Selasa, 12 Mei 2015

Dua pesakit kanser cilik jadi kawan karib ketika jalani rawatan kemoterapi p

Dua pesakit kanser cilik jadi kawan karib ketika jalani rawatan kemoterapi
Dua kanak-kanak perempuan yang menghidapi peyakit kanser telah membentuk persahabatan yang akrab semasa rawatan di Hospital Kanak- Kanak Texas. 
 
KUALA LUMPUR: Ketika dilanda musibah, sokongan daripada keluarga dan orang terdekat amat diperlukan bagi mengurangi penderitaan yang ditanggung.

Bagi dua kanak-kanak perempuan yang menghidap kanser di Hospital Kanak-Kanak Texas, sokongan itu datang daripada pesakit lain yang sama-sama menjalani rawatan.

Memetik laporan Metro.UK, dua kanak-kanak itu - Ava Garcia berusia 4 tahun dan Penny Smith, 3 - telah menjalinkan persahabatan yang akrab sejak mereka berdua tiba di Hospital Kanak-Kanak Texas.
 

Ava Garcia disahkan menghidap penyakit kanser buah pinggang pada Ogos lepas, manakala Penny disahkan menghidap kanser otot sejak Mei 2014.

Difahamkan, Ava dan Penny menjadi kawan karib semasa menerima rawatan selepas menjalani pembedahan.

Mereka berdua dikatakan menjalani rawatan kemoterapi itu bersama, seolah-olah rawatan itu menyeronokkan.

ava

Menurut laporan ABC News, ibu Penny, Cindy Sagan berkata walaupun anaknya tahu rawatan kemoterapi itu menyakitkan, Penny masih riang untuk pergi ke hospital demi keseronokan yang dialaminya bersama Ava.

Walaupun mereka menjadi kawan baik melalui tragedi, persamaan mereka melengkapi satu sama lain untuk menempuh penjalanan yang pahit ini,” kata Sagan.

Malah, apabila dua pesakit cilik ini melalui trauma yang lazim dikaitkan dengan rawatan kemoterapi seperti keguguran rambut, mereka akan memberi sokongan kepada satu sama lain.

facebook

Ibu Ava, Christina Garcia berkata, perkara ini membuatkan anaknya lebih tabah dan selesa semasa menjalani rawatan kemoterapi.

“Ava tidak takut kerana dia mempunyai kawan yang juga kelihatan seperti dia,” kata Christina.

Walaupun gembira dengan perkembangan ini, kedua-kedua ibu bapa pasangan cilik itu tidak tahu berapa lama lagi anak-anak mereka dapat hidup, apatah lagi dengan berita bahawa kesihatan Penny dilaporkan semakin merosot.

Namun begitu, mereka masih berharap agar dua anak ini dapat berjuang bersama dalam melawan kanser.
awani

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...