Ahad, 3 Mei 2015

Jika Terlanjur Makan dari Harta Haram, Bagaimana Taubatnya?


Kita telah mengetahui bahawa makanan dari wang haram sangat berbahaya. Rasulullah menjelaskan, daging yang terbentuk dari makanan haram adalah hak neraka dan makanan haram membuat doa tertolak. Termasuk doa dari orang tua kepada anaknya yang semestinya mustajabah. (Baca: Akibat Makanan Ini, Doa untuk Anak Tertolak)

Lalu bagaimana jika pernah memakan makanan haram atau makan dari wang haram? Bagaimana cara taubatnya?
 
 

Abu Bakar Ash Shiddiq radhiyallahu 'anhu memberi contoh bagaimana bentuk' taubat 'daripada makanan syubhat yang sebelumnya tidak diketahui. Pada suatu hari seorang budak membawakan makanan untuk Abu Bakar. Tidak seperti biasanya, mungkin kerana lapar dan lupa, Abu Bakar terus memakannya. Setelah beberapa suap, barulah beliau ingat dan bertanya, "Dari mana makanan ini?"

"Dulu di zaman Jahiliyah," jawab budak tersebut, "aku pernah meruqyah seseorang, padahal sebenarnya aku tidak boleh melakukannya. Waktu itu aku hanya pura-pura. Kemudian tadi aku bertemu orang tersebut, lalu dia memberi makanan ini kepadaku ".

Mendengar keterangan budaknya ini, Abu Bakar segera memasukkan jari tangan beliau ke dalam mulut, lalu beliau memuntahkan semua makanan dalam perut beliau ".

Beginilah cara Abu Bakar. Padahal makanan itu belum tentu haram kerana tidak ada kepastian bahawa makanan tersebut adalah upah perdukunan. Namun Abu Bakar memuntahkan semua isi perutnya. Ia bimbang makanan syubhat masuk ke dalam perutnya.

Apa yang dicontohkan Abu Bakar adalah tingkatan tertinggi wara '(kehati-hatian) ketika seorang muslim bimbang bahawa apa yang dimakannya adalah syubhat. Dan begitulah idealnya, jika seseorang tahu bahawa makanan yang sedang dimakannya adalah makanan haram, hendaklah ia memuntahkannya dan beristighfar kepada Allah. Semoga yang ditinggalkan (tidak boleh dimuntahkan) diampuni oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala.

Cara itu boleh dilakukan ketika seseorang sedang memakan makanan dan sebelum selesai atau ketika baru selesai makan ia tahu / menyedari bahawa makanan tersebut adalah haram. Baik kerana dzatnya -misalnya mengandung babi- atau kerana caranya -misalnya makanan hasil mencuri.

Bagaimana jika makanan haram itu telah lama dimakan? Misalnya dulu pernah mencuri, sebahagiannya dibelikan makanan dan dimakan.

Imam An Nawawi dalam Riyadhush Shalihin menjelaskan bahawa taubat yang berkaitan dengan hak manusia ada tiga syarat:
1. Meninggalkan perilaku dosa tersebut
2. Menyesali perbuatan dosa yang telah dilakukan
3. Berniat tidak akan mengulanginya
4. Membebaskan diri dari hak manusia yang dizalimi dengan cara mengembalikan harta tersebut (jika berkaitan harta) dan meminta maaf atau minta dhalalkan kepada orang yang dizalimi.

Dengan demikian cara bertaubat dari makanan haram yang telah digunakan di masa lampau adalah sebagai berikut:
1. Meninggalkan memakan makanan haram
2. Menyesali perbuatan tersebut seraya memperbanyak istighfar
3. Berniat tidak akan mengulanginya
4. Jika makanan itu haram kerana cara memperolehnya, maka perlu mengembalikannya. Misalnya mencuri dari si Fulan, maka harus dikembalikan kepada Fulan tersebut.

Wallahu a'lam bish shawab. 

*sumber www.bersamadakwah.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...