Ahad, 31 Mei 2015

Info - Keajaiban Setelah Kita Menangis


menangis 
Siapa kata menangis tak ada gunanya?Jika anda menangis terlalu lama, ia mampu membuat mata anda merah dan bengkak. Tetapi anda tidak perlu khuatir..menangis dan mengeluarkan air mata ternyata boleh menjadi ubat ajaib yang berguna bagi kesihatan tubuh badan dan fikiran anda. Nampak macam pelikkan??Tapi percayalah….Jom kita lihat, bagaimana air mata & tangisan boleh membantu anda…..

  
1- Membantu Penglihatan Anda
************************
Air mata ternyata membantu penglihatan seseorang, jadi bukan hanya mata itu sendiri. Cairan yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang boleh membuat penglihatan menjadi kabur.

2- Membunuh Bakteria
*****************
Tak perlu ubat titis mata, cukup air mata yang berfungsi sebagai antibakteria semulajadi. Di dalam air mata terkandung cecair yang disebut dengan lisozom yang dapat membunuh sekitar 90-95 peratus bakteria-bakteria yang tertinggal dari keyboard komputer, pegangan tangga, bersin dan tempat-tempat yang mengandung bakteria, hanya dalam 5 minit…Jadi, jangan takut untuk menangis ya!!

3- Meningkatkan Mood
*****************
Seseorang yang menangis boleh menurunkan tahap kemurungan. Kerana dengan menangis, mood seseorang akan kembali normal. Air mata yang dihasilkan ketika menangis, mengandungi 24 peratus protein albumin yang berguna dalam meregulasi sistem metabolisme tubuh berbanding dengan air mata yang dihasilkan dari iritasi mata.

4- Mengeluarkan Racun
******************
Seorang ahli biokimia, William Frey telah melakukan beberapa kajian tentang air mata dan menemukan bahawa air mata yang keluar dari hasil menangis kerana emosional ternyata mengandungi racun. Maka, dengan keluarnya air mata yang beracun itu menandakan bahawa ia membawa racun dari dalam tubuh dan mengeluarkannya melalui mata.

5- Mengurangkan Stress
*******************
Bagaimana menangis boleh mengurangkan stress? Air mata ternyata juga mengeluarkan hormon stress yang terdapat dalam tubuh iaitu endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin.
Selain menurunkan level stress, air mata juga membantu melawan penyakit-penyakit yang disebabkan oleh stress seperti tekanan darah tinggi.

6- Membangun Komuniti
*******************
Selain baik untuk kesihatan fizikal, menangis juga boleh membantu seseorang membangunkan sesebuah komuniti. Biasanya seseorang menangis setelah menceritakan masalahnya di depan teman-temannya atau seseorang yang boleh memberikan sokongan, dan hal ini boleh meningkatkan kemampuan berkomunikasi dan juga bersosial.

7- Melegakan Perasaan
******************
Semua orang rasanya merasa demikian. Walaupun anda diuji dengan berbagai macam masalah dan dugaan, namun setelah menangis biasanya akan muncul perasaan lega.Setelah menangis, sistem limbik, otak dan jantung akan menjadi lancar, dan hal itu membuat seseorang merasa lebih baik dan lega. Keluarkanlah masalah dari fikiran


sumber:Wonderful Life.my
 http://www.emalaysiannews.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...