Jangan paksa kereta anda mendaki bukit menggunakan step
D.Gunakan sepenuhnya dua step lagi yang ada dibawah step D,sesuai dengan
ketinggian bukit tersebut atau bacaan RPM anda.
8. Elakan “reversed” kereta anda dalam
keadaan laju,jarak yang jauh atau terlalu kerap sangat.Gunakan gear
“reversed” anda seminimum yang boleh.Penggunaan gear “reversed” yang
tidak betul boleh menyebabkan kotak gear anda cepat rosak.
9. Jangan guna “over drive” atau OD
dalam pemanduan biasa.Gunakan semasa hendak memotong kenderaan di
hadapan anda dalam keadaan perlu sahaja.
10. Jangan terlalu agresif sewaktu
hendak memulakan perjalanan kenderaan anda.Mula kan dengan
perlahan-perlahan dan tambah kelajuan berperingkat-peringkat.Jika anda
mula dengan agresif bukan sahaja memberi kesan yang tidak baik kepada
kotak gear malah juga dapat memberi kesan yang tidak baik kepada “timing
belt”.Inilah salah satu punca “timing belt” putus sebelum sampai waktu
penukaran yang akan datang.
http://ohpemandu.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan